p90514790_highres_bmw-m-test-day-set-o

Řídili jsme ostré BMW M3 CS: Nejdrsnější z rodu

26. 7. 2023 • BMW, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

BMW nám nadělilo další plnotučné Mko, které cílí zejména na ostrou jízdu na okruhu. Základem je M3 Competition, ale CS používá tradiční ověřený recept: Lehká konstrukce s velkým počtem komponentů z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), zvýšený výkon motoru, na míru naladěný podvozek, exkluzivní designové prvky a celkové nastavení podvozku a řízení navržené tak, aby poskytovalo vzrušující zážitky z jízdy na okruhu.

p90514802_highres_bmw-m-test-day-set-o p90514789_highres_bmw-m-test-day-set-o

Koncepce pohonu  spojuje řadový šestiválec o výkonu 405 kW/550 k s osmistupňovou převodovkou M Steptronic a inteligentním systémem pohonu všech kol M xDrive. Jejich kombinací je dosaženo zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Motor se vyznačuje celou řadou technologických prvků, které přímo vycházejí ze závodní pohonné jednotky. Konstrukce s uzavřeným blokem dává bloku motoru extrémně vysokou pevnost. To umožňuje pracovat s mimořádně vysokými tlaky uvnitř spalovacích prostorů, což má přímý vliv na výkon. Stěny válců pokryté nastříkanou vrstvou oceli snižují třecí ztráty i hmotnost. Lehký kovaný klikový hřídel pohonné jednotky přispívá zásluhou své nízké setrvačnosti k vysokootáčkovému charakteru a současně účinně zrychluje reakce motoru. Kromě toho se pro vnitřní kanály hlavy řadového šestiválce používá technologie 3D tisku, což umožnilo navrhnout optimální tvar vedení kanálů chladicí kapaliny, jehož by nebylo možné dosáhnout běžnými metodami odlévání kovů. Klíčem k nárůstu výkonu bylo zvýšení maximálního plnicího tlaku obou jednokomorových turbodmychadel z 1,7 na 2,1 bar a pro tento model specifická úprava řídicí jednotky.

Speciálně navržené a zesílené uložení motoru navíc vytváří extrémně pevné spojení mezi pohonnou jednotkou a karoserií. Na sešlápnutí plynového pedálu tak motor reaguje ještě rychleji a okamžitým přenosem jeho výkonu na hnací ústrojí. Motor dosahuje nejvyššího točivého momentu 650 Nm v rozmezí od 2750 do 5950 1/min. Maximální výkon nastupuje při 6250 1/min. K tomu se přidává emotivní zvukový doprovod, který vydává dvojitý výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami, odlehčeným koncovým titanovým tlumičem, a jak je u M zvykem, také se dvěma páry koncovek výfuku v matně černém provedení. BMW M3 CS se standardně dodává s paketem M Driver’s a má elektronicky omezenou maximální rychlost na 302 km/h.

p90514797_highres_bmw-m-test-day-set-o

Technika podvozku byla naladěna přesně podle výkonových charakteristik motoru, celkové koncepce vozu a rozložení jeho hmotnosti. U tohoto modelu bylo specifickým požadavkům jízdy na okruhu cíleně přizpůsobeno nastavení systému DSC a režimu M Dynamic Mode. Individuální nastavení kinematiky zavěšení s nastavením na míru přizpůsobeným odklonu kol, tlumičů, pomocných pružin a stabilizátorů slouží ke zlepšení přesnosti řízení, přenosu bočních ovládacích sil při průjezdu zatáčkou, odezvy pružin a tlumičů a pozice kol. Elektronicky řízené tlumiče adaptivního M podvozku, stejně jako elektromechanické řízení M Servotronic s proměnným převodem a integrovaný brzdový systém mají pro tento model specifické nastavení.

Standardní výbava speciální edice zahrnuje dvoudílné M brzdy s brzdovými třmeny lakovanými v červené nebo černé barvě. Na přání jsou v nabídce také M karbon-keramické brzdy, jejichž brzdové třmeny jsou k dispozici v matné zlaté nebo červené barvě. Na seznamu standardní výbavy jsou také M kovaná kola z lehké slitiny v exkluzivním designu V-spoke s povrchovou úpravou Gold Bronze. Tato M specifická kola z lehké slitiny lze na přání objednat rovněž v matně černém provedení. Kola o průměru 19 palců na přední nápravě a 20 palců vzadu jsou standardně obuta do okruhových pneumatik, které byly vyvinuty přímo pro tento model a mají rozměry 275/35 ZR19 vpředu a 285/30 ZR20 vzadu. Jako alternativu k těmto pneumatikám, které jsou speciálně navrženy pro jízdu na okruhu, mají zákazníci možnost bezplatně zvolit vysokovýkonné sportovní pneumatiky stejných rozměrů.

p90492763_highres_the-all-new-bmw-m3-c p90492769_highres_the-all-new-bmw-m3-c

Rozsáhlá, pro tento model specifická odlehčení hrají významnou roli při formování jízdních vlastností a exkluzivního charakteru. Klíčový význam zde má použití komponentů z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) uvnitř i vně automobilu. Kromě střechy z uhlíkových vláken je z tohoto materiálu vyrobena také přední kapota, spodní nástavec předního spoileru, přední nasávací otvory, kryty vnějších zpětných zrcátek, zadní difuzor a zadní spoiler. Středová konzola, řadicí páčky na volantu a obložení interiéru jsou rovněž vyrobeny z materiálu CFRP. Hmotnost uvnitř vozu snižují také standardně dodávaná M karbonová sedadla. O více než 4 kilogramy snižuje hmotnost výfukového systému titanový koncový tlumič výfuku. Různá další odlehčení přinášejí ve srovnání s BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive celkovou úsporu hmotnosti přibližně 20 kilogramů.

BMW M3 CS dává najevo svůj ostřejší charakter řadou individuálních designových prvků. Bílý metalický lak Frozen Solid White je vyhrazený pouze pro nejnovější speciální edici modelu od BMW M GmbH. Pohledový karbon na střeše, dva prolisy v kapotě, spodní nástavec předního nárazníku, nasávací otvory, kryty vnějších zpětných zrcátek M, zadní spoiler a zadní nárazník v kombinaci s černými bočními prahy a boční M žábry vytvářejí k novému bílému laku karoserie ohromující kontrast. Jako alternativní barvy karoserie jsou k dispozici zelená Signal Green, šedá metalíza Brooklyn Grey a černá metalíza Sapphire Black.

p90514786_highres_bmw-m-test-day-set-o

Přední část vozu má bezrámovou masku ve tvaru ledvinek, která šetří hmotnost a připomíná závodní stroje. Speciálně pro tento model byly použity designové červené linky a nápis „M3 CS“ na horní ze dvou vodorovných lamel masky chladiče. Logo modelu na přední straně i jeho protějšek na víku zavazadlového prostoru jsou černé s červeným lemováním.

BMW M3 CS je standardně vybaveno také systémem M Drive Professional. Tato speciální edice proto využívá nejen funkci M Drift Analyser a časomíru M Laptimer pro vyhodnocování a zaznamenávání jízdy a jízdních výkonů na okruhu, ale navíc je vybavena i systémem M Traction Control s možností v deseti stupních měnit nastavení protiprokluzového systému, což je efektivní funkce pro ostré jízdy na závodních okruzích.

Za volantem

M3 CS jsem si mohl vyzkoušet rovnou na polygonu Most, a tak vás nebudu zdržovat tím, jak toto auto jezdí v klidném režimu. Nicméně to nebude o moc horší, než třeba u M3 Competition, i když podvozek je naladěn tvrději. Ale není to markantní rozdíl, co se pohodlí týká. Daleko více je to však poznat při ostré jízdě. Fokus M3 CS je totiž na okruhy a tomu je přizpůsobeno nastavení geometrie, diferenciálu i zbytku podvozku. Oproti standardní M3 je tedy CS více orientováno na čistou závodní stopu, ale bokem to samozřejmě umí také. Jen se budete muset více snažit.

p90514781_highres_bmw-m-test-day-set-o

A pokud za to opravdu vezmete, zjistíte, že jinak je tady vlastně úplně vše než u základní M3 nebo M3 Competition. Setup motoru, převodovky i podvozku: Vše je ostřejší, přesnější, tužší a víc zaměřené na efektivní rychlou jízdu. Auto v rychlých pasážích generuje opravdu brutální mechanický grip, což je u klasických M3/M4 věc nevídaná. Ta umí sice pobavit, ale často také velmi dobře vystrašit, zejména, když chcete být rychlí a efektivní. Tady je to přesný opak, M3 CS drží a bleskově mění směr.

V zatáčkách jde také cítit nižší celková hmotnost auta a zvýšený přítlak. Hmota se přesouvá velmi čitelně a CS je opravdu neskutečně agilní. Na sebemenší povel od volantu reaguje okamžitě a řízení je příjemně strmé. Auto je opravdu dlouho nekompromisně neutrální a pokud ho chcete ve 4WD nebo 4WD+ dostat do boku, připravte se na jiný řidičský přístup, než u normální M3. Zkrátka to chce více dovedností a tvrdší zacházení, ale pak se musíte rychle připravit na přesnou protiakci. Líbil se mi i zvuk, který zněl více mechanicky a melodičtěji.

p90514780_highres_bmw-m-test-day-set-o

Ve výsledku je M3 CS opravdu skvělé sportovní auto, které nabízí mnohem více schopností, než se může zdát. Není to jen ověšená limitka, ale opravdu seriózně upravený stroj, který je mnohem více orientovaný na okruhové hrátky.

p90514782_highres_bmw-m-test-day-set-o

​Cena BMW M3 CS byla stanovena na 3 965 000 Kč včetně DPH.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz