Reportáž Středoevropská Rally 2023: Rovanperä obhájil titul mistra světa, Cais byl 11.
Fin Kalle Rovanperä obhájil titul mistra světa v automobilových soutěžích. Třiadvacetiletý tovární jezdec Toyoty získal jistotu po druhém místě na Středoevropské rallye, kterou vyhrál Thierry Neuville z Belgie za volantem hyundai. Třetí skončil na soutěži, která poprvé v historii seriálu zavítala i na české území, Estonec Ott Tänak s fordem. Nejlepším z českých závodníků byl jedenáctý Erik Cais s fabií.
Rovanperä, jenž se loni stal historicky nejmladším rallyeovým šampionem, měl před startem soutěže náskok 31 bodů na týmového kolegu Elfyna Evanse z Velké Británii, který jej mohl jako jediný ohrozit. Evans ale v sobotu havaroval, a přestože se dnes do rallye vrátil, ztrácí před posledním dílem MS na rodáka z Jyväskylä 44 bodů. Ve hře už jich je přitom jen třicet.
“Cítím se opravdu dobře. Myslím, že tento rok je pro mě osobně důležitější než loňský. Konkurence byla větší a my jsme odvedli opravdu dobrou práci,” radoval se Rovanperä v cíli poslední rychlostní zkoušky. Ocenil i spolujezdce Jonneho Halttunena. “Je nejlepší na světě, stejně jako náš tým. Všichni nás podporovali. Rodina, kamarádi. Je to pěkné, víc k tomu nemůžu říct. Tenhle titul si užiju víc než ten první,” prohlásil finský pilot.
Rovanperä se držel v čele rallye až do desátého měřeného testu, po Evansově havárii ale zvolnil, přepustil vedení Neuvilleovi a bezpečně kontroloval druhé místo, které mu zajišťovalo titul. “Upřímně řečeno, Kalle byl v pátek velmi rychlý a my jsme s ním nedokázali držet tempo. Dnes jsme to zkusili, ale prostě to nevyšlo. Tak třeba příští rok,” řekl Evans, jenž má v průběžném pořadí MS náskok sedmi bodů na třetího Neuvillea. V polovině listopadu v Japonsku bude odrážet jeho útok a snažit se potřetí v kariéře získat titul vicemistra.
Neuville si v Pasově, kde bylo centrum rallye, připsal letošní druhé a celkově devatenácté vítězství v MS. “Je to velká úleva, že jsme v cíli. Myslím si, že jsme odvedli dobrou práci a byli konzistentní, což se vyplatilo,” řekl Neuville.
Spokojený byl i Cais, jenž se v průběhu rallye držel na hraně první desítky a nakonec ho od bodované pozice dělilo 21 sekund. Mezi vozy kategorie Rally2 byl třetí, v hodnocení seriálu WRC2 ale bral body za druhé místo. “Nebyla to jednoduchá soutěž. Dnes bylo hlavním úkolem dojet do cíle a udržet se na stupních vítězů (v kategorii WRC2). Nechtěli jsme zbytečně riskovat,” řekl Cais. Radost měl i z toho, že se v popředí držel od začátku. “Jsme moc rádi, že z toho je takový výsledek. Vždy budu vzpomínat i na to, že jsme na Hradě i ve Velké Chuchli mohli startovat jako první a napsat tak historii českého motorsportu,” dodal Cais.
Středoevropská rallye byla součástí MS poprvé v historii. Ve čtvrtek odstartovala v Praze a v Česku se konalo osm rychlostní zkoušek. “Jsme moc spokojení, že se nám povedlo přivést mistrovství světa do České republiky a vše uspořádat. Na Pražském hradě byl nádherný start s úžasnou kulisou. Úvodní rychlostní zkouška v Chuchli byla skvělá a předčila naše očekávání. V náročné páteční etapě jsme zabezpečili velké množství kilometrů podle nejvyšších standardů,” řekl ČTK jednatel rallye Tomáš Kunc.
Podle organizátorů soutěž v průběhu tří etap navštívilo 125.000 diváků a téměř polovina všech fanoušků zavítala na české rychlostní zkoušky. “Tak velký příliv diváků jsme nečekali a pro příští rok se musíme připravit lépe,” uvedl Kunc. Rallye bude součástí MS i v příštím roce, pojede se o týden později na přelomu října a listopadu.
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„V této chvíli je to opravdu dobrý pocit. Je to velká úleva, protože když bojujete o titul, nesete vždy na bedrech ohromné břímě. Myslím, že letos to pro mne bylo těžší a náročnější než vloni. Soutěž byla vyrovnanější, ale odvedli jsme opravdu dobrou práci. Jsem skutečně hrdý na zvládnutou sezónu a myslím si, že z ní budu mít i větší radost než z té první. Tento podnik byl těžký a už dlouho jsme nezažili tak složité podmínky, ale podařilo se nám zachovat chladnou hlavu a držet se plánu. Bylo třeba využít naší startovní pozice v pátek, což jsme také udělali, ale když Elfyn vypadl, bylo zřejmé, že již nemusíme bojovat o vítězství, protože jsme sledovali vyšší cíl. Velké díky Jonnemu a celému týmu, stejně tak jako všem, kdo nás podporují. Nyní se již těším na Rallye Japonsko.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Chtěl bych moc pogratulovat Kallemu s Jonnem – a celému týmu – k zisku těchto titulů. Věnovali tomu spoustu úsilí, odvedli neuvěřitelnou práci, a titul si tak zaslouží. Na naší straně je samozřejmě zklamání, ale věděli jsme, že tento víkend to bude riskantní podnik, tak jsme to museli alespoň zkusit. Je férové říci, že Kalle byl v pátek hodně dobrý, a my neměli tempo, abychom s ním udrželi krok. Zkoušeli jsme to i pak, tentokrát nám to nevyšlo, ale někdy to tak prostě chodí, a tudíž to opět zkusíme v příštím roce. Podařilo se nám získat pár bodů za Power Stage, a nyní se tak již můžeme těšit na Rallye Japonsko.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)
„Tato rallye nepatřila k mým nejlepším a myslím, že vzhledem k naší startovní pozici za těchto podmínek s tím nešlo moc víc dělat, ani kdyby nenastal ten problém v pátek ráno. Ale postupně se během víkendu začaly podmínky zlepšovat a vyskytlo se i pár suchých úseků, kde jsme mohli trochu zatlačit a jízdu si více užít. Takže si za tento víkend můžeme připsal alespoň pár pěkných časů. Blahopřejeme Kallemu a Jonnemu: mají za sebou další pozoruhodnou sezónu a jsem si jist, že nebude poslední. Současně je mi líto Elfyna, protože s Kallem v této sezóně dokázal držet krok. Nyní se budeme snažit tento rok završit v dobré náladě na Rallye Japonsko.“
KONEČNÉ VÝSLEDKY, STŘEDOEVROPSKÁ RALLYE
1 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2 hod 52 min 39,9 s
2 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +57,6 s
3 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 min 52,8 s
4 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 8,6 s
5 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 48,3 s
6 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3 min 6,3 s
7 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4 min 22,3 s
8 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta Rally2) +11 min 35,8 s
9 Nicolas Ciamin/Yannick Roche (Škoda Fabia RS Rally2) +11 min 53,1 s
10 Pierre-Louis Loubet/Benjamin Veillas (Ford Puma Rally1 HYBRID) +12 min 4,3 s
31 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +39 min 58,2 s
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ MS (po 12 z 13 závodů)
1. Rovanperä 235
2. Evans 191
3. Neuville 184
4. Tänak 168
5. Ogier 114
6. Lappi 98, …
26. Cais
27. Prokop
POŘADÍ TÝMŮ
1. Toyota 504
2. Hyundai 399
3. M-Sport/Ford 271
A co bude následovat?
Sezónu 2023 zakončí 16.–19. listopadu Rallye Japonsko, podnik pořádaný na domácí půdě týmu TGR. Rallye Japonsko, která se do závodního kalendáře WRC vrátila v loňském roce, se pořádá na náročných cestách s asfaltovým povrchem v kopcích prefektur Aiči a Gifu; servisní park bude ležet v Toyota City poblíž města Nagoja.
« Sdílená auta zažívají velký boom: Vedou dodávky a elektromobily Test Ford Focus ST X Track Pack: Máte pocit že jste rychlí v zatáčkách? Nejste! »