Reportáž: 53. Barum Czech rally Zlín 2024
Dlouholetý vládce zlínské rally Jan Kopecký, který od roku 2015 vyhrál soutěž osmkrát v řadě a celkem jedenáctkrát, tentokrát vítězství neobhájil. Absolutním vítězem se stala česká posádka Dominik Stříteský, Jiří Hovorka na voze Škoda Fabia RS Rally2 z týmu Auto Podbabská Škoda Mol Team. Po dlouhých osmnácti letech Barum rally ovládl opět regionální jezdec. Naposledy se to stalo v roce 2006 při triumfu Romana Kresty. Se ztrátou 19,2 vteřiny skončila na druhém místě rakousko-německá dvojice Simon Wagner, Jara Hainová. Třetí pozici pak brala česko-slovenská posádka Erik Cais, Igor Bacigál s odstupem 24 vteřiny. Nejlepší posádky jely shodně ve vozech Škoda Fabia RS Rally2.
Barumka začala jako vždy úvodní diváckou Super RZ v nočních ulicích města Zlína. Ta sice nerozhoduje soutěž, ale jedná se o atraktivní předehru. V pátečním večeru byl nejrychlejší Rakušan Wagner. Velmi podstatná byla pro další vývoj soutěže chyba posádky Cais, Bacigál. Ti vinou pozdního příjezdu do časové kontroly před RZ1 obdrželi dvacetivteřinovou penalizaci.
V dalším průběhu právě Cais hodně makal na tom, aby chybu odčinil. V sobotním dopoledni ovládl tři ze čtyř měřených úseků a dostal se na druhou pozici (celkem Cais vyhrál osm měřených testů). Zlomový pro vývoj soutěže byl právě první průjezd Bunčem. Na ní dostal defekt jedenáctinásobný vítěz barumky Jan Kopecký a ztráta více než dvě a čtvrt minuty nenávratně vzala šanci na další vavřín.
Druhé průjezdy Březovou a Kateřinicemi opět patřily Caisovi a zdálo se, že o první místo povedou boj dva regionální jezdci: Cais po RZ7 ztrácel na Stříteského 4,2 vteřiny. Jenomže déšť na druhém průjezdu Rajnochovicemi vzal barumce dalšího adepta na výhru. Cais na suchých pneumatikách neměl příliš možností a do cíle RZ dojel se ztrátou více než čtyřiceti vteřin na vítězného Stříteského. Po dobře zajeté zkoušce se na druhé pozici usadil Wagner. Druhý průjezd Bunčem byl kvůli nepřízni počasí z bezpečnostních důvodů zrušen a Stříteský přenocoval na vedoucí pozici s pohodlným náskokem 21,1 vteřiny.
V průběhu neděle si rodák z Kelče i s trochou štěstí udržoval vypracovaný náskok. Stříteský sice nevyhrával RZ, ale svými časy dokázal udržet více než dvacetivteřinový náskok na Wagnera. Na úvodních dvou erzetách nedělní etapy dojel do cíle s pomalými defekty. Vzrušení přinesl i závěr RZ 13, kde se vůz Stříteského dostal do hodin, průjezd cílovou fotobuňkou však čtyřiadvacetiletý lídr českého šampionátu zvládl.
Úspěšně si vedoucí jezdec vedl také na druhém průjezdu RZ Pindula, a tak měl před Wagnerem náskok 25,1 vteřiny. Na dalších místech se předpokládal ještě velký boj. Cais díky dalším vyhraným zkouškám v Halenkovicích a na Pindule, kde zajel o 6,6 vteřiny, resp. o 5,2 vteřiny lepší čas než jeho konkurent, se dostal právě na třetí pozici před Březíka. A možná mohl pomýšlet i na druhou příčku.
Vše se rozhodlo na závěrečné Power Stage Halenkovice. Stříteský dojel v poklidu do cíle poslední rychlostní zkoušky a stvrdil triumf na letošním ročníku barumky. Druhou pozici uhájil Wagner, když Cais i přes vyhranou erzetu skončil třetí se ztrátou 4,8 vteřiny na stříbrnou pozici. Čtvrtý skončil Březík a obhájce Kopecký dojel až devátý.
Kategorie ERC3 patřila česko-britské posádce Filip Kohn, Tom Woodburn, kteří vyhráli o půldruhé minuty před Keremem Kazazem z Turecka (oba Ford Fiesta Rally3). Hodnocení ERC4 zvládli nejlépe Maďaři Patrik Herczig s Kristófem Vargou, kteří s Peugeotem 208 Rally4 byli rychlejší o 48,1 vteřiny než česká posádka Daniel Polášek, Zdeněk Omelka na stejném voze. Herczig byl zároveň nejrychlejší dvoukolkou.
« Test Honda CB650R: Zpět do Hondí léčebny Elektroauta mají omezení: Limitují jejich využití a mohou poškodit motor, mnoho motoristů o tom nic netuší »