Electric vehicle changing on street parking with graphical user interface, Future EV car concept

Rychlé nabíjení ničí baterie: Potvrzuje to nejnovější studie

6. 10. 2023 • Novinky, Zajímavosti

Rychlé nabíjení je sice komfortní, ale bateriím elektromobilů škodí. Kapacita letí dolů a spolu s ní i dojezd – parametr, kterým se elektromobily stále nedokážou vyrovnat klasice.

Není to tak dávno, co jsme přinesli výsledky studie americké společnosti Recurrent Auto, která sledovala na 12 500 vozech Tesla souvislost mezi degradací kapacity baterií a způsobem nabíjení. Závěry byly překvapivé. Ukázalo se totiž, že je vcelku jedno, zda baterie dobíjíte na rychlonabíjecích stanicích stejnosměrným proudem, nebo pomalu střídavým proudem. Rozdíly ve stárnutí akumulátorů, respektive rychlosti ztráty kapacity, byly prakticky zanedbatelné. Mnohé to potěšilo, protože rychlé nabíjení je komfortní a na dlouhých cestách s elektromobilem se mu vlastně ani nelze vyhnout.

Uveďme příklad. Takový VW ID.3 s baterií o kapacitě 77 kWh nabíjíte na domácí nabíječce (11 kW) z 20 na 80 % přibližně tři hodiny, ale na rychlonabíječce (150 kW) to trvá jen přibližně 25 minut. Recurrent Auto tak uklidnilo majitele, kteří se obávali, že rychlým nabíjením ničí baterie ve svých elektromobilech, tedy, že ničí nejdražší část svého auta. Jak víme, ceny nových baterií se pohybují od 15 000 do 30 000 eur a u malých aut představují až 40 % z ceny celého vozidla. Nyní však přišla studená sprcha v podobě nové studie rakouského startupu Aviloo a ta nemá pro elektromobilisty, kteří upřednostňují rychlé nabíjení, dobré zprávy.

Pod lupu si Aviloo vzalo 160 elektromobilů ve dvou skupinách. Mladší měli najetých 80 000 až 100 000 km a starší 180 000 až 200 000 km. Všechny vozy měly funkční baterie bez anomálií. Podle získaných dat se ukázalo, že u aut, která byla nabíjena téměř výlučně na výkonných nabíječkách, byla degradace baterie u mladší skupiny rychlejší o 7,5 % a u starší skupiny s více najetými kilometry rychlejší až o 17 % oproti běžnému stárnutí pomalu nabíjených elektromobilů. Abychom to upřesnili – rozsah ztráty kapacity se po 180 000 km pohyboval od 7 % v elektromobilu, který se téměř nikdy rychle nenabíjel, až po 29 % v autě, které se nabíjelo stejnosměrným proudem osmkrát z deseti nabíjení. Je to zároveň i ztráta dojezdu.

„Čím rychlejší je nabíjení, tím rychleji elektromobil ztrácí dojezd,“ vysvětluje Nikolaus Mayerhofer z Aviloo s tím, že tohle je faktor, který umí řidiči ovlivnit. Proto doporučuje nabíjet rychle jen tehdy, když je to opravdu nutné. Jenže data společnosti Aviloo, která analyzuje úrovně nabití baterie, skutečný nabíjecí výkon, teplotu článků i počet rychlonabíjení na 10 000 vozech ukazují, že rychlejší stárnutí baterie způsobuje nejen rychlonabíjení, ale také další faktory. Například okolní teplota a stav nabití při vypnutém autě. „Při 40 stupních Celsia stárne buňka baterie velmi rychle. Stejně špatné je, pokud se zcela nabitá baterie nechá delší dobu vypnutá – opotřebuje se jako gumička, která je dlouho napnutá,“ vysvětluje Nikolaus Mayerhofer z Aviloo.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz