_j246038

Rodinné MPV není mrtvé: Nový Opel Combo má tradiční motory, spoustu místa a moderní technologie

2. 5. 2024 • Novinky, OPEL, Testy

Praktický rodinný přítel pro každý den, parťák pro sport a volný čas, univerzální pomocník v podnikání… to vše (a mnohem víc) je Opel Combo, který se právě představuje v nové omlazené podobě. S novým Combem s homologací osobního vozu M1 Opel de facto vrací do hry MPV model, tedy víceúčelový flexibilní vůz s až sedmi (!) sedadly a s „poctivými“ spalovacími motory (i když v nabídce samozřejmě nechybí ani akumulátorová BEV verze Combo Electric). Právě MPV modely se spalovacími motory nedávno vymizely z nabídky většiny značek, protože zájem zákazníků se už nějakou dobu soustředí na SUV modely, z části ovšem MPV modely doplatily na brutální tlak na snižování flotilových emisních limitů automobilek.

Nyní však stojí na startovní čáře nové Combo M1, neobyčejně prostorné a velmi praktické a všestranné, se zážehovými i vznětovými motory – a už ve standardu velmi dobře vybavené! Za 549 990 CZK včetně DPH (cena modelu Combo Edition Plus 1.2 Turbo 110 k MT6) získá zákazník praktický osobní vůz, který má už ve standardu prakticky vše, co moderní zákazník vyžaduje. Každé Combo má například elektronický stabilizační systém ESPPlus, asistenta pro rozjezd do kopce, varování před vybočením z pruhu, čtení dopravních značek, automatické nouzové brzdění, varování před čelní kolizí, čelní, boční a hlavové airbagy, klimatizaci, elektrické ovládání předních oken nebo dálkově ovládané centrální zamykání.

_j245742

Naprosto unikátní výbavou jsou špičková světla Intelli-Lux LED Matrix Light se čtrnácti LED elementy, která stále svítí jako dálková světla (a řidič má tedy dokonalý výhled), ovšem řízeným vypínáním jednotlivých LED segmentů zabraňují oslňování jiných účastníků provozu. Vynikající světla Intelli-Lux LED Matrix Light jsou součástí standardní výbavy všech (!) vozů Opel Combo – to nenabízí žádný konkurent! Světlomety Intelli-Lux LED Matrix Light jenom že zvyšují bezpečnost, ale také dobře vypadají, protože tvoří nedílnou součást charakteristické přední masky Opel Vizor, která má u modelu Combo premiéru.

Dalším highglightem nového Comba jsou sedadla ve druhé řadě, která jsou připravena ukotvit až tři dětské sedačky se systémem Isofix vedle sebe – to dokáže napodobit jen několik málo konkurentů!

Nové Combo se nabízí ve dvou délkách: 441 cm a 476 cm. Právě prodloužená verze „XL“ umožňuje instalaci dvou lehkých samostatných sedaček do třetí řady, takže Combo se postará až o sedm pasažérů.

_j245826

Pokud jde o ochranu cestujících a ostatních účastníků silničního provozu, je Opel Combo nové generace špičkou ve své třídě. Novým bezpečnostním prvkem je systém Dynamic Surround Vision. Tento systém se skládá ze dvou kamer, z nichž jedna je umístěna nad zadními dveřmi a druhá pod vnějším zpětným zrcátkem na straně spolujezdce. Tyto kamery přenášejí obraz do nového digitálního zpětného zrcátka s vysokým rozlišením. Ve srovnání s běžnými zrcátky poskytuje tento systém mnohem lepší výhled, což řidiči umožňuje bezpečnější manévrování.

Řidiče podporuje až 18 pokročilých asistenčních systémů (ADAS), z nichž mnohé jsou součástí standardní výbavy. Jde např. o inteligentní tempomat, asistenta pro jízdu v jízdních pruzích, systém nouzového brzdění nebo systém varování před únavou řidiče Driver Attention Alert.

readyforbusinessopelpresentsnewcombo_523251-1024x724

Kromě široké škály moderních technologií a asistenčních systémů, nezvyklých v automobilech tohoto segmentu, nový Opel Combo poskytuje i mimořádný prostor a maximální flexibilitu. Kratší verze s pěti sedadly má zavazadlový prostor se základním objemem 597 litrů, po sklopení sedadel využití až po strop vzniká prostor o objemu 2126 litrů. Delší verze XL ve stejném uspořádání nabídne 850 / 2693 litrů prostoru.

Combo myslí i na přepravu velmi dlouhých předmětů – opěradlo sedadla předního spolujezdce lze překlopit dopředu, takže do interiéru se vejde např. i surfový plovák. Praktické je i výklopné okno pátých dveří, které pomůže např. při transportu žebříku.

Sedadla ve druhé řadě jsou u obou verzí na výběr ve dvou vyhotoveních. Zákazníci si mohou zvolit lavici pro tři osoby, dělenou v poměru 60:40 procent, nebo tři samostatná sedadla. V obou případech je každé místo vybaveno standardně úchyty Isofix pro dětské sedačky. Díky tomu se dají namontovat tři dětské sedačky vedle sebe. Pohodlný přístup do zadní části kabiny umožňují boční posuvné dveře.

_j246162

Volitelné panoramatické střešní okno umožňuje posádce Comba XL nerušený výhled na oblohu. Při objednání panoramatického střešního okna (příplatek 25 tisíc korun) má Combo XL standardně podlouhlou stropní konzoli se světly z LED diod. Kromě toho má vůz v této konfiguraci i velký odkládací box o objemu 36 litrů namontovaný u stropu vzadu nad krytem zavazadlového prostoru. Tak se v případě, že vozidlo není naloženo až po strop, dá smysluplně využít další volný prostor v kabině bez omezení výhledu zpětným zrcátkem směrem dozadu.

Nové Combo nabízí už ve standardu vyspělý 10“ audiosystém s digitálním tunerem DAB (s ovládáním na volantu) a zrcadlením smartfony přes Apple CarPlay a Android Auto. Příplatková sada Techno nabízí mj. bezdrátovou nabíječku smartfonů a zásuvku 230 V. Nový infotainment využívá – poprvé v lehkých užitkových vozech Opel – integrované platformy Snapdragon Cockpit a Auto Connectivity od Qualcomm Technologies, které nabízejí nejmodernější grafické, multimediální a konektivní funkce. Po připojení smartfony se chytrý telefon uživatele stane ovládacím panelem celého infotainmentu ve voze a komunikuje s tlačítky na volantu.

Pro své Combo mohou zákazníci volit buď přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 Turbo o výkonu 81 kW/110 k, který je vždy propojen se 6-stupňovou manuální převodovkou, nebo hospodárný turbodiesel 1.5 CDTI dodávaný ve výkonových verzích 75 kW/102 k a 96 kW/130 k. Vedle manuální 6-stupňové převodovky lze silnější z turbodieselů propojit i se špičkovou 8-stupňovým japonským automatem Aisin, který umožňuje i manuální řazení pádly pod volantem. Společným rysem všech pohonných jednotek je střídmost ve spotřebě – zážehový tříválec si v kombinovaném cyklu WLTP řekne jen o 6,3 l benzinu na 100 km jízdy a turbodiesel 1.5 CDTI/75 kW se spokojí jen s 5,3 l nafty na 100 km jízdy.

_j245726

V nabídce řady Combo M1 nemůže chybět elektrická BEV verze Combo Electric, jehož cena začíná na 889 990 CZK (vč. DPH). Moderní baterie o kapacitě 50 kWh umožňuje dojezd až 346 km (WLTP) bez lokálních emisí, což je o 50 km více než u předchůdce. To je zásluha dalšího vývoje elektrického pohonu a – poprvé v modelu Combo – využití vysoce účinného tepelného čerpadla, které pomáhá zachovat dlouhý dojezd při nízkých teplotách. Řidič může volit ze třech jízdních režimů: Eco, Normal a Power.

Nové Combo Electric poháněné elektromotorem nejnovější generace o výkonu 100 kW/136 k a točivém momentu 270 Nm dosahuje maximální rychlosti 135 km/h. Díky standardní palubní nabíječce o výkonu 11 kW lze baterii na veřejné 100 kW DC nabíječce dobít na 80 % kapacity za méně než 30 minut.

Za volantem

Během našeho krátkého prvního seznámení jsme měli možnost vyzkoušet verzi s výkonnějším 130koňovým naftovým motorem a automatickou převodovkou. I když pod kapotou najdete naftový čtyřválec, auto zůstává tiché a prosté vibrací při klidné jízdě. Nicméně, pokud požádáte motor o výraznější akceleraci, jeho zvuk se do kabiny začne dostávat výrazněji. Podvozek je nastaven spíše pro pohodlnou jízdu, v zatáčkách se auto mírně naklání, ale ani na nerovnostech není příliš nervózní a zvládá je dobře filtrovat.

_j245893

Nejvíce se mu líbí pohodlná jízda, ale rychlá nebo ostřejší jízda není jeho šálkem kávy. To není ideální ani pro posádku, protože sedadla jsou velmi široká a boční opěrky jsou příliš měkké, což nedokáže tělo dobře podržet v zatáčkách. Tento nedostatek platí pro všechna sedadla, včetně řidičova.

Jedná se o auto, které během jízdy nevyžaduje žádnou zvláštní pozornost, nepřináší žádné obtíže (kromě pípání při překročení maximální povolené rychlosti, což lze vypnout, ale musíte to udělat po každém startu), a je velmi pohodlné. S naftovým motorem by mělo být také úsporné. Výrobce slibuje spotřebu do 6 l/100 km, ale zatím jsme při krátké projížďce tuto hodnotu nebyli schopni potvrdit.

_j246066

A ceník? Ten startuje na 549 990 Kč s DPH, za což dostanete verzi Combo Edition Plus 1.2 Turbo se 110 koňmi a manuální šestistupňovou převodovkou. Naftová verze 1.5 CDTI vychází v nejnižší výbavě o 40 tisíc korun dráž. Pokud chcete automat, budete muset minimálně do prostřední výbavy Elegance Plus a jeho cena startuje na 699 990 Kč s DPH. Jde o akční ceny, ty standardní ceníkové jsou o 60 až 100 tisíc korun podle verze a výbavy vyšší.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz