Rozhovor s motoristickým fanouškem – Jirka
Rozhodli jsme se, že pro Vás začneme připravovat rozhovory, ve kterých se vyjádříte Vy sami. Odpovíte na otázky a můžete cokoliv vzkázat motoristickému světu, například co Vám na dnešním automobilismu nejvíce vadí, co se naopak mění k lepšímu a co Vás za celý život nejvíce uchvátilo.
Prvně bych tě poprosil, abys nám prozradil něco o sobě, kolik ti je let, jak dlouho vlastníš řidičský průkaz, popřípadě co děláš za práci?
Ahoj petrolheadi, jmenuji se Jirka a bude mi 16 let. Řidičský průkaz nemám, musím si počkat ještě dlouhé 2 roky. Jsem v 9. ročníku základní školy, práci tedy nemám
Jak ses stal fanouškem automobilů? Má to na svědomí rodina, kamarádi nebo ty sám?
Auta mě chytla už jako malého. Taťka s nima pracoval, takže si myslím, že za to může i on, protože mě často bral do servisů a já si mohl všechny věci osahat, popř. si sednout dovnitř. Myslím si, že za to tedy částečně může rodina, ale hlavně já sám.
Jak dlouho už se o auta zajímáš a co tě na nich nejvíce fascinuje?
O auta se zajímám už od svých 4 let. Co mě na nich nejvíc fascinuje? Rozhodně zvuk! Ano, dokážu ocenit pěkné auto, ale zvuk je pro mě rozhodně nejvíc. A teď nemám namysli nějaké zvuky “tuningových” aut se tříválcem, ale spíše zvuk pěti a více válců.
O jakém autě aktuálně sníš, a na které si nedal dopustit jako malý kluk?
Tak v tuhle chvíli sním o Porsche 997 GT3 RS Mk. II. Má všechno, co v autě potřebuji, navíc se mi líbí jak zvuk, tak design, a četl jsem na něj samou chválu. Pokud budeme realističtější, tak je to Mégane RS Cup, M3 E46 nebo nějaké jeté Evo (ne X). Když jsem byl ještě prcek, tak se mi nejvíce líbily rudé skvosty z Maranella.
Máš nějaký specifický typ aut, která jsou tvá oblíbená?
Nejvíce se mi líbí jednoduchá a lehká auta typu Lotus, Porsche RS… Však víte, co myslím. Mám rád auta s atmosférickým motorem, manuálem a poháněným zadkem. Také mám rád starší závodní auta, např. Porsche 917K nebo Alfu 155 V6 Ti. Ale samozřejmě dokážu ocenit vývoj a moderní technologie, takže mám rád i “svatou trojici”. Ale furt zastávám heslo “v jednuchosti je síla”.
Nejošklivější auto, jaké kdy sjelo z výrobní linky?
Ajéje, tak to nevím… Nad tím jsem nikdy nepřemýšlel. Ale vím, že se mi nikdy nelíbil Chrysler PT Cruiser.
Naopak nejkrásnější auto, které kdy spatřilo světlo světa?
Moc těžká otázka… krásných aut je spousta, hnusných si nevšímám. Ze starších aut se mi líbí Miura, E-Type a třeba 288 GTO, z těch novějších určitě 918 Spyder, 599 GTO a snad všechny Astony.
Vlastníš sám nějaké vozidlo? Pokud ne, jaké je v plánu?
Mám Pagani Zonda F v měřítku 1:24. Zatím nepřemýšlím nad prvním autem, ale rozhodně to bude auto do 30 tisíc a bude to předokolka (na začátek).
V čem nejzajímavějším ses zatím svezl? Můžeš nám to popsat?
Nejzajímavější bylo asi 710koňové FF Novitec Rosso, ale to byla jen krátká jízda. Nejlepší jízda byla nejspíš v GT-R na okruhu, perfektně jsem si to užil. Byl jsem v šoku, jak auto zrychluje, brzdí a zatáčí i přes svoji hmotnost. Ovšem skvěle jsem si užil i Focus RS s mnoha úpravami, který krásně střílel do výfuku a na okruhu byl rozhodně lepší než třeba Camaro, které mi už tak super nepřišlo.
Tvoje nejvyšší dosažená rychlost?
Nevím přesně, ale bylo to kolem 430 km/h. Tušíte správně, v Gran Turismu :-). Na sedadle spolujezdce jsem jel nejvíc něco přes 220 km/h. Ale no tak, sportovní auta přece nejsou o maximálce, mnohem víc si užívám jízdu v zatáčkách.
Co si myslíš o dnešní době? Snižování objemů, přibývání turbo-dmychadel apod.?
Fuck off downsizing! Je sice super, že se všichni snaží snížit spotřebu a emise svých aut, ale někdy je to až moc… Beru snižování objemů u aut typu VW Polo, Golf… Ale u sportovních aut je to blbost! Výrobci sportovních aut nejspíš zapomínají, že jejich auta jsou vyrobená pro radost, a tak tam cpou el. posilovače a turba, které mají snížit spotřebu, ale ve výsledku to stejně moc nepomůže, akorát to auta okrade o charakter. Ale asi nemají moc na výběr. A v motorsportu mi elektrická a dieselová auta přijdou jako blbost s velkým B.
Chtěl bys na závěr vzkázat něco ostatním motoristickým fanouškům?
Sněte o svých vysněných autech a rozhodně se nevzdávejte svého snu. Řiďte rychle, ale ne tak, abyste ohrožovali ostatní účastníky provozu. Nejste na silnici sami. Až jednou budu mít GT3 RS, všechny vás povozím :-)))
Děkujeme za tvůj čas a přejeme, ať se všechny sny ohledně aut vyplní.
Pokud máte zájem podělit se o své názory a postřehy, napište nám na facebookovou stránku nebo na mail vaclavek@autojournal.cz
« Nový Volkswagen California odhalen BMW 7-Series M Sport – V čem je jiné? »