octavia-cup-11

Řídili jsme závodní Octavii Cup. Její rychlost je zdrcující

30. 3. 2019 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Škoda, Novinky, Sportovní vozy, Testy, Zajímavosti

Některé okamžiky si člověk pamatuje až do své smrti, jiné by nejraději zapomenul hned. Mezi ty největší zážitky se rozhodně řadí možnost řídit závodní speciál zcela sám na okruhu mezi ostatními závoďáky. Na toto opravdu nelze zapomenout nikdy!

Je úterý, klasický nudný začátek týdne, otevírám poštu a přehrabuji se v tunách spamu a v tom si všímám nabídky na možnost, ehmmm, řídit závodní speciál Škoda Octavia CUP. Takové zprávy opravdu nechodí každý den, odpovídám a sjednávám přesný termín a podmínky. Poté již jen odpočítávám každou minutu, vteřinu… Nepřeháním, je na co se těšit. Zvenku může vypadat jako obyčejná octavia, ale pravdou je, že s původním vozem sdílí jen karoserii. Zbytek je pryč a to ostatní, co zůstalo je v závodní úpravě.

octa1

Klíčová fakta zní takto – výkon necelých 300 koní a váha kousek nad tunou! Tyto parametry slibují opravdu nevšední jízdní zážitek. Nechybí samosvorný mechanický diferenciál, sekvenční převodovka, dvoucestné nastavitelné tlumiče Öhlins, negativní odklon kol a také šestipístkové brzdy AP s kotoučem o průměru 362 mm. Vůz obouvá slicky od výrobce Pirelli. Řízení je napřímo, výfuk také. Z auta zmizelo všechno, zůstala jen kostra a plechy, nádrž se přestěhovala na místo, kde dříve byla zadní sedadla. Nechybí nutné vyrámování, závodní skořepina a okna byla nahrazena plexisklem. Cupová octavia je seriózní závoďák a ti nejlepší s ní na suchu jezdí v Mostě čas kolem 1:45. Jsem zvědavý na sebe…

Čekání končí, počasí nám však zrovna nepřeje – lije a teplota je okolo deseti stupňů. Opravdu ideální podmínky pro jízdu se závodním autem. Během cesty se však počasí lepší a alespoň přestává pršet. Přijíždím na okruh, nervozita začíná gradovat, ale zároveň pociťuji obrovskou nedočkavost a svědění v rukou. Při pohledu na paddocky vidím garáž a v ní nádherné zadečky závodních střel. V tom okamžiku by se ve mě asi těžko někdo krve dořezal.

octa4

Jdu se seznámit s promotérem a převzít konkretní informace o jízdách. Celé osazenstvo OC Benet Cup je velmi příjemné a ochotné. Jeden z techniků na mě volá a ukazuje na monitoru octavii mimo trať zapadlou v kacírku, vyjíždí pro ni odtahovka a já si začínám uvědomovat vážnost své situace.

Technik si mě volá a podává krátké seznámení s autem. Zní to asi takto: “Řídil jste někdy závodní auto? Dost se to přetáčí na brzdách, je to přemotorované, jo a tady je hasičák, kdyby to po nehodě chytlo” Lehce trnu a říkám si OK. Poté mi ještě něco málo poví o základních ovládacích prvcích a zdůrazňuje, že mám odpojit baterii v případě bouračky. Jdu se převléct do kombinézy a poté, připraven, se suverénním výrazem, že o nic nejde, nastupuju do kokpitu vozu. Překonat ochranný rám vyžaduje minimálně průměrnou zdatnost v ohebnosti. Technik mě poutá do závodních pásů a zavírám dveře.

octa5

Prvním krokem je nahodit palivové pumpy, přepínám spouštěč, mačkám brzdu a tlačítko start. Motor se bleskově probudí a začne vydávat velmi agresivní hlasitý zvuk. Teď již není čas na nervozitu a pochybnosti, rozjíždím se a pomalu jedu kolem boxů k semaforu, který je poslední bránou do velkého světa okruhu. Se zařazenou dvojkou najíždím na trať a plně seznamuji plynový pedál s podlahou. To, co následuje mě vyráží dech – obrovská rána do zad, řev a neskutečná akcelerace.

Řadím za tři a přichází první zatáčka, auto se zakusuje, stále mám na mysli, že pneumatiky se musí nejprve zahřát, takže netlačím vůz na limit. Na výjezdu z šikany mosteckého okruhu na trojku akceleruji a cítím, jak octavia letí dopřed. Rychloměr ukazuje 180 během několika málo vteřin, poprvé přichází ostřejší zatáčka, brzdím a jsem v šoku s jakou razancí auto deceleruje. Do morku kostí cítím, co dělá podvozek a kde jsou přední kola. Kontra přichází ještě před samotným smykem a já si to neskutečně užívám.

octa2

Volant se mi snaží utrhnout ruce, ale jeho přesnost a cit je perfektní. Ve druhém kole začínám přitlačovat a hledat limit auta. Technické protáhlé zatáčky projíždím přes obrubníky v rychlostech kolem 150 občas i více, neskutečné. Dynamika motoru je dechberoucí. Pokud dvoulitrové TSI zbavíte všech restriktorů, dáte mu závodní sání a čistě průchozí výfuk, nebudete se stačit divit. Motor ihned reaguje na plyn, letí do otáček jako splašený a s odlehčeným autem neskutečně cvičí.

Závodní auto je však nejodlišnější na podvozku a v jeho chování. Přilnavost a reakce na volant je neporovnatelná s ničím ze sériové produkce. Prostě v absurdní rychlosti zatočíte do zatáčky a auto se zakousne a drží v oblouku. Vaše tělo je přitom oddáno brutálnímu přetížení a jste zařezaní ve skořepině. Jízdní požitek je na úplně jiné úrovni a nesnese srovnání ani s těmi nejrychlejšími supersporty.

octa3

Stačí ubrat plyn a zadek ihned přechází do smyku, to samé na brzdách, které navíc postrádají ABS. Vůz na slickách drží naprosto nevídaně a urvat ho je téměř nemožné (pokud neuděláte něco z dvou dříve jmenovaných věcí), než přejde do smyku, začne se zvláštně pohupovat, čímž dá najevo, že tady končí limit adheze. Poté však stačí jeden pohyb zápěstím a je srovnáno. Úžasný je i zvuk, ten se technikům společnosti Benet Automotive, která stojí za vývojem cupové verze, opravdu povedl.

Octavia Cup je mezi diváky dost oblíbený, závody se jezdí na krev a startovní pole stejně silných vozů vždy zaručí zajímavé souboje. Letos se navíc šampionát dost změnil. Okruhový seriál ebude pokračovat v podobě, na kterou byli fanoušci dosud zvyklí. Do konce února se totiž nepřihlásil dostatečný počet účastníků, který by garantoval odpovídající sportovní hodnotu seriálu. S ohledem na ubíhající čas se tak promotér rozhodl neriskovat dobré jméno a letošní ročník zrušil. Samotný seriál ale nekončí, jen mění svou podobu. OC Benet Cup bude nadále amatérským jednodenním závodem, harmonogram zahrnuje patnáctiminutový trénink a následný závod v délce 25 minut.

octa6

Šestidílný šampionát se pojede výhradně na velkém okruhu mosteckého autodromu. Jezdci si budou moci vozy pronajmout i na testování veřejnosti, které bude probíhat ve stejný den jako závod. Pořadí jezdců vzejde ze součtu tří nejrychlejších kol každého z nich. Pronájem speciálu Škoda Octavia Cup na závod vyjde na 35 000 korun bez DPH, cena zahrnuje kompletní přípravu vozu. Jezdci si mohou vozy pronajmout i na testování při volných jízdách pro veřejnost, jež jsou vypsány na stejný termín jako závod.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz