Reportáž: 37. KOWAX Valašská rally ValMez 2018
Tovární posádka týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký – Pavel Dresler zvítězila v úvodním podniku MČR v rally 2018, kterou byla 37. KOWAX Valašská rally ValMez 2018. Jan Kopecký obhájil loňské prvenství, zároveň dominoval na Valašce už počtvrté, čtyřnásobnými vítězi jsou z minulých let, Ladislav Křeček a Roman Kresta.
Poslední březnový víkend se v okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice konala 37. KOWAX Valašské rally ValMez 2018. Za krásného slunečného, ale velmi chladného počasí se na start první soutěže MČR v rally 2018 postavilo přes osmdesát posádek z Česka, Slovenska, Rakouska, Polska a také norská posádka továrního týmu Škoda Motorsport Veiby – Skjaermoen. Pořadatelům se podařila připravit skvělá trať a posádky si ji na cílové rampě pochvalovali a děkovali řediteli Jardovi Tomaštíkovi za krásnou soutěž.
První příčku obsadil „nečekaně“ Jan Kopecký s tovární Fábií R5, s více jak minovým náskokem před dalšími v pořadí. Nor Veiby přijel na Valašsko hlavně sbírat zkušennosti na asfaltu, ale hned od začátku ukázal že se sním musí počítat do boje o nejvyšší příčky. Po celou dobu soutěže bojoval o druhou příčku s Václavem Pechem, který nakonec o 17 vteřin porazil svého soupeře z továrního týmu. Velký souboj předváděli také o čtvrtou příčku Janové Dohnal a Černý. V sobotní Etapě se Janu Dohnalovi velmi dařilo a nakonec bral čtvrtou příčku, ale mohl být i na pódiu. Po chybě Veibyho dokončil Jan Dohnal soutěž jen 0,7 vteřiny za norským pilotem.
Dohnal však nemusel smutnit, protože se svým Fordem Focus WRC bral v českém šampionátu bronz. Jan Černý s Petrem Černohorským při české premiéře s Fordem Fiesta R5 skončili pátí. Až do samotného konce se bojovalo i na dalších příčkách první desítky. Jaromír Tarabus s Danem Trunkátem využili jezdeckého zaváhání Martina Vlčka na Bystřičce a nakonec uhájili šestou příčku, hájovský Vlček s Jindřiškou Žákovou skončili o příčku za nimi. Další dvě pozice první desítky patřily talentovaným juniorům. Filip Mareš debutoval za volantem Škody Fabie R5 a Václav Kopáček s Fordem Fiesta R5. Desítku uzavřeli bratři Szejové před jedenáctým Štajfem.
Ve třídě 3 zvítězil Martin Březík, druhého Šikla porazil o minutu a dvacet tři sekund. Na třetí příčce dokončil Matěna. Mezi dvoukolkami dokázal zvítězit Wagner, Druhou příčku při druhém startu s dvoukolkou bral Firla a třetí dokončil Barčák, Na polygonu se dokázal průběžně posunout na druhou příčku Jiří Navrátil, smůla jej na klasických testech neopustila a sobotní lídr dvoukolek dokončil až čtvrtý. 37. KOWAX Valašské rally ValMez 2018 byla
37. KOWAX Valašská rally ValMez 2018
1. Kopecký – Dresler (Škoda Fabia R5) 1:29:39.9
2. Pech – Uhel (Ford Fiesta R5) + 1:01.8
3. Veiby – Skjaermoen (N / Škoda Fabia R5) + 1:18.8
4. Dohnal – Ernst (Ford Focus WRC) + 1:19.5
5. Černý – Černohorský (Ford Fiesta R5) + 2:18.8
6. Tarabus – Trunkát (Škoda Fabia R5) + 2:58.8
7. Vlček – Žáková (Ford Fiesta R5) + 3:06.3
8. Mareš – Hloušek (Škoda Fabia R5) + 3:23.5
9. Kopáček – Rendlová (Ford Fiesta R5) + 3:28.9
10. Szeja – Szeja (Ford Fiesta R5) + 3:59.5
Ohlasy jezdců v cíli soutěže
1 / Jan Kopecký
“Byl jsem stále ve střehu a hlídal si své tempo a rytmus. Muselo nás to pořád bavit. Doma to člověk zná, ale jely se nové úseky a zase jsme se tím pádem naučili něco nového. Pokud není co zlepšovat, tak se dostaví stagnace nebo se jde zpět. Musíme se tedy podívat i na věci, které nebyly úplně optimální a snažit se z nich vytěžit maximum.
Nový design našeho auta se mi moc líbí, máme k němu i nové kombinézy. Jsem rád, že když letos slavíme sto let Československa, že můžeme jet v těchto barvách.”
2 / Václav Pech
“Ráno jsem dělal nějaké jezdecké chyby a moc mi to nešlo, ale ke konci jsme se zase chytil a jel v optimálním tempu. Na poslední zkoušce jsme se hodně snažili a jsem šťastný, že se to nakonec povedlo. Od druhé zkoušky na polygonu už jsem fyzicky hodně trpěl, jsem rád, že jsme v cíli. ”
3 / Jan Černý
“Dnes to nebylo jak bych si představoval. Myslel jsem, že spíš trošku přidáme. Udělal jsem pár chybiček, přidaly se drobné technické problémy a úplně jsem ztratil jistotu. Bylo to náročné a na Kopřivnici jsem jel zbytečně agresivně a poničil si pneumatiky, takže závěr byl trochu boj o přežití. Jsme ale v cíli a páté místo v této konkurenci není úplně špatné. Je potřeba zapracovat před dalšími závody.”
Text a foto Marcoň Jakub a Milan Procházka
« Více než polovina prodaných ojetin má skryté vady. Jejich podíl meziročně roste Test ojetiny Mercedes-Benz A180. Renault pro bohaté »