volga-premiera-troch-novych-modelov-2024_07-clanokw

Ruské prodeje aut lámou rekordy, ne však kvůli prosperitě

7. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Rusku se sice podařilo po masovém odchodu západních automobilek nahradit chybějící auta čínskými, ale Kremlu se hromadný dovoz stejně nelíbí. Chce totiž podpořit prodej domácí Lady nebo reinkarnovaného Moskviče a Volhy. Navíc chce, aby Čína investovala v Rusku do výrobních závodů.

Proto ruská vláda už delší dobu komplikuje dovoz aut nejen z Číny, ale i z Arménie, Kazachstánu, Kyrgyzstánu nebo Běloruska, odkud se do Ruska často dovážela západní auta přes takzvaný paralelní dovoz. Naposledy vláda opět zvýšila takzvaný recyklační poplatek, který je třeba zaplatit při dovozu nových i ojetých aut. A bude se týkat i nových ruských aut, protože na válečnou mašinerii se musí složit i běžní Rusové.

Navzdory varováním odborníků a prosbám prodejců aut se nepodařilo zvýšení recyklačních poplatků odvrátit. A nepůjde o malé částky. Poplatek se zvýší minimálně o 75 %. V případě nových aut s motory o objemu jednoho až dvou litrů budou Rusové platit místo 300 600 rublů (2 886 eur) až 556 000 rublů (5 334 eur). V roce 2025 se tato změna dotkne i ojetých aut, kde poplatek vzroste na 667 000 rublů (6 400 eur). Kromě toho bude blokován dovoz zahraničních aut pro osobní potřebu i z členských zemí Euroasijské hospodářské unie (EAEU). Na snížený recyklační poplatek budou mít nárok pouze majitelé těch aut, která zůstala v zemi, kde byla proclena, po dobu nejméně 12 měsíců. To prakticky zlikviduje neoficiální prodejce dovážených aut.

Jak uvádí ekonom Dmitrij Polevoj, v důsledku upravených sazeb se ceny nových domácích aut a ojetých zahraničních aut do konce roku 2025 zvýší minimálně o 27–28 %. Do roku 2030 má navíc sazba recyklačního poplatku pravidelně růst o 10 % až 20 %. Není tedy překvapením, že po prvních zprávách o zvýšení recyklačního poplatku začaly v Rusku růst prodeje všech typů aut – nových i ojetých. V srpnu prodej dosáhl rekordu od začátku roku 2022, a to 148 330 kusů, což je téměř o 9 % více než v červenci a o 35 % více meziročně. V září by podle Ruské asociace prodejců aut (ROAD) mohl prodej dosáhnout absolutního rekordu 155 000 aut.

Vše tomu nasvědčuje. Na konci září vzali totiž Rusové prodejny aut doslova útokem a brali vše, co bylo po ruce. Pokud chtějí zaplatit recyklační poplatek podle staré sazby, musí své auto zaregistrovat do 15. října. Podle analytické agentury Avtostat se od 23. do 29. září v Rusku prodalo 41 686 aut, což je o 14 % více než týden předtím, a to i přesto, že i ten byl extrémně silný. Bylo to také o 8 % více než v rekordním týdnu do 6. března 2022, kdy Rusové panicky nakupovali auta od automobilek opouštějících trh. Tehdy se za týden prodalo 38 592 aut. Čínské značky Haval a Changan zaznamenaly poslední týden v září rekordní prodeje a Lada poprvé od roku 2022 překročila hranici 10 000 prodaných aut za sedm dní.

Rekordní prodeje však prodejce aut příliš netěší. Uvědomují si, že jde o bublinu, která brzy praskne. Prodejci, které oslovil Moscow Times, očekávají v říjnu kolaps trhu. Časem se trh sice opět zkonsoliduje, ale vlivem zdražení zahraničních aut porostou i ceny domácích. „Jednotlivé segmenty trhu nežijí ve vzduchoprázdnu – pokud budou nová zahraniční auta dražší, všechny ostatní je budou následovat a průměrná cena auta tři miliony rublů (28 800 eur) zůstane už jen vzpomínkou na staré dobré časy,“ obává se jeden velký prodejce. Další tvrdí, že auto se v Rusku opět stane luxusem. „Očekáváme výrazné stárnutí vozového parku,“ odhaduje další prodejce.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz