Reportáž MINI JCW Performance Academy – Masarykův okruh Brno
Díky firmě Renocar, která prodává v Brně – Slatině a Praze – Čestlicích vozy BMW a MINI se mi naskytla příležitost, při níž jsem mohl vyzkoušet zbrusu nové vozy MINI John Cooper Works s vrcholnou motorizací o výkonu 231 koní, a to rovnou na okruhu.
Třídveřové provedení nebylo jediné na trati, a tak jsem vystřídal za volantem i MINI Paceman ALL4 John Cooper Works a také MINI Countryman John Cooper Works. Testování probíhalo na známém Masarykově závodním okruhu v Brně v pondělí 15.6. 2015 při akci, kterou Renocar pořádal pro své klienty – John Cooper Works Performance Academy 2015. A jak se dozvíte níže, vozy MINI jsou nejen stylové, ale je s nimi i fantastická zábava za volantem.
Při příchodu jsem byl mile překvapen krásnými slečnami v personálu, no jen si to představte – dlouhonohé kočky v uplém MINI tričku s Vámi vyplní formulář, provedou registraci a jde se na věc. V prvních několika boxech byly švédské stoly s občerstvením, které také potěšily, ale jsme tu přeci jen kvůli cool autům. Po úvodním seznámení s okruhem a pravidly při ježdění se rovnou šlo na závodní trať. Celkem bylo pro účastníky připraveno 12 vozů (z toho dva vodící pro instruktory). V první linii stálo 6 MINI JCW a v druhé linii jeden MINI JCW, tři Peacemany JCW a dva Countrymany JCW.
Jako první jsem usedl za volant krásného, jasně červeného MINI JCW s černou střechou. Díky tomu, že MINI jsou vlastně taková menší BMW, si hned uvědomíte, že nesedíte v jen tak ledajakém hot-hatchi, ale v pravém prémiovém automobilu. Zmizel gigantický rychloměr ze středu palubní desky a namísto něj se nyní nachází displej infotainmentu s velmi dobrým rozlišením. Za tříramenným volantem potaženým kůží, jenž mi připomínal ten skvělý z M divize od BMW, vyčnívá tachometr s otáčkoměrem, který začíná ukazovat červené pole lehce nad 6000 ot./min. Volič automatické převodovky v podobě páky je designově hezky zpracovaný a v interiéru nenajdete žádné laciné plasty a materiály. Polokožená sedadla potažená alcantarou obejmou záda i zadek perfektním bočním vedením. Takže interiér ode mě dostává jedničku s hvězdičkou a pro ty, kteří namítnou, že nemá žádné místo na zadních sedadlech a malý kufr, je to přeci MINI Cooper a o to tady jde až v poslední řadě!
Na exteriéru se objevily nové nárazníky, mlhovky nahradily další nasávací otvory pro chladič, nová kapota s průduchem, prahy, hezky zpracované přítlačné křídlo na zádi vozu a mohutnější difuzor. Samozřejmostí jsou lehká kovaná kola. Všudypřítomné znáčky John Cooper Works jen dodávají na pocitu, že máte tu čest s neobyčejným autem.
Už díky dřívějším testům jsem se na nové JWC velmi těšil. Po nastartování Cooper díky novému, mistry laděnému výfuku Akrapovic, uslyšíte chraplavý baryton a při každém jemném sešlápnutí a poté puštění plynového pedálu si hlasitě odplivne. Řadíme déčko, páku převodovky tlačím na levou stranu pro manuální řazení pádly pod volantem a kulatým voličem před ní nastavuji režim sport. Ten zostří reakci na plyn a nechá vás točit až do omezovače v 6 500 ot./min. Nastavením manuálního módu se řidič vyhne jakékoliv intervenci automatu, takže v červeném poli bude nutné řadit. Takhle si představuji nastavení pro ostré auto…
MINI John Cooper Works
Vyjíždíme z boxů a hned před první zatáčkou si uvědomuji, že to opravdu nebude nějaký normální rychlý hatch-back, šlapu na brzdový pedál a auto okamžitě boří čumák do země. Firma Brembo tu na nových brzdách odvedla opravdu dobrou práci! Brzdnému účinku přidává i velmi nízká hmotnost 1 295 kilogramů. Před půlkou zatáčky začínám přidávat plyn a za apexem dávám nohu na podlahu. I navzdory tomu, že brněnský okruh není pro MINI zrovna to pravé ořechové a hodí se na něj spíše výkonnější vozy, tak jsem byl mile překvapen. Dvoulitrový agregát s přeplňováním jde hravě po otáčkách a hodnota 231 koní (170 kW) v 5 200 – 6 000 ot./min. to jen potvrzuje. Auto okamžitě vystřeluje a do takových 180 km/h je velmi, ale velmi rychlé. Přenosu výkonu v zatáčkách navíc pomáhá nová elektronická uzávěrka diferenciálu. Řazení pádly pod volantem je přesné a dobře zpřevodovaná šestistupňová převodovka i v automatickém režimu volí ten správný rychlostní stupeň. Jen omezovač zasahoval skoro moc brzy, ale to takový průšvih není, protože lehce pod hranicí 6 000 ot./min. už motor nijak výrazně nepřidával a proto bylo dobré zařadit vyšší stupeň a pokračovat tak s dalším přísunem výkonu.
Při brzdění a podřazování pádly pod volantem JCW střílí, prská a huláká do výfuků, jako byste nakopávali pěti set kilového medvěda do choulostivých míst. Když stojíte u cílové rovinky, auto slyšíte mnohem dřív, než jej vůbec uvidíte a pokud bych to sám nezažil, myslel bych si, že se řítí nějaký nadopovaný supersport s velkým osmiválcem.
A jak je na tom tento z dálky mile vypadající prcek v zatáčkách? Je to jednoduše motokára! Pokud správně začnete točit volantem až po dokončení brzdného manévru a jedete tou správnou závodní stopou, tak auto drží, drží a drží… Systém ESP Vás nechá zajít opravdu daleko a zasáhne až v situacích, kdy jste rádi, že ho máte. Pokud však držíte správnou stopu, můžete přidávat jak chcete, ale auto se zakousne a jede přímo tam, kam míří kola. Zkusil jsem i přehnaně rychlý nájezd do nejprudší zatáčky na okruhu, ale ono nic… Zahvízdaly gumy, malá nedotáčivost, která okamžitě zmizela a vůz opět krásně vykroužil zatáčku. Nezažil jsem mnoho aut, co by tak zatáčela a měla limity tak daleko, nemůžu se dočkat, až to auto vyzkouším na nějaké klikaté okresce, na kterých se MINI cítí jako doma. Takže smekám, na podvozku kluci z dílen JCW odvedli pořádný kus skvělé práce!
MINI Paceman JCW a Countryman JCW
Po nejmenším z rodiny MINI přesedám do většího a zavalitým dojmem působícího Pacemana JCW ve stříbrné metalíze, která byla navíc kombinována s dvěma červenými pruhy. Navenek auto vypadá velmi dobře a stylově. V interiéru je to ta stejná, jen trochu zvětšená pohádka s rozměrnějšími a pohodlnějšími sedadly a jiným volantem. Lehce odlišný je ještě volič převodovky, kdy v Pacemanu a Countrymanu zapínáte sportovní režim dole na středu přístrojové desky. Změněno je i řazení pádly pod volantem, kdy ve dvou větších autech zatažením k sobě řadíte oběma pádly nahoru a zmáčknutím palci dolů.
Auto sice působí mohutně, ale hmotnost je pouhých 1495 kilogramů, což je pořád velmi slušné číslo. Pod kapotou najdeme přeplňovaný čtyřválec 1.6 s klidněji naladěnou převodovkou a trochu nižším výkonem 218 koní (160 kW) v 6 000 ot./min. Točivý moment je 300 Nm v 2 100 – 4 500 ot./min. Podvozek je však na závodní okruh měkce naladěný a v utáhlejších zatáčkách se auto vlivem vyšší světlé výšky mírně naklání. Na širší silnici s dlouhými a táhlými zatáčky, to ale bude parádní auto.
Před odchodem byla akce doplněná o zajímavé technické poznámky o MINI JCW od člověka z týmu John Cooper Works Academy. Chtěl bych tedy poděkovat firmě RenoCar Renocar za pozvání na tuto vydařenou akci a zároveň všem těm, kterým se nové MINI líbí bych doporučil navštívit salony Renocar v Praze – Čestlicích nebo Brně – Slatině, kde Vám ochotně poradí… Jsou to opravdu skvělá funky auta!
« TEST AUDI RS3 Sportback Peugeot odhaluje hot-hatch 308 GTi – Má 270 koní a samosvor »