Reportáž: BMW xDrive Experience 2020
Věřím, že mnozí z Vás již slyšeli alespoň o jedné z možností, které automobilky nabízejí ke zdokonalení řidičských dovedností s jejich vozy a zároveň demonstrují svou techniku. BMW už dlouhá léta připravuje program xDrive Experience v Peci pod Sněžkou.
Pro zájemce z řad veřejnosti bylo připraveno 15 modelů BMW Group (13 BMW a 2 MINI) s inteligentním pohonem všech kol xDrive, respektive ALL4 různých segmentů. Jediný způsob, jak poznat unikátní radost z jízdy v podání BMW, je za volantem některého z těchto vozů. I proto BMW pravidelně pořádá různé akce, kde je možné usednout za volanty nejnovějších modelů mnichovské značky. K dispozici letos byly skutečně výjimečné modely jako M850i, X3 M Competitiom, X7 M50d, ale třeba i M135i nebo MINI Clubman JCW. Zážitkové trasy se dělily na scénické jízdy, handling, slalom na letišti či parkur s SUV a SAC modely.
Na začátku nás čeká krátké školení nejen o nových vozech značky a jejich vymoženostech, ale hlavně o způsobu řízení a ovládání vozů. Bohužel, během naší návštěvy se sníh nenacházel téměř nikdy, a tak nás čekalo spíše kluzké bláto. Jako první bod programu nás hned po briefingu a malém občerstvení čekalo zhruba půlhodinové přesunutí z centra Pece pod Sněžkou na letištní plochu, kde byl připraven hlavní program.
Po cestě jsme poučování o různých pravidlech bezpečného chování na silnici. Musím pouze s obdivem uznale pokyvovat, s jakou profesionalitou se o nás naši instruktoři snaží pečovat a „vychovat“ nás. Zatímco ze začátku bych nazval cestu jako spíše takovou „oťukávačku“ s flotilou, tak později dochází i na pár úseků, kde je možné vyzkoušet potenciál našich plynových pedálů. Následuje i pár zatáček, ve kterých na nás apelují, abychom správně a včas brzdili, drželi volant, volili stopu a tak i ideálně zatáčku opouštěli. Pro přesun jsem si vybral novou řadu 8 ve verzi M850i xDrive. Tu považuji za jedno z vůbec nejlepších aut, které v Mnichově dnes staví. Je úchvatná po všech stránkách!
Zablácený povrch letiště nakonec dobře suploval špatné adhezní podmínky a odhalil rozdíly v jednotlivých koncepcích pohonu xDrive. Zatímco osmičková řada s pohonem primárně zadní nápravy (asistuje ji přední dle potřeby) a také systémem řízení zadních kol byla až neuvěřitelně hravá a agilní, tak třeba novinka v podobě M135i vykazovala značnou nedotáčivost. To je použitou platformou od MINI, která k primárně hnané přední nápravě připojuje tu zadní. Trochu agilněji a hravěji se chová ostré MINI Clubman JCW, které je vždy radost řídit. Velká SUV mají se slalomem samozřejmě problém kvůli své hmotnosti a rozměrům. I tady se však našlo jedno překvapení v podobě senzační X3 M Competition. Toto auto zcela popírá své zařazení do kategorie SUV a jezdí naprosto výborně.
Závěrečnou zkouškou byl parkur s umělými překážkami na křížení náprav a slalomem, který byl vyhrazen pro modely SUV. Jednalo se o modely BMW X7 M50d, X4 M40d a X5 40d. Všechny modely se tratí prohnaly bez zaváhání a jasně demonstrovaly, že se BMW neztratí ani v terénu. Cesta zpět z Vrchlabí do Pece vedla polními cesty, kde bylo i poměrně dost sněhu. Absolvoval jsem ji v X7 M50d, která mě dostala svým komfortem a efektivním motorem. BMW xDrive Experience je nejlepší příležitostí, jak vyzkoušet co nejvíce modelů BMW a Mini v krátkém čase a zároveň se přiučit něco nového.
« Pohonné hmoty už lze vyrábět i z mořské vody Kvalita autoservisů se loni mírně zhoršila »