Řidiči se letos musí připravit na další velkou změnu. Kvůli elektromobilům se upravuje maximální povolená hmotnost vozidel
Tentokrát jde o příjemnou změnu, která se týká všech řidičů s řidičským oprávněním skupiny B. Ve druhé polovině letošního roku má vstoupit v platnost legislativní změna, která umožní řídit těžší vozy, obytné vozy a přívěsy bez nutnosti rozšiřování řidičského oprávnění.
Za změnu mohou hlavně elektromobily
Elektromobily, které obsahují těžké lithiové baterie, váží o několik stovek kilogramů více než srovnatelné vozy se spalovacím motorem. S hmotností těchto vozidel se potýkají nejen silničáři, kteří musí nově stavěné silnice konstruovat tak, aby odolaly těmto těžším vozidlům, ale také evropská komise, která letos v únoru řešila, jak se legislativně vypořádat s rostoucí hmotností osobních automobilů.
Pokud vlastníte řidičské oprávnění skupiny B, můžete legálně řídit vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností nepřevyšující 3 500 kg a přívěs s nejvyšší povolenou hmotností nepřevyšující 750 kg. Pro řízení vozidel převyšující tuto hranici bylo nutné si pořídit řidičské oprávnění na lehké nákladní vozy, tedy skupinu C1.
Této povinnosti však nyní nebudete muset čelit, protože Evropská komise schválila změnu v legislativě, která umožňuje všem držitelům řidičského oprávnění skupiny B řídit vozidla s nejvyšší přípustnou hmotností 4 250 kg, což je o 750 kg více než dosud.
Pokud preferujete klasické osobní automobily, jako je například Volkswagen ID.3, který neváží více než 2 300 kg včetně baterie, díky níž ujede až 550 kilometrů, tato změna vás pravděpodobně nijak neovlivní. Evropské silnice se ale mohou otevřít některým těžkým elektrickým pick-upům z USA a evropským výrobcům elektrických dodávek, které se na hmotnost 3 500 kg dostanou velmi snadno.
Jsou elektrická auta vůbec ekologická, když jsou tak těžká?
Hmotnost vozidla téměř nijak neovlivňuje jeho ekologický dopad. Nejtěžší část elektromobilu, baterie, je vyráběna z co největšího množství recyklovaných materiálů, takže její dopad na životní prostředí není zdaleka tak drastický. Pokud bychom ovšem do úvahy zahrnuli vyšší opotřebení vozovek, po kterých jezdí, mohly by se náklady na jejich výstavbu a následné opravy zvýšit.
.« Životnost baterie elektromobilu je téměř nekonečná, jasně prokázala studie Syntetická nafta, která může zpomalit rozvoj elektromobilů, je už v Česku. Její cena je však vysoká »