DSC_0220

Reportáž: Land Rover Experience

26. 5. 2013 • Novinky, Reportáže, Zajímavosti

Opravdová dobrodružství se dají zažít jen v reálném životě a pro řidiče vozů značky Land Rover začíná zábava tam, kde končí silnice. K tomu, aby člověk zažil dobrodružství v terénu i mimo něj, není nutné jezdit do dalekých zemí. Dokládá to program Land Rover Experience, který byl zahájen v roce 2005. V současnosti ho pro český trh provozuje sekce rakouského autoklubu pro techniku bezpečné jízdy ÖAMTC, zastoupená panem Petrem Polaneckým v České republice.  V rámci této spolupráce se vytvořil zážitkový program, ve kterém se propojuje bezpečnost, dobrodružství a zábava. Přesně v tomto duchu vozy Land Rover spolehlivě doprovázejí zákazníky na jejich cestách již po několik desítek let.

lre1

V Land Rover Experience se řidič naučí, jak bezpečně ovládat svůj vůz jak na silnici, tak i v terénu. Zákazníci si při tréninku se speciálně vyškolenými instruktory nacvičují, jak se správně zachovat v extrémních situacích, vyzkoušejí si se svým vozem jízdu na hranici fyzikálních možností a zažijí, jak se jejich vlastní vůz chová v kritických momentech. Důraz je kladen především také na správné použití mnoha technologických systémů, které Land Rover sériově integruje do svých vozů pro všední i extrémní situace. To se týká například systému Terrain Response, který řidiči díky pěti možným nastavením povrchu pomáhá využít maximální výkon vozu. Dalším nápomocným asistentem je systém pro sjíždění svahu HDC, který zcela samostatně a bezpečně dovede vůz i pod nejprudší svahy díky kontrolované rychlosti a samotný řidič nemusí dělat nic jiného, než pouze zatáčet. A hlavně je to celé o tom poznat limity svého Land Roveru a také posunout své hranice pro jízdu v terénu. Navíc vše je naprosto neuvěřitelná zábava a proto jsme se program Land Rover Expereince rozhodli vyzkoušet na vlastní kůži. Nejprve si představme auta, která budeme používát.

Land Rover Discovery 4 pro rok 2013 se chlubí vyšším výkonem a novou osmistupňovou převodovkou ZF 8HP70. V návaznosti na novou převodovku je nyní Discovery 4 vybaven otočným voličem řazení i pádly pro řazení pod volantem. Konstruktérům společnosti Land Rover se navíc podařilo zvýšit výkon z 245  na 256 koní.  Pro rok 2013 je tento motor dále vylepšen o nízkoproudé  vstřikování paliva. Modernizací prošel i design a samotné vybavení vozidla. A pak tu je také neohrožená terénní legenda Defender. Ten se pro letošní rok dočkal také několika modernizací, tou nejdůležitější je nový motor 2.2 diesel a několik úprav designu zejména světel. To jsou tedy auta, která provází touto akcí a hlavně to jsou vozy, které patří k tomu nejlepšímu, co si můžete do terénu pořídit.

lre2

Místo, kde se koná Land Rover Experience pro novináře je bývalý vojenský prostor u města Písek. Dříve se tady jezdilo tankama a to zaručuje jedno jediné – terén je opravdu náročný a na české podmínky velmi kvalitní. Myšleno tak, že se tu nachází vše, co si srdce pravého off-roaďáka může přát – brody, traily, skoky, strmé sjezdy a stoupání, klopenky, rychlé úseky s množstvím vln a hlavně díky celotýdennímu dešti také spousta bahna. V kombinaci s profesionálními trenéry a opravdu skvělým přístupem celého týmu se jedná a výbornou zábavu. Je to vlastně taková škola hrou v ideálním provedením – trenéři člověka nijak neomezují, radí mu jak na to a také jak si jízdu, co nejvíce užít a přitom všem ještě předávají cenné zkušenosti.

A praxe ukázala, že se  nejedná jen o sliby v oficiálním prospektu a celý event je opravdu kvalitní a přínosnou záležitostí. Jízda v terénu je především o rozvaze a preciznosti takže nelze čekat žádnou zběsilou rally jízdu. Místo toho se usadíte za volant Discovery 4, zvednete podvozek do nejvyšší polohy, zvolíte redukci a vyberete adekvátní režim systému Terrain Response. Pak už stačí jen předvídat, správně zatáčet a volit adekvátní rychlost k terénu. Vůz dělá vlastně vše automaticky a je naprosto neuvěřitelné, co Discovery dokáže bez nutnosti výraznějšího zásahu řidiče. Lepší civilní off-road vozy prakticky neexistují. Ačkoli zůstává Discovery v podvědomí spíše jako potomek dělnické třídy, po usednutí dovnitř opravdu ztratíte poslední z těchto předsudků a budete se cítit spíše jako britský lord. Obával jsem se, aby luxusní interiér nevznikl na úkor ergonomie a i v tomto ohledu mě Discovery ujistilo, že Land Rover nedělá nic jen napůl. Na středovém panelu ani volantu vás nepřekvapí záplava tlačítek, která by znesnadňovala práci s elektronickými systémy.

lre5

Zkrátka je vše tam, kde má být a ovládání je zcela intuitivní. Vzduchový podvozek dokáže nejen odfiltrovat nerovnosti silnic, ale stejné dovednosti předvede na požádání na polní cestě, louce a vlastně kdekoli, kam vás dobrodružství zanese a pokud vám nebude stačit světlá výška, není nic snazšího než si podvozek trochu „přifouknout“, s čímž ovšem přijde ruku v ruce i tužší charakteristika a právě zde se začínáme blížit k Defenderu. Na rozdíl od něj se Discovery vydává zdolat terénní nástrahy cestou chytré elektroniky, tedy proslulým systémem Terrain Response, který nabízí režim ovlivňující celkové chování vozu pro každý představitelný povrch, ať již jde o kluzké zimní cesty nebo písečné duny, Discovery je vždy připraven. Sebelepší elektronika by však nebyla k ničemu bez poctivého mechanického základu, kterým je stálý pohon 4×4 s mezinápravovým diferenciálem vybaveným uzávěrkou (na přání i zadní) ve spojení s redukční převodovkou. Změna terénních režimů, světlé výšky nebo převodu probíhá naprosto hladce po stisku příslušného tlačítka a v této nezdolné kombinaci vám předvede skutečně nevídané věci.

Za asistence zkušených instruktorů jsem zvládl veškeré myslitelné terénní překážky a přesedám z Discovery do surového Defenderu. Možná si neřeknete, že to nebude velký rozdíl, ale věřte, že opak je pravdou. Defender je stroj plný čisté manuální mechaniky, vše jde šíleně ztuha, pedály jsou vyosené, sedíte v okně a šíleně se nadřete. Je to však pochopitelně vetší legrace, protože se jedná o čisté souznění řidiče a stroje. Navíc Defender není vybaven žádnou elektronickou stabilizací a vše záleží na vás. Tento stroj však zvládne z celé rodiny značky Land Rover nejšílenější terén a nic mu není překážkou. Řízení Defenderu je zážitek ze staré školy a pěkně dostanete do těla, ale jedno Vám můžu zaručit – budete se královsky bavit.

lre4

Land Rover Experience Vám přinese kvalitní zábavu a cenné zkušenosti, navíc si můžete bezpečně vyzkoušet schopnosti vašeho vozu a to je k nezaplacení!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz