2023-2-28-tk-c4-x-exterier-2_small

Sedan a SUV dohromady: Citroën C4 X se toho nebojí. První jízda potěšila

2. 3. 2023 • Citroen, Novinky, Testy

Citroën se toho nebojí a opět experimentuje. Po vzoru velkého C5 X, který kombinuje karoserii kombi, coupé a SUV, nyní na český trh uvádí něco zcela neobvyklého: SUV sedan. Vlastně je to čtyřdveřové coupé s prvky sedanu, ale rozhodně to také je crossover. No, zní to všelijak, ale toto auto je realitou na českém trhu.

Začneme poměrně zajímavým faktem. C4 X nabízí spalovací motory a to dokonce benzínové i naftový. No a také se jej můžete pořídit jako elektromobil s dojezdem 360 kilometrů. Výběr je tedy na dnešní dobu pestrý. Horší zprávou je, že nemůžete mít hybrid a žádná verze nemá pohon všech kol. Ale na to jsme u tohoto koncernu vlastně zvyklí.

Copyright Quentin Decorps @ ContinentalProductions

C4 X a ë-C4 X jsou k dispozici se čtyřmi stupni výbav Feel, Feel Pack, Shine a Shine Pack. Již v základní výbavě se o maximální pohodlí starají tlumiče pérování s progresivními hydraulickými dorazy vytvářející tak pro Citroën typický efekt létajícího koberce. Vozy kladou důraz na prostornost a celkově klidný zážitek, k čemuž přispívá velkorysý prostor pro kolena ve 2. řadě, velký zavazadlový prostor o objemu 510 litrů a elektrický pohon, který umožnuje nepřetržitý přístup do městských zón v tichosti a bez vibrací.

S délkou 460 cm se vozy ë-C4 X a C4 X zařadí do nabídky Citroënu přesně mezi hatchback C4 s délkou 436 cm a C5 X s délkou 480 cm. Jejich rozvor 267 cm je shodný s rozvorem hatchbacku C4 (oba vozy jsou postaveny na platformě CMP). Dynamická linie střechy vozu při pohledu z boku ladně přechází z horní části čelního skla do horního panelu víka zavazadlového prostoru a vytváří tak výraznou siluetu fastbacku, která zdaleka nevypadá tak neohrabaně jako u vyšších crossoverů, zatímco zadní převis chytře maskuje délku potřebnou pro vytvoření velkého zavazadlového prostoru.

Copyright Quentin Decorps @ ContinentalProductions

Panel víka zavazadlového prostoru, který se sklápí směrem k zadnímu nárazníku, je čistý a neokázalý, se spojlerem hladce zabudovaným do horní části, zakončeným jemnými záhyby a nápisem Citroen uprostřed. Samotný panel se mírně svažuje směrem k přední části vozu, čímž ještě více umocňuje prestižní dojem z designu zadní části vozu a podtrhuje energický postoj vozu. Nová výrazná zadní světla LED doplňují přední světelný podpis. Jsou umístěny po obou stranách otvoru zavazadlového prostoru a kopírují jeho tvarované linie, zasahují do rohů a podél boků vozu.

Velká kola o průměru 690 mm v kombinaci s krátkým předním převisem zajišťují vozu zvýšený postoj, který navozuje pocit vyšší pozice za volantem, která řidiči dodává pocit větší jistoty. Matně černé kryty podběhů kol a spodní kryty karoserie s panely Airbump® a barevnými vložkami zvyšují pocit pevnosti a ochrany.

Copyright Quentin Decorps @ ContinentalProductions

Známá přední část nabízí zaoblený design, který je pro Citroën typický. Vysoká horizontální kapota je přerušena konkávními prolisy a charakteristické chromované lišty ve tvaru šípů se táhnou po celé šířce karoserie a navazují na dvojitá přední světla, která využívají technologii Citroën LED Vision, posilují high-tech vzhled vozu a zajišťují maximální viditelnost.

No a v reálném prostředí a na vlastní oči to nevypadá vůbec zle. Představa SUV sedanu mi přišla poměrně funky, jen si nejsem jistý, že zrovna český trh takové auto ocení. Jsme národ, co rád vozí vzduch v kombících. Nicméně C4 X vypadá zajímavě a neotřele, i když z některých úhlů (zejména zezadu a mírně z boku) si nejsem vyvážeností designu úplně jist. Auto navíc není úplně fotogenické, i tak si ale udělejte názor v galerii sami, doporučuji ale počkat s finálním verdiktem na živé setkání s tímto vozidlem.

Copyright Quentin Decorps @ ContinentalProductions

Interiér je však parádní. Velkou většinu přebírá z klasického modelu C4, ale je tu jedna novinka. Nový ë-C4 X a nový C4 X využívají novou generaci rozhraní infotainmentu Citroën, které se poprvé objevilo v nedávném Citroënu C5 X.  Toto nové rozhraní využívá 10palcovou HD obrazovku a zákazníci si jej mohou plně přizpůsobit pomocí systému „widgetů“.

Nové rozhraní je také vybaveno systémem přirozeného rozpoznávání hlasu, což je digitální asistent, který mohou cestující aktivovat příkazem „Hello Citroën“ a který rozumí tomu, co říkají, odpovídá na jejich otázky a vykonává jejich hlasové příkazy. Systém rozumí 20 jazykům, poskytuje vizuální zpětnou vazbu a reaguje na mnoho příkazů pro systémy ve vozidle, jako je klimatizace, audio / média, telefon a online hlasové služby.

Copyright Alex Rank @ Continental Productions Copyright Quentin Decorps @ ContinentalProductions

Zbytek interiéru je kvalitní, dobře zpracovaný a vizuálně celkem nápaditý. Program Citroën Advanced Comfort doplňují exkluzivní sedadla Advanced Comfort. Jsou široká a příjemná, opatřená speciální pěnou zesílenou o 15 mm a poskytují jedinečnou kombinaci vizuálního, posturálního a dynamického komfortu. Pěna o vysoké hustotě uprostřed sedadel zajišťuje optimální komfort, zejména při dlouhých cestách, a tento komfort zajišťuje i v průběhu času, kdy nedochází k jakémukoliv sesedání a sedadla rovněž po několika letech používání nestárnou. Maximální komfort z hlediska držení těla je důležitý zejména při dlouhých cestách, proto jsou široká opěradla předních sedadel modelů ë-C4 X a C4 X vybavena zesílenou opěrkou a bederním a výškovým nastavením s možností elektrického nastavení.

Copyright Quentin Decorps @ ContinentalProductions Copyright Quentin Decorps @ ContinentalProductions

Prostorná zadní sedadla mohou být vyhřívaná, stejně jako přední sedadla, která jsou navíc vybavena masážní funkcí, což mnohanásobně zvyšuje pocit pohody. U některých úrovní výbavy jsou tato sedadla vybavena novým čalouněním Alcantara s měkkým povrchem na dotek, které umocňuje dojem elegance a pohodlí na palubě.

Za volantem?

K první jízdě jsem dostal elektrickou variantu. Ta spojuje elektromotor o 136 koních (100 kW) a instantních 260 newtonmetrech s akumulátorem s kapacitou 50 kWh (45 kWh využitelná). Citroën udává maximální dojezd na jedno nabití až 360 kilometrů v cyklu WLTP a dodává, že pomocí 100 kW stejnosměrné nabíječky architektura elektromobilu zvládne nabít dostatek energie pro dojezd 100 kilometrů za pouhých 10 minut. Znalci elektrických vozů od Stellantisu si už jistě všimli, že ë-C4 X zatím využívá starší elektrickou architekturu. Automobilka slibuje, že už letos v květnu vůz vylepší modernizací, při níž se lehce zvýší výkon a elektrická energie vozu bude uložena ve větším akumulátoru.

img_20230228_125513

Elektrická verze je naladěna spíše na komfortní jezdění po městě, případně do příměstských aglomerací. Určitě se na vůz nelze dívat jako na cestovní elektromobil. Úplně nový vůz, který jsem testoval měl najeto necelých 90 km, převážně v dynamicky náročnějších podmínkách od kolegů novinářů a spotřeba byla 21 kWh. To není zlé, běžným tempem odhaduji, že s vozem půjde jezdit někde kolem 17 kWh. Software je tedy naladěn záměrně vlažně, a tak nečekejte nějakou výraznější akceleraci, i když ve sportovním režimu se to mírně zlepší. Tady se ladilo na efektivitu a pohodlí.

img_20230228_125612

Tomu ostatně odpovídá i podvozek, který je silnou stránkou dnešních modelů této značky. Tedy pokud máte rádi pohodlí, klid a měkkost. Pro sportovní svezení budete muset navštívit jiného výrobce, třeba Peugeot. Podvozek s hydraulickými dorazy je jedním slovem skvělý. Francouzi ho nazývají sebevědomě pod pojmem lítající koberec a není to daleko od pravdy. Vůz zvládá žehlit i velmi ostré nerovnosti. Jen musíte počítat s tím, že se karoserie kymácí do všech stran. Ale není to nic hrozného.

img_20230228_125426

Nový Citroën C4 X se v Česku začíná prodávat se základní cenou od 544 900 Kč za vůz se slabší benzinovou motorizací PureTech 100. Silnější benzinovou jednotku PureTech 130 koupíte za minimálně 644 900 Kč a nejlevnější turbodiesel BlueHDi 130 je za 694 900 Kč. Čistě elektrická verze ë-C4 X pak stojí nejméně 939 900 Kč. Další zvýhodnění 50 000 Kč získáte, když u dealera necháte váš starý vůz na protiúčet. U nejlevnějšího modelu se tak dostanete pod hranici půl milionu. Zaplatíte za něj 494 900 Kč.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz