unnamed

Rekordní kolo na Severní smyčce: Audi RS 3 je nejrychlejším vozem v kompaktní třídě

6. 8. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Nový model Audi RS 3 Limuzína je časem 7:40,748 minuty nejrychlejším kompaktním modelem na Severní smyčce Nürburgringu. Již v červnu vylepšil Frank Stippler, závodní a vývojový jezdec společnosti Audi Sport, dosavadní rekord v této třídě o 4,64 sekundy. Ke zdařilé rekordní jízdě přispěl především systém Torque Splitter se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu mezi kola zadní nápravy. Značka Audi tak znovu potvrdila svůj pověstný „Náskok díky technice“.

„Jsem hrdý na celý tým. Všichni tvrdě pracovali pro tento den,“ řekl Marvin Schwätter, technický vedoucí projektu Audi RS 3, když se na tabuli objevil rekordní čas. „Na začátku vývoje našeho kompaktního sportovního vozu jsme přesně nevěděli, jak opravdu rychlý na Severní smyčce bude,“ vysvětloval. „Ale v rámci dlouhodobého zkušebního provozu jsme zjistili, že dosahujeme velmi dobrých časů a budeme schopni stanovit nový rekord.“

Tým kolem jezdce Franka Stipplera přizpůsobil před rekordním kolem podmínkám na trati pouze tlak v téměř hladkých pneumatikách Pirelli P Zero „Trofeo R“. „Nemáme nekonečně mnoho pokusů o takový rekord,“ řekl Stippler. „V den D je proto ještě vždy zapotřebí vůz jemně doladit – především z hlediska tlaku v pneumatikách, protože tím se ovlivňuje i činnost systému Torque Splitter. To se nám podařilo. Byl to po všech stránkách vydařený den.“

Náskok díky technice: Nastavení pro rekordní časy

Základem pro rekord se stala souhra špičkových technologií. Vůbec poprvé nalézá v modelu Audi uplatnění Torque Splitter. Tento systém umožňuje zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi zadní kola. To má na starosti elektronicky řízená vícelamelová spojka na příslušném hnacím hřídeli ke každému kolu. Torque Splitter zvyšuje při sportovní jízdě v zatáčce přenos hnací síly na vnější, více zatížené zadní kolo. V pravotočivých zatáčkách tak získává větší točivý moment levé zadní kolo, v levotočivých zatáčkách je tomu přesně naopak. RS 3 se tak ještě ochotněji natočí do zatáčky a přesněji reaguje na pohyby volantu. „Nové RS 3 se od středu zatáčky až po výjezd a zrychlování ze zatáčky chová mnohem dynamičtěji,“ řekl Frank Stippler. „Torque Splitter je podle mého názoru kvantovým skokem, co se týče agilní jízdy.“ Obzvláště patrné to je v kombinaci s nově vyvinutým jízdním režimem RS Performance, jehož specifické charakteristiky motoru a převodovky byly optimalizovány speciálně pro jízdu na závodním okruhu. Torque Splitter zde v různých jízdních situacích zajišťuje maximálně neutrální jízdní vlastnosti s minimálním sklonem k nedotáčivosti a přetáčivosti. Výsledkem je dřívější akcelerace na výjezdu ze zatáčky, což vede k rychlejším časům na kolo.

Nastavení završují poprvé na přání dodávané pneumatiky Pirelli P Zero „Trofeo R“ s téměř hladkým dezénem, 19“ brzdová soustava s keramickými kotouči vpředu a sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči. Adaptivní regulace tlumičů nepřetržitě přizpůsobuje jednotlivé tlumiče stavu vozovky a jízdní situaci v závislosti na zvoleném režimu systému Audi drive select. V modu RS Performance jsou uložena dvě nastavení pro různé závodní okruhy – jedním je komfortní charakteristika pro nerovný povrch vozovky, jaký má Severní smyčka, na níž je důležité minimalizovat velké vertikální pohyby karoserie při současně vysoké příčné dynamice. Druhou možností je sportovní nastavení pro závodní okruhy s rovným povrchem, reprezentované například Hockenheimringem. Ve spojení keramickými brzdami a adaptivním podvozkem umožňuje vysokovýkonný pětiválec pod kapotou nového modelu Audi RS 3 nejvyšší rychlost 290 km/h – to je nejlepší hodnota v segmentu. RS 3 je premiantem ve své třídě také z hlediska zrychlení z 0 na 100 km/h, které zvládne za 3,8 sekundy.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz