IMG_0828

Reportáž: Goodwood – Festival rychlosti 2013

24. 7. 2013 • Novinky, Reportáže, Zajímavosti

Rád bych se s Vámi tímto podělil o zážitky z jednoho z nejdůležitějších podniků celého roku – Festivalu v Goodwoodu. Pro ty z Vás, kteři nevědí co je Goodwood – Festival rychlosti, jsem našel příměr obsažený v jedné větě. Goodwood je DisneyLand pro všechny fanoušky motorsportu bez rozdílu věku nebo pohlaví. Veškeré Vaše benzínové sny jsou právě zde.

Letošní ročník byl výjimečný, jelikož se slavilo dvacáté výročí a na výsledku byla práce a usilí pořadatelů vidět. Již před tím než jsem vůbec začal shánět lístky mi pár přátel řeklo ať se připravím na to, že už budou nejspíš vyprodané. Nakonec jsem lístky sehnal za 100liber (zhruba 3000,- Kč) a začal jsem připravovat vše potřebne pro cestu. Stránky jsou skvělé a výletník jako já tam nalezne vše co potřebuje.

Je sobota ráno a pomalu vyrážíme. Sobota je hlavní den a proto jsem se ani nedivil hodinové koloně před městečkem Chichester u kterého Goodwood leží. Když jsme konečne dorazili na místo a parkovali jsme náš vůz na obřím pozemku hned vedle továrny Rolls Royce. Říkal jsem si, že by možná i stačilo se projít po parkovišti. V každé řadě krom standardních aut, zde vždy byl nějaký supersport, historické vozidlo nebo povedený tuning. Celému parkovišti pak vládlo Ferrari 360 Modena v úpravě jako limuzína. Nebyl snad nikdo nebo se minimálně dvakrát po tomto ,,skvostu‘‘ neohlédl. Parkoviště bylo vskutku obrovské a řešení přepravy bylo pomocí kyvadlové dopravy. Ta se skládala z pár traktorů a návěsů s lavicemi, které řídili místní adolescenti a při řízeni často zapomínali, že mají náklad. I tak jsem si jízdu užil jako adrenalinový zážitek.  Nad hlavou nám neustále přelétávali vrtulníky nebo historické bojové letouny.

Hned za hlavnim vchodem nás vítal zvuk vytočených motorů, které přijížděli na trať. Nejprve jsme vešli do obří expozice kde v jednotlivých kojích automobilky představovali své nej. Jako první byla Škoda a návštěvníci si tak mohli prohlédnout Novou Octavii RS nejen v sedanu, ale také ve verzi combi. Auto jsem v rychlosti s nutnou dávkou uznání prohlédl a muselo se dál, protože když jsem nahlédl do mapy, kterou jsem celou dobu pečlivě svíral v rucel, viděl jsem co všechno musím projít, měl jsem opravdu strach abych vše stihl. Ze zbytku této expozice byla nejzajímavější Berlinetta, která opravdu strhávala pozornost většiny kolemjdoucích.

Vycházíme ven k další expozici a já se opravdu nestačím divit. Přede mnou se rozprostřelo automoto město snů. Až třípatrové expozice, jedna vedle druhé, spousty jídla a pití, obchody se vším co k motorismu patří. FMX/BMW/Trial dráha a podél toho všeho závodní trať. A to jsem stále v podstatě na začátku všeho!  

Jako první mne zlákal Mercedes a jeho Safetycar spolu s novým CLA a radou S, kterou jsem poprvé viděl naživo až právě zde. Vlajková loď Mercedesu je pod neustálým dohledem a dva “leštiči” neustále  hledají každý otisk, který se na voze objeví. Je zvlaštní koukat na monopost F1 a zároveň ho vidět a slyšet v jednom okamžiku i na dráze. Uprostřed expozice kraloval v nádherné modré barvě model SLS v elektrické verzi. Dveře otevřené směrem do nebe jednoduše nikdy nevyjdou z mody.

Po par minutách popocházím dále a zjišťuji, že takhle to nepůjde. Pokud strávím 15 minut v každé expozici, nejspíš neuvidím vůbec nic. A tak se ze mě chodící fotostroj.

Renault. Tento francouz, “který prý nevymyslel vůbec a tak to má ve znaku”, zde vyvedl svá vozítka Twizzy v barvách týmu F1, ale jinak byl stánek poměrně chudý. Najednou slyším hřmící motory – musím rychle co nejblíže ke trati. Tam jede zrovna skupinka 20 vozů Porsche a snaží se ukojit bouřlivý dav fanoušků. Trať je pouze lemovaná balíky se slámou jako kdysi a to dává trati nezaměnitelný charakter.

Rozhlížím se po areálu. Kouknu vpravo, vlevo a vidím pláž, pláž posetou auty z amerických solných jezer, kde se kdysi tihle dědečkové překonávali rychlostními rekordy. Všechny tyto vozy jsou za paskou, ale i tak je to dost na to, aby člověk udělal pár pěkných fotek a prohléedl si veškeré detaily. Tato pláž je po stranách obklopena americkými klasickými auty především značek Ford a Chevrolet, od pickupu po ratrody. Vedle těchto skvostů jsou k vidění skoky na motorkách vzduchem na FMX show. V ten samý okamžik opět přelétá letka s letouny P-51 a já si opět si uvědomuji, jak moc výjimečný podnik tohle vlastně je. Pokračuju směrem ke stánku Caterhamu, ale jsem přerušen špalírem supersportů a zastavuji se pro dalších pár fotek. 4C, Vuhl, XL1, Zonda, Spano, RUF a takhle ještě asi dalšich 30 přenádherných kousků.

Musím říci, že světla u 4C jsou opravdu daleko horší naživo, než na obrázcích v počítači. Ale i přesto neskutečná podívaná na dosah ruky. Jelikož tato auta musela projet ze svých expozic na startovní čáru skrze davy obdivovatelů vyčkávám a až poté si razím cestu davem k motorkám značky BMW. Je zde snad vše co kdy z továrny vyjelo. Zajímavé jsou především válečné úpravy motocyklů a jejich výbava. Bez dechu mě však nechala R90, přestavba k výročí 90- ti letům výroby motorek BMW. Dobrých pět minut jsem se kochal. Tenhle kousek, by se měl vyrábět sériově. Je to čistá dokonalost. Opět koukám na čas a vím, že musím jít dál.

Moje oči bystří při pohledu na zajímavou řadu aut začínajici modelem 400GT, Miura, Countach, Diablo, Murceliago, Reventon a Aventador. Z tšch prvních čtyř je svátek vidět vůbec jedno, natož pak vidět je všechny vedle sebe a mít tak jedinečnou možnost srovnání velikosti a designerského směru, kterým se Lamborghini vydalo. Když už si člověk říká, že tohle nemuže být lepší, tak přijde sám osobně velký Carlos Sainz a baví se s fanoušky o autech, rozdává podpisy a nechá se fotit. Poštěstilo se mi i prohodili společně pár vět, udělali jsme společnou fotku a já mám další zážitek, o kterém jsem si nemyslel, že se kdy stane skutečností. Když se oklepu ze setkání s takovou ikonou, vidím očekávaný hlavní paddock, kde je většina aut a motocyklů určených pro dnešní ,,závod‘‘. Opět jsem jak v Jiříkově vidění a zvyšuje se mi tep. Metr ode mne projíždí M1 za ni formule Jackieho Stewarta a Ayrtona Senny. Opravdu se mi to nezdá, ale vidím rovnou hned dve F1 GTR a 12C GT od McLarenu jak jedou na startovní čáru. Vzadu dva muži podpírají stařika v kombinéze a pomalu ho doslova soukají do vozu Mercedes. Ano, probleskne mi hlavou, není to nikdo jiný než Sir Stirling Moss. Pánove mu musí dokonce pomoci i s helmou a brýlemi. Pote co projde všemi procedurami, je usazen konečně se rozjíždí.

Bohužel minul výjezd a na poslední chvíli zastavil čumákem před křovím. Auto musejí traťoví marshalové vytlačit ven a teď už legenda konečně může zamířit na start. Je až s podivem, že i v tomto značně pokročilém věku je Sir Moss stále ochoten a schopen jezdit. Druha várka aut se skládá především z aut značky Porsche a jejich vítězných vozů z vytrvalostních závodů. Výjimkou je pouze Bentley a Aston Martin se kterým jede Bruno Senna, který čile rozdává úsměvy a podpisy všem okolo. Je to opravdový miláček davu.

Pomalu se schyluje k večeru a já vím, že musím, teď už doslova, obletět zbytek expozic jednotlivých automobilek. Asi nejzajímavější je tří patrová budova Bentley a Jaguar s novým modelem F-type v obou karosářských verzích. U stánku s Mini je autodrom s frontou na dobrých deset minut čekání, takže raději pokračuji směrem k Lexusu. V tom z ničeho nic přijíždí několik motocyklů. Ochranka uzavírá jeden z přechodů přes trať a nechává mladíky řádit po schodištích za potlesku a řevu diváků. Teď se konečně dostávám k tomu, že vyfotím monument postavený k padesátému výročí modelu 911. Tři auta se zdvihají do výšky zhruba dvaceti metrů a tyčí se nad celým areálem Festivalu Rychlosti, který byl i pro mě opravdu rychlý. Příští rok potřebuji minimálně dva dny na to, abych mohl opravdu vidět vše tak, jak se sluší a patří.

I kdyz člověk letí od auta k autu, atmosféra je zde až neskutečná. Kde jinde uvidíte Nicka Heidfelda jak odpočívá v kombinéze pod stromem, kdy můžete s Carlosem Saintzem prohodit pár vět nebo vidět Sira Stirling Mosse jak při výjezdu z padocku málem zajede do křoví. Je to opravdu podívaná se vším všudy a já se cítil jako houba co nasává zažitky. Příští rok určitě pojedu znovu a i Vám doporučuji udělat si pár dní volna a vyrazit tam, kde se milovník benzínu cítí a hořící pneumatiky jako doma. 

Autor textu: George Skylark

Postřednictvím serveru Autojournal.cz publikoval: Petr Kirchner

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz