bez-nazvu2

Rozhodnutí EU: Elektrifikovaná auta musí vydávat zvuk, aby varovala chodce

7. 6. 2019 • Novinky

Evropská unie vydala nové předpisy, které určují, že každé elektrifikované vozidlo na silnici bude muset nově od července vydávat zvuk, aby se předešlo možné nehodě s chodcem. Jak víme, elektromobily ve většině případů nejsou vůbec slyšet, což je pro chodce velmi nebezpečné. Proto každé takové vozidlo bude nově vybaveno akustickým výstražným systémem.

Do nových elektrifikovaných vozidel se budou instalovat zařízení, které budou vyzařovat hluk. Ten následně varuje chodce, cyklisty a další jiné zranitelné účastníky silničního provozu, že se blíží auto jejich směrem. Vše bude platit od 1. července roku 2019. V této fázi se ale neví jestli evropský předpis bude platit pro všechny hybridy a nebo jen modely, které jsou schopny běžet pouze na elektrický pohon.

Dle nařízení Evropské unie o hladině akustického tlaku motorových vozidel a požadavku EU ECE R138 musí nový systém AVAS (akustický výstražný systém) mít minimální hladinu zvuku 56dB, to se podobá zvuku například elektrického zubního kartáčku nebo skartovačky. AVAS se také musí spustit už při rychlosti 20 kilometrů za hodinu. V Americe by to mělo být pak při rychlosti 30 kilometrů za hodinu.

Kromě toho předpis také uvádí, že zvuk vydávaný AVASem by měl být nepřetržitý, tak aby upozorňoval například chodce, že se k němu blíží automobil. Předpis dále uvádí, že hladina akustického zvuku by se měla měnit v závislosti na rychlosti vozidla. Tedy jeho zrychlení a zpomalení. Podobně tomu bývá například u hlubinného spalovacího motoru.

Audio společnost Harman například vyvíjí už od roku 2009 svůj vlastní AVAS. Jejich vynález se projevuje jako zvuk z reproduktorů umístěných v přední i zadní části vozidla, přičemž snímače rychlosti slouží k nastavení hlasitosti a charakteristice varovného zvuku. Stejně tak zvukový systém společnosti je k dispozici s vestavěným modulem, který poskytuje řidiči podobnou zvukovou zpětnou vazbu. To laicky znamená, že řidiči mohou slyšet své auto stejným způsobem, jakým je slyšet motor s vnitřním spalováním.

Automobilové značky mají také možnost navrhovat své vlastní zvuky pro AVAS a tím se odlišovat od konkurence.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz