ROLLS-ROYCE CULLINAN. S lehkostí dojede kamkoli
Když automobilka Rolls-Royce před třemi lety oznámila, že představí Cullinan, udělala to s vědomím, že její zákazníci po celém světě žádají „Rolls-Royce mezi všemi SUV“, který by ohromoval svým luxusem, výkony a použitelností v kategorii SUV doposud nevídanými. Mnoho z těchto zákazníků bylo mladšími, velmi bohatými aktivními jednotlivci, kteří žádali Rolls-Royce, jenž je doveze na konec světa v maximální přepychu.
Svět automobilů byl vždy rychlým a dynamickým byznysem s novými koncepty – například vozy SUV – objevujícími se s vysokou pravidelností. Ovšem tyto koncepty musí být dotaženy k dokonalosti, aby je přijali zákazníci, kteří odmítají jakýkoliv kompromis – patroni skutečného luxusu. Proto je tu Rolls-Royce Cullinan.
„Historie stanovila náš precedent a dnešním dnem Rolls-Royce odpovídá na výzvu k akci,“ komentuje Müller-Ötvös. „Naší odpovědí všem vizionářům, dobrodruhům, objevitelům a všem těm, kteří věří v nadvládu svobody, je Rolls-Royce Cullinan.
Rolls-Royce Cullinan je Rolls-Royce, který tu ještě nebyl. Jestliže sir Henry Royce řekl: „Snažte se o dokonalost ve všem, co děláte. Vezměte to nejlepší a zdokonalte to. Pokud to neexistuje, navrhněte to,“ mohl dost dobře mít na mysli Cullinan. „Věděli jsme, že našim zákazníkům musíme nabídnout něco, co nenajdou jinde mezi automobily SUV,“ pokračuje Müller-Ötvös. „Ve svých životech nepřijmou žádná omezení nebo kompromisy. Jsou novými objeviteli a pro ně je to o pocitu z dobrodružství a odvaze rozhodnout, jak budou své životy žít. Tento přístup k živou vyžaduje automobil, který dojede kamkoliv v maximálním luxusu a stylu – Rolls-Royce stylu. Proto Cullinan.“
Bylo jasné, že tito noví a dobrodružněji založení zákazníci chtěli Rolls-Royce, který je vezme mimo běžné komunikace a odmění je emocemi nejnabitějšími zážitky, jaké život nabízí. To, co nechtěli, bylo SUV plné kompromisů – jakými je například vyšší hluk v interiéru kvůli dvouprostorovému pojetí karoserie – kterých je všude dost. Nechtěli žádné sdílené podvozkové platformy, jež negativně ovlivňují výkony a komfort, a odmítali volit mezi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici nebo mimo ni.
„Cullinan je luxus ve své nejčistší podobě, kombinovaný s dokonalou praktičností a terénními schopnostmi,“ vysvětluje Müller-Ötvös. „S lehkostí kamkoliv není jen slib, který stojí za modelem Cullinan. Je to prostý fakt.“ Vůbec poprvé v historii se Rolls-Royce může pochlubit výklopným víkem zavazadlového prostoru, nazvaným Spona (The Clasp). Takto řešený zavazadelník je odkaz na dobu, kdy byla zavazadla umístěna mimo automobil, takže cestující nesdíleli stejný prostor se svými osobními věcmi. Zadní část Cullinanu je dvoudílná, ve tvaru vozů Rolls-Royce D-Back z třicátých let. Dvoudílné víko zavazadlového prostoru se otevírá a zavírá automaticky stiskem tlačítka na klíčku od vozu.
Prostor pro cestující vzadu byl navržen tak, aby nabídl nejlepší možný komfort a uspokojil všechny potřeby majitele. Na výběr jsou dvě konfigurace zadních sedadel – Lounge Seats nebo Individual Seats. Více funkčnosti ze dvou výše uvedených provedení poskytuje sedadlo Lounge Seat. Protože nabízí místo až pro tři cestující, s největší pravděpodobností se bude více zamlouvat rodinám s dětmi. Zadní sedadla lze také sklopit, což je prvek, který se u vozu Rolls-Royce objevuje vůbec poprvé.
Sedadla se skládají elektricky v řadě konfigurací stiskem příslušného tlačítka v zavazadelníku nebo v dolní kapse zadních dveří. Jedním stisknutím se opěradla plynule složí, zatímco současně se vysune opěrka hlavy, aby nezanechala otisk na sedáku. Obě opěradla sedadel je možné zcela složit, čímž vznikne rovná ložná plocha, nebo je lze skládat v poměru 2/3 a 1/3, což dále zvyšuje využitelnost prostoru v zadní části vozu. Cestující na zadních sedadlech mohou i nadále sedět vedle dlouhých předmětů, nebo mohou využít zadní část opěradla jako příležitostný stůl, na němž si odloží své drahocenné osobní předměty.
Pro ty, kteří chtějí přepravovat dlouhé předměty na cestě z právě prožitého dobrodružství, Cullinan nabízí velké množství prostoru v různých uspořádáních.
Zadní sekce či zavazadlový prostor standardně nabízí 560 litrů objemu, který se po odstranění příčky zvětší na 600 litrů. Navíc spodní část zadních sedadel je nad úrovní dna zavazadelníku, takže ani při složených zadních sedadlech se předměty v zavazadelníku nemohou přesunout dopředu a na rozdíl od jiných SUV jsou v bezpečí uložené uvnitř prostoru pro zavazadla. Ale pro ty, kteří chtějí ze svých cest vozit dlouhé předměty, ať už se jedná o obraz Marka Rothka nebo artefakt z nově objeveného výkopu, délky ložného prostoru 2245 mm a objemu 1930 litrů lze dosáhnout elektrickým přizvednutím dna zavazadelníku až ke spodní části sedaček, díky čemuž převážené předměty hladce vklouznou dovnitř.
Investice automobilky Rolls-Royce, která vyústila v nekomplikovaný a mimořádně praktický zavazadelník, skýtá další výhody v podobě delšího nákladového prostoru, než jaký nabízí prodloužený Range Rover Vogee Extended Wheelbase. Skutečně velmi praktický Rolls-Royce. Vzhledem k tomu, že zákazníci Rolls-Royce očekávají na míru postavený Cullinan, je v nabídce druhý typ zadních sedadel. Zadní sedadla Individual Seat jsou určena pro ty, kteří před praktičností dávají přednost maximálnímu luxusu, jaký může automobil SUV nabídnout. Dvě samostatná sedadla jsou oddělena pevnou ukotvenou středovou konzolou se skříňkou na nápoje, jež obsahuje skleničky na whisky a karafu, skleničky na šampaňské a ledničku. Sedadla lze také posouvat v řadě úrovní, nabízejících maximální pohodlí při jízdě v zadní části vozu.
Posledním prvkem výbavy, který v Cullinanu představuje ultimativní vrchol luxusu značky Rolls-Royce, je skleněná přepážka, díky níž je tento vůz prvním skutečně „tříprostorovým“ SUV. Tato přepážka inspirovaná dobou, kdy člověk zásadně necestoval společně se svými zavazadly, odděluje kabinu pro cestující od zavazadelníku a vytváří tak pro pasažéry vlastní vnitřní ekosystém. Kromě tiššího prostředí uvnitř vozu je výhodou odděleného prostoru pro cestující to, že v horkých či studených dnech nejsou vystaveni výkyvům teploty ve chvíli, kdy je víko zavazadlového prostoru otevřené.
« Bezklíčové startování zabilo už 30 Američanů. Další desítky nesou trvalé zdravotní následky O co přišla Škoda? Takto mohla vypadat Fabia RS »