S Teslou najezdil dva miliony kilometrů: Vyměnil 13 motorů a 4 baterie
O Hansjörgovi von Gemmingenovi jsme poprvé psali v roce 2020, kdy se pochlubil tím, že jeho Tesla S ujela již milion kilometrů. Tehdy to představovalo světový rekord mezi elektromobily a samotný Elon Musk mu za tuto úspěšnou cestu vyjádřil gratulace. Nicméně od té doby uplynuly další roky a jeho vášeň pokračuje. Překonal tisíce, ba i statisíce kilometrů a s Teslou S dojel až do Číny a Afriky. Nedávno překročil hranici 1,9 milionu kilometrů.
Je evidentní, že pohonný systém Tesly S 85 byl vystaven obrovskému zatížení. První bateriový balíček umřel po 300 000 kilometrech, další dočasný balíček mu Tesla poskytla na dalších 200 000 km a následoval třetí balíček. Gemmingen vždy nabíjel baterie pouze na 85 %, především na rychlých Superchargerech, protože by při jeho tempu bylo pomalé nabíjení střídavým proudem nedostatečné. Dokonce ani původní elektromotor nedokázal ujet celý milion kilometrů, ačkoliv Gemmingen udržoval maximální rychlost 100 km/h. První elektromotor vydržel 750 000 km a v roce 2020 měl Gemmingen již třetí. Měl štěstí, že záruka na baterie neomezenou kilometrovou vzdáleností kryla všechny opravy.
Nicméně výměna komponentů pokračovala i po překonání prvního milionu. V současné době má Gemmingen ve své milované Tesle S čtvrtý bateriový balíček a celkem třináctý elektromotor! Gemmingen přiznává, že motory představují problém, o kterém Tesla nemluví, neboť po opravě vydrží pouze přibližně 50 až 70 000 km. Poslední elektromotor vydržel déle, 100 000 km, ale Gemmingen si ho nechal opravit mimo oficiální servis Tesly. Investice do takového auta již ekonomický smysl nedává. Cena nové baterie se odhaduje kolem 20 000 eur.
Gemmingen aktuálně sdílel další údaje. Poslední, tedy čtvrtý motor, atakuje hranici 50 000 najetých kilometrů a vykazuje pokles výkonu o 40 procent. Na vině je ale také degradující baterie. Zveřejnil také cenu baterie, která činí po přepočtu do aktuálního kurzu 450 000 Kč.
Příběh Gemmingena je sice extrémní, ale naznačuje, s čím by se majitelé elektromobilů mohli v budoucnu setkat. Skutečná spolehlivost elektromobilů se totiž prokáže až časem a máme před sebou ještě hodně let. Zatímco všechny elektromobily, kromě Tesly S, Nissanu Leaf a BMW i3 z raných dob elektromobility, jsou v podstatě stále nové, jejich záruky se již zkracují a kilometrů přibývá. Nicméně zdá se, že původní představy o tom, že elektromobily jsou jednodušší, spolehlivější a levnější na servis, byly příliš optimistické.
.« Test Lexus ES300h: Luxus, ticho, pohodlí, nízká spotřeba a za skvělou cenu EU sbírá vaše data o rychlosti, spotřebě a nájezdu: Můžete se však bránit »