Reportáž: 29. Historic Vltava Rallye a 55. Rallye Šumava Klatovy 2021
Proměnlivé počasí i technické potíže favoritů zamíchaly kartami první etapy 29. Historic Vltava Rallye. Od jejího úvodu nasadila nejvyšší tempo posádka Karl Wagner – Gerda Zaunerová (Porsche 911 SC), která obhajuje třetí příčku z minulého ročníku soutěže. Přestávka v servisní zóně pomohla favorizované italské dvojici „Zippo“ – Denis Piceno, která po opravě svého Audi Quattro ovládla poslední dvě rychlostní zkoušky a snížila ztrátu vůči lídrům na necelých osmnáct sekund. I v sobotní etapě se tak dají čekat velmi zajímavé souboje, zvláště když se pátek nevydařil ani dalším hvězdám. Španěl Alonso (Ford Sierra Cosworth) se ani na jednom testu nevešel do první trojice časů, Fin Silvasti (Audi Quattro) na tom nebyl o moc lépe a navíc si připsal třicetivteřinovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. Domácí sourozenecká dvojice Tomáše a Lucie Engových (Ford Escort RS2000) se v úvodu potýkala s technikou, vynikajícím závěrem se však také oni vrátili do boje o nejvyšší příčky – přinejmenším v národním šampionátu. Jeho pořadí po pátku vládne duo Jiří Káňa – Martina Kalistová (Ford Sierra Cosworth), které dokázalo v rámci MČR HA vyhrát většinu rychlostních zkoušek. O druhou pozici bojuje dvojice žlutých Opelů Kadett Coupé s Miroslavem Janotou a Vojtěchem Štajfem za volanty.
Ač mají mnozí pocit, že evropský šampionát historických vozů je ve znamení revivalu a jízdy spíše pro radost, při 29. Historic Vltava Rallye to tak rozhodně nebylo, ba právě naopak. Bitva na ostří nože se odehrávala na každé z rychlostních zkoušek a až na té poslední z nich se rozhodlo o celkových vítězích. Stali se jimi Andrea ´Zippo´ Zivian a Denis Piceno (Audi Quattro), kteří o svém triumfu rozhodli až v samém závěru soutěže. Rakušané Karl Wagner – Gerda Zaunerová (Porsche 911 SC) jejich tlaku dlouho odolávali, rozhodnutí tak přinesla až závěrečná, dvaadvacetikilometrová Strašínská rychlostní zkouška. Do ní vložili Italové všechnu svou energii a oproti prvnímu průjezdu se dokázali zlepšit o neuvěřitelných 41 vteřin. To nakonec rozhodlo – Rakušané sice také výrazně vylepšili svůj dopolední čas, na riskantní finále italské posádky to však nestačilo a po 135 kilometrech rychlostních zkoušek pro úspěch jižanů hovořilo pouhých 4,5 sekundy. Třetí příčku o dvě vteřinky ubránila švédská posádka manželů Johnsenových (Porsche 911 Carrera RSR) před nováčky historických soutěží, českou dvojící Vojtěch Štajf – Vladimír Zelinka, kteří svou premiéru v rámci ME historických vozů absolvovali s Opelem Kadett Coupé. V rámci českého národního šampionátu (s mírně odlišnými předpisy) se nicméně Štajf se Zelinkou museli sklonit před duem Jiří Káňa – Martina Kalistová (Ford Sierra Cosworth).
Svou první etapu v sobotu odjela také jubilejní 55. Rallye Šumava Klatovy. Obrovské překvapení se zrodilo už v jejím úvodu, když tradiční vstupní rychlostní zkoušku na Klatovském okruhu ovládla mladá dvojice Dominik Stříteský – Danny Persein. Mladý Moravan byl v bitvě vozů Škoda Fabia R5/Rally2 o pár desetinek vteřiny svižnější než zkušenější piloti Jan Kopecký, Filip Mareš či Jan Černý, mezi tuto škodováckou trojici se vklínil pouze ostřílený obhájce šumavského prvenství Václav Pech s vozem Ford Focus WRC. Na dalších rychlostních zkouškách už se pořadí poněkud ´uklidnilo´a po předposlední vložce dne vedl se solidním náskokem Jan Kopecký před Václavem Pechem, Janem Černým a Filipem Marešem. Samotný závěr etapy ale poté přivodil další vrásky na čele úřadujícího domácího šampióna Václava Pecha, kterého technické potíže stály čtyřminutovou ztrátu a ztrátu nadějí na obhajobu šumavského prvenství. Plzeňskému závodníkovi a jeho spolujezdci Petru Uhlovi tak po sobotě dýchají na záda také lídři kategorie 2WD, jimiž jsou Jan Dohnal a Ivo Vybíral s vozem Renault Clio S1600.
Druhá etapa 55. Rallye Šumava Klatovy přinesla velmi dramatické bitvy a úspěch pro škodovky. Vedoucí příčku ze soboty bez potíží uhájilo extovární duo Jan Kopecký – Jan Hloušek, naopak o druhou pozici se odehrával velmi vyrovnaný boj do posledního metru závodu. Přes velký tlak dua Filip Mareš – Radovan Bucha nakonec uhájila stříbro posádka Jan Černý – Petr Černohorský, jejich vzájemné klání však rozhodly pouhé tři desetiny vteřiny. Všichni tři nejrychlejší i piloti zbylých vozů první osmičky konečného pořadí absolvovali soutěž s vozy Škoda Fabia R5/Rally2. Obhájci prvenství i mistrovského titulu Václav Pech s Petrem Uhlem se po sobotních potížích s turbodmychadlem propadli do druhé desítky pořadí, velmi dobrým výkonem na tratích druhého dne se dokázali posunout až na konečnou devátou příčku. Ve vyrovnané bitvě dvou Dohnalů o post nejlepšího pilota vozu s jednou poháněnou nápravou se lépe dařilo Janovi s vozem Renault Clio S1600, který soka Reného (Peugeot 208 Rally 4) překonal o necelých dvacet vteřin. Celou soutěž zdárně dokončilo 61 posádek soudobých vozů.
« První jízda: MINI John Cooper Works Cabrio Test Mustang Mach-e AWD (88 kWh) »