Rusové zvýšili cenu auta, které nejsou schopni ani vyrábět
Projekt ruské státní automobilky připomíná socialistickou komedii, kdy podniky v centrálně řízené ekonomice vyráběly na sklad věci, o které nikdo nestál, ale zároveň nedokázaly uspokojit poptávku po zboží, které lidé zoufale chtěli. Aurus vznikl z podnětu ruského prezidenta Vladimira Putina jen proto, že nechtěl používat vozy západních značek. Na tento projekt padly miliardy rublů z kapes daňových poplatníků. Už od začátku to byla ekonomická sebevražda, i když měl podnik plán vyrábět 5 000 aut ročně a expandovat do zahraničí. Limuzína Aurus Senat, první výsledek projektu, měla mezinárodní premiéru na autosalonu v Ženevě. I přesto se od hyperluxusní limuzíny odvrátili i samotní Rusové. Ti bohatší si raději pořídili pravý Rolls-Royce.
Ruská vláda se od počátku snažila kamuflovat prodejní čísla nebo je spíše tajit. Na druhé straně vytvářela dojem úspěšné automobilky otevřením nových showroomů, představením nového SUV Komendant nebo oznámením modernizace Aurusu. To vše je však jen iluze. Ani před zavedením protiruských sankcí kvůli agresi Ruska na Ukrajině se Rusům nepodařilo pořádně rozběhnout výrobu v závodě Alabuga, natož pak po zavedení sankcí, protože Aurus je plný západní elektroniky a zahraničních komponentů, ke kterým dnes nemají přístup. Aurus byl totiž vyvíjen ve spolupráci s Porsche Engineering a německým Boschem. Většina vozidel, která vůbec spatřila světlo světa, pochází buď ještě z moskevského automobilového institutu NAMI, který měl na starosti vývoj a výrobu prvních aut, nebo byla ručně smontována v Alabuze.
Podle posledních údajů z ruských zdrojů, přesněji od ruských novinářů, kteří se snažili získat relevantní data, bylo v roce 2023 prodáno 65 vozů Aurus, z toho pouze tři kusy fyzickým osobám, tedy běžným zákazníkům. Ostatní vozy skončily většinou v garážích Federální bezpečnostní služby FSO, což je de facto nástupnická organizace nechvalně známé KGB. Je také známo, že jeden vůz daroval Putin severokorejskému diktátorovi Kim Čong-unovi. Zázraky se neděly ani letos. Podle informací webu Mail.ru bylo v letošním roce zaregistrováno 40 sedanů, z toho 32 vyrobených v roce 2023. Většina z nich opět zamířila do státních agentur, zejména FSO. Výrobní linky v Alabuze tak letos prakticky stojí. Žádné nové auto si dnes nekoupíte, ani když navštívíte showroom Aurusu v Moskvě.
To však Rusům nebrání předstírat, že vše jde podle plánu. Pokud si přijdete objednat Aurus, čeká vás nový ceník. Auta, která nejsou schopni vyrábět, podražila! Základní verze modelu Senat nyní stojí 47,5 milionu rublů (457 550 €), což je o 6,5 milionu více než dosud. Pokud si ale vyberete verzi s dvoubarevným lakem karoserie, zaplatíte minimálně 50 milionů rublů (481 600 €). To je samozřejmě suma, z níž se zatočí hlava i ruským oligarchům. Levněji se dostanou k modelům Rolls-Royce. Ačkoliv tato britská automobilka v Rusku nepůsobí, její vozy se tam dovážejí nelegálně přes třetí země. I za těchto podmínek se však britské automobilce v Rusku daří lépe než Aurusu. Od ledna do září 2024 vzrostl prodej vozidel Rolls-Royce v Rusku meziročně o 39 % – na 99 aut. Aurus tak přežívá jen díky „KGB“ a Putinovi.
.« Řidiči letos dají za dálniční známky 6,9 mld. Kč, za dálnice v ČR platí 30 let Test ojetiny Mercedes-Benz X 350d: Aristokrat v montérkách »