dsc8715_464c39d9-1920x1281

Reportáž: Uvnitř moderní nárazové laboratoře Škodovky

8. 11. 2022 • Novinky, Reportáže, Zajímavosti

Za padesát let, po které dynamické nárazové testy v Česku probíhají, urazila tato disciplína obrovskou cestu. A Škoda na tom má lví podíl. Crash testy teď dělá ve špičkové a moderně vybavené laboratoři u zkušebního polygonu v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi.

Crashová laboratoř patří automobilce od roku 2011. Škoda masivně investovala do dalšího vybavení a rozvoje. Jak auta rostla, rostly i nároky crashových zkoušek, například se objevil požadavek mít možnost zkoušet srážky dvou objektů rozjetých proti sobě. K plánovanému rozšíření laboratoře došlo v letech 2018 a 2019 a to při zachování většiny provozu v původní části laboratoře. Už 1. února 2019 se v nové části haly konal první zkušební crash test, v březnu pak následoval test „ostrý“.

„V původní hale jsme odstranili pohonný systém, který za symbolickou cenu získala Fakulta dopravní ČVUT, naopak třeba původní hydraulická brzda je dnes natrvalo zalita v betonu,“ popisuje Rudolf Tesárek osud některých kusů technického vybavení původní laboratoře. Vybudována byla i nová laboratoř pro přípravu figurín a další zázemí, závěrečným úkolem bylo sjednocení povrchu obou částí teď již společné haly. Zrychlit přípravu zkoušek a rozšířit využití laboratoře pomohla instalace mobilní bariéry. V roce 2020 získala Crashová laboratoř Škoda prestižní ocenění „Crash test Laboratory of the Year“ časopisu Automotive Testing Technology International.

Laboratoř, nebo filmové studio?

V téměř 200 metrů dlouhé hale může Škoda provádět opravdu široké spektrum testů, od čelních nárazů aut do pevných překážek, bočních nárazů bariérou do boku vozů a nárazů aut do sloupů, různých zadních nárazů, až po srážky dvou aut jedoucích proti sobě.

O pohon aut se stará systém Messring s výkonem 600 kW, který umí urychlit proti sobě dvě vozidla o hmotnosti až 3,5 tuny na rychlost 65 km/h, nebo jedno takové vozidlo urychlit až na 120 km/h. V prvním případě na to stačí dráha o délce 80 metrů, v tom druhém je potřeba dráha celá.

Zatímco vysoký výkon pohonného systému asi nepřekvapí, výkon osvětlovacího systému nejspíš ano. Soustava světel, která osvěcuje prostor srážky nad filmovací jámou, má totiž výkon 250 kW a na samotném autě dokáže vytvořit světelný výkon až 120 kiloluxů. Důvod pro takové intenzivní nasvícení je jasný, je potřeba, aby vysokorychlostní kamery vše zachytily opravdu v maximální možné kvalitě. Kamer je u zkoušky až dvacet v různých pozicích (některé z důvodu fotogrammetrického měření – sledují body na vozidle). Světelný systém zvýší svůj výkon na maximum až v průběhu rozjezdu vozidla těsně před samotnou srážkou.

„Dnes je to vše samozřejmě řízeno automaticky, ale v dobách, kdy jsem tu začínal, jsme měli ještě klasické kinofilmové kamery a start zkoušky a rozběh kamer bylo potřeba koordinovat ručně. To byla tehdy moje práce,“ říká Rudolf Tesárek, který významný posun v technice snímaní nárazových testů zažil jako pracovník a později i koordinátor crashové laboratoře Škoda. Test samotný je vždy pořádná „rána“. „Nejvíc ohlušující je ovšem výbuch airbagů,“ přibližuje Tesárek.

Vrak jako důkaz

Mimochodem, nabouraná auta se archivují a sešrotována jsou až po uplynutí delší doby, buď když ztratí svůj význam vzhledem k další vývojové fázi modelu a tedy vzniku nové verze prototypu, nebo po uplynutí doby, po kterou je potřeba vůz uchovat pro účely homologace (tato doba je delší). Zjednodušeně řečeno je to tak, že automobilka může auta ze svých „pracovních“ crash testů sešrotovat dle svého uvážení, ta z homologačních testů musí však v rámci průkaznosti výsledků skladovat. Samozřejmě jsou uchovávána i veškerá data při testech nasbíraná – ať už jde o záznamy z kamer, nebo o data nasbíraná z desítek senzorů, kterými jsou vůz a figuríny osazeny.

Vyspělá laboratoř samozřejmě provádí testy nejen podle požadavků homologací, ale i podle daleko náročnějších podmínek různých organizací, jako jsou různá NCAP sdružení (Euro, China US…), nebo severoamerická NHTSA. „Dovedeme tu provádět prakticky všechny náročné moderní zkoušky,“ říká Tesárek.

Druhy crashtestů

ŠKODA AUTO provádí ve své crashové laboratoři řadu crashtestů, většinu z nich v průběhu vývoje auta pro ověření funkčnosti jeho konstrukce. Provádí ale i testy za účelem homologace a pro ověření také crashe podle parametrů organizace Euro NCAP. Zde je příklad několika testů, které v laboratoři provádějí.

• „Homologační“ čelní náraz 40 % šířky vozu do deformovatelné překážky rychlostí 56 km/h (předpis EHK94)
• Čelní náraz 40 % šířky vozu do deformovatelné překážky rychlostí 64 km/h, EuroNCAP
• Čelní náraz 100 % šířky vozu do pevné překážky rychlostí 50 km/h s dvojicí ženských figurín
• Zkoušky v nižších rychlostech pro ověření správného prahu výstřelu airbagů (tzv. „must fire“ a „no fire“ testy)
• Boční náraz rychlostí 32 km/h do sloupu
• Náraz deformovatelnou bariérou (vozík, 1 400 kg) do boku vozu v rychlosti 60 km/h
• Zadní náraz vozíkem do stojícího vozu v rychlostech 30, 50 nebo 80 km/h, přesazení 70 %

Tradice pěti hvězdiček: Bezpečnost má ve ŠKODA AUTO prioritu

Nejvyšší možná bezpečnost vozů má pro společnost ŠKODA AUTO tradičně vysokou prioritu. První zdokumentovaný crash test na území tehdejšího Československa proběhl s vozem ŠKODA 100 L před 50 lety v pražské Ruzyni. V současné době provozuje ŠKODA AUTO na svém testovacím polygonu v Úhelnici vysoce moderní crashovou laboratoř, která byla v roce 2020 komplexně rozšířena. Odborný časopis Automotive Testing Technology International ji dokonce vyhlásil crashovou laboratoří roku 2020. Výsledky v nárazových testech Euro NCAP a Global NCAP jsou důkazem úspěchů české automobilky v této oblasti. Všech 15 modelů ŠKODA nově uvedených na trh v období od roku 2008 získalo nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení. V roce 2021 byly aktuální modely FABIA a ENYAQ iV vyhlášeny nejbezpečnějšími vozy ve svých třídách.

„Ve společnosti ŠKODA AUTO využíváme veškeré naše know-how v oblasti technického vývoje k důslednému zvyšování aktivní a pasivní bezpečnosti našich vozů. Například naše základní modely již nabízejí řadu asistenčních systémů, které jsou jinak k dispozici pouze ve vozech vyšších tříd. Naše moderní crashová laboratoř na testovacím polygonu v Úhelnici zároveň nabízí optimální podmínky pro komplexní testování bezpečnosti našich modelů. To nám umožňuje začlenit získané poznatky do vývoje vozu již ve velmi rané fázi. Velkým úspěchem je, že všech 15 modelových řad značky ŠKODA testovaných od roku 2008 získalo v nárazovém testu Euro NCAP a v testu Global NCAP nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení.”

Pro zajištění co nejlepších testovacích podmínek ŠKODA AUTO znovu rozšířila svou nejmodernější crashovou laboratoř ve zkušebně testovacího polygonu v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Crash testy se však na území dnešní České republiky realizují již 50 let. Po prvním zdokumentovaném crash testu v květnu 1972 s vozem ŠKODA 100 L byly následně specializovanými pracovníky vytvořeny podmínky pro další nárazové zkoušky.

Aktivní bezpečnost díky moderním asistenčním systémům

Všechny aktuální modely ŠKODA dnes nabízejí rozsáhlou bezpečnostní výbavu a jsou standardně vybaveny systémem Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů a Asistentem udržování jízdního pruhu (Lane Assist). Front Assist varuje vizuálně, akusticky a jemným brzděním před hrozící srážkou, a to i s chodci nebo cyklisty, a v případě nouze automaticky zabrzdí vozidlo. Asistent udržování jízdního pruhu (Lane Assist) slouží k udržení vozidla uprostřed jízdního pruhu a v případě potřeby zabrání neúmyslnému vyjetí do stran. Umí také rozpoznat krajnici vozovky nebo dočasné vodorovné dopravní značení. Součástí standardní výbavy jsou také elektronické systémy zajišťující lepší trakci (ASR, ESP, XDS) a kratší brzdnou dráhu (ABS). Multikolizní brzda zabraňuje v případě nehody následným kolizím.

Rozsáhlá bezpečnostní výbava pro všechny modelové řady

Pro všechny aktuální modelové řady značky ŠKODA jsou k dispozici na přání další inovativní asistenční systémy, z nichž některé byly ještě před několika lety vyhrazeny vozům vyšších tříd. Jedná se například o Asistovanou jízdu nebo Travel Assist, jejichž rozsah se liší v závislosti na modelu. Součástí těchto asistentů je Adaptivní tempomat (ACC). V některých modelech je k dispozici také Prediktivní tempomat, který zpracovává kromě údajů z kamery v čelním skle i data z navigačního systému a v případě potřeby včas reaguje na rychlostní limity nebo zatáčky. Součástí systému může být i Adaptivní vedení v jízdním pruhu (Lane Assist+), které rozpoznává práce na silnici a veškeré značení jízdních pruhů. Nejvyšší verze Asistované jízdy je k dispozici pro modely OCTAVIA a ENYAQ iV. Součástí této verze je Nouzový asistent a nová funkce Asistent pro předjíždění, která usnadňuje předjíždění. Jejím základem je Hlídání mrtvého úhlu (Side Assist), které rozpoznává vozy blížící se zezadu až do vzdálenosti 70 m. V modelových řadách OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB a ENYAQ iV je k dispozici na přání nebo už jako součást standardní výbavy Proaktivní ochrana cestujících. V případě hrozícího nárazu nebo převrácení vozu systém automaticky předepne bezpečnostní pásy, přivře okna a zapne výstražná světla. Pro modely OCTAVIA a ENYAQ iV jsou k dispozici také Antikolizní asistent, Asistent při odbočování a funkce Varování při vystupování z vozu. Automatické parkování, které je dostupné na přání, nabízí u některých modelů také funkci Uložený parkovací manévr. Řidič nejprve provede první parkovací manévr na často používané parkovací místo sám, například na úzkém, klikatém vjezdu k domu. Systém si celou trasu ukládá do paměti, aby podle ní mohl příště vůz po stisknutí tlačítka navést na parkovací místo zcela automaticky.

Pokročilá technologie osvětlení vozu pro optimální viditelnost za všech okolností

Všechny současné modely ŠKODA mohou být vybaveny jasnými, rychle reagujícími a zároveň úspornými LED světlomety. LED technologii zčásti využívají také zadní světla. Matrix-LED přední světlomety, které jsou k dispozici pro vozy KAROQ, KODIAQ, OCTAVIA a ENYAQ iV, jsou dodávány na přání nebo v závislosti na dané výbavě také jako součást standardní výbavy. Nezávisle ovládané LED diody vytváří světelný kužel, který se skládá z několika samostatně zapínatelných a vypínatelných segmentů. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Pokud kamera v čelním skle rozpozná vozidla, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, inteligentní světla automaticky zajistí, aby nedošlo k jejich oslnění.

Pasivní bezpečnost s až deseti airbagy a upevňovacími prvky ISOFIX a TopTether

Všechny modely ŠKODA jsou vybaveny nejméně šesti airbagy. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy, které pokrývají plochu bočních skel jak v první, tak druhé řadě sedadel. Dva zadní boční airbagy jsou nabízeny na přání. Díky dodatečnému středovému airbagu mezi předními sedadly, který v případě dopravní nehody zabrání vzájemnému střetu řidiče a spolujezdce, je rodina ENYAQ iV vybavena až devíti airbagy. Modelová řada OCTAVIA, která nabízí také standardně dodávaný kolenní airbag, disponuje dokonce deseti airbagy. Pro bezpečné upevnění autosedaček jsou všechny modely ŠKODA vybaveny úchyty ISOFIX a třetím kotevním bodem TopTether umístěným na vnějších zadních sedadlech. Modely FABIA čtvrté generace, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA a ENYAQ iV jsou standardně vybaveny dodatečnými úchyty ISOFIX a TopTether také na sedadle spolujezdce. Pro modelové řady KAROQ, KODIAQ a SUPERB jsou úchyty ISOFIX na sedadle spolujezdce k dispozici na přání.

Moderní karoserie s vysokou torzní tuhostí a schopností pohlcovat energii

Při vývoji svých vozů se ŠKODA AUTO vždy snaží dosáhnout vysoké torzní tuhosti karoserie a zároveň zajistit, aby karoserie byla schopna pohlcovat velké množství nárazové energie, o jejíž absorpci se starají vhodně navržené deformační zóny. Cílem je udržet v případě nehody stabilní vnitřní prostor tak, aby byli cestující co nejlépe chráněni. Vysoká torzní tuhost karoserie zároveň přináší lepší jízdní vlastnosti, protože se karoserie v zatáčkách nekroutí a kola zůstávají vždy v požadované poloze vůči vozovce. ŠKODA AUTO ve svých modelech stále častěji používá díly z vysokopevnostní a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli. Tyto prvky jsou použity především v oblasti A a B sloupků, na příčce oddělující motorový prostor od prostoru pro cestující a tunelu převodovky. Například u čtvrté generace modelu FABIA se podíl tří nejpevnějších druhů oceli – pokročilé vysokopevnostní oceli, ultra vysokopevnostní oceli a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli – zvýšil z 15 na 40 % ve srovnání s předchozím modelem. Karoserie vozu FABIA se tak skládá z téměř 80 % z vysokopevnostní oceli a nabízí ideální poměr tuhosti v interakci s ostatními částmi karoserie.

Optimální ochrana chodců

Dalším důležitým aspektem vývoje vozů ve společnosti ŠKODA AUTO je co nejlepší ochrana ostatních účastníků silničního provozu, zejména chodců a cyklistů. K tomu napomáhají inteligentní asistenční systémy a speciální konstrukční prvky karoserie. Již ve fázi vývoje nového modelu ŠKODA se provádí více než 200 různých testů ochrany chodců. Patří mezi ně například povinné tzv. testy impaktorů, které simulují náraz impaktoru stehenní částí těla do kapoty nebo impaktoru dolní končetiny do předního nárazníku, a také nárazové zkoušky hlavy dospělých a dětí při nárazu do kapoty nebo čelního skla. Aby byli chodci v případě nárazu co nejvíce chráněni, musí být v konstrukci karoserie zajištěn dostatečný prostor mezi jednotlivými díly, jako jsou motor, tlumiče, závěs kapoty, zámek kapoty a hnací mechanizmus stěračů čelního skla. Kapota brzdí náraz cílenou deformací a nemá v přední části žádné ostré hrany nebo tvrdé plochy, které nejsou nezbytně nutné. Ochranu osob zvyšuje také materiál pohlcující energii umístěný před ocelovou výztuhou předního nárazníku. Asistenční systémy, jako je Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů a Antikolizní asistent, pomáhají zabránit nehodám s chodci nebo cyklisty. Pokud řidič naznačí volantem vyhýbací manévr, pomůže mu Antikolizní asistent cílenými zásahy do řízení překážku objet a předejít tak nehodě. Funkce Varování při vystupování z vozu po otevření dveří upozorní cestující, pokud se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista.

Speciální ochrana baterie elektrických vozů

Vysokonapěťové baterie vozů s elektrickým pohonem, jako jsou ŠKODA ENYAQ iV nebo OCTAVIA iV, jsou konstruovány tak, aby byly odolné proti nárazům a speciálně chráněné proti elektrickému přetížení. Baterie je instalována v podlaze vozu. Samotné moduly jsou uzavřeny ve stabilním vodotěsném krytu, který odolá i prudkému nárazu. Konstruktéři společnosti ŠKODA AUTO věnují zvláštní pozornost tomu, aby nedocházelo k přetěžování akumulátoru. Důmyslná bezpečnostní technologie s ochrannými relé a rozsáhlou senzorovou technikou zajišťuje, že možnost elektrického nebo tepelného přetížení baterie je minimální. Neustále se sleduje teplota, stav nabití a další parametry. Kromě toho je vysokonapěťový systém navržen jako jiskrově bezpečný. V případě poruchy nebo nehody se elektrické komponenty během několika milisekund odpojí od baterie, takže na ně nepůsobí žádné napětí. Nezávislé testy, z nichž některé přesahují zákonné požadavky, prokázaly, že dobře chráněné akumulátory zůstaly nepoškozené i při deformaci karoserie a že integrovaný odpojovací systém fungoval v případě nárazu ve všech případech bezpečně a spolehlivě.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz