bty

Redaktorka si zkusila montovat auta. Směna v továrně nebyla jednoduchá

22. 3. 2019 • Novinky

Ke svátku MDŽ jsem od dostala milou pozvánku do nošovické fabriky na exkurzi do výroby vozidel této značky. Přesněji se jedná o výrobu modelů Tucson a i30. Před sedmou ranní byl sraz na pražském Hlavním vlakovém nádraží, kam jsem se dopotácela se zalepenýma očima a vyrazilo se směr Morava. Počasí nám vyšlo, slunce ozařovalo krajinu a my se s příjemnou náladou dostavili na místo určení.

Pozemek s několika halami se rozléhá na 200 hektarech. Jedná se o obrovský komplex hal, který je propojen do jednoho celku. Pracuje zde kolem 3300 zaměstnanců a dalších 8700 zaměstnanců pracuje pro přímé subdodavatele, kteří se nacházejí v okolí. Pro tento kraj tedy přinesl korejský výrobce mnoho zajímavých pracovních příležitostí. Zaměstnanci dojíždí každý den několik desítek kilometrů třeba až z Ostravy.

Celá výroba začíná v lisovně, kde se obrovské kusy oceli taví a zpracovávají na různé specifické tvary karoserie. Vše následně putuje do svařovny, kde obrovské stroje zařídí propojení jednotlivých kusů. Vidět tuto souhru strojů je jako bych seděla v kině a koukala na nějaký nový Sci-fi film, který natočili bratři Russoovi. Člověk čeká, kdy se nějaká část robota splete, ale vůbec, veškerá ta souhra hraje píseň dokonalosti. Když je “kostra“ vozu hotová její cesta vede do lakovny, kde dostává svoji barvu. Tento přesun z haly do haly nefunguje přes kamionovou dopravu, nýbrž přes připojené tunely mezi halami. Tím se šetří čas i peníze.

Poslední halou je ta montážní, kde už se všechny díly vozidla smontují, vozidlo se poprvé nastartuje, zkontrolují se veškeré základní funkce, projede se světleným tunelem kvůli kontrole laku a hurá za zákazníkem. Ať už se jedná o jakoukoliv halu, všude jsou obrovské stroje, které manipulují s částmi vozu, jako když si člověk už po milionté váže tkaničky, jako by se nic nedělo. Při této neuvěřitelné rychlosti vyjelo z nošovické továrny za rok 2018 celkem 340 300 vozů. Největší odběr zařídilo Německo, kam se dovezlo 48 300 vozů, Velká Británie s 38 600 vozy a Itálie odebrala 20 400 vozů. V Česku se prodalo 16 477 vozů. Vlajkovou lodí je pro tuto fabriku rozhodně Tucson. Zabírá 71% celkové výroby.

Sranda končí, jde se makat. Na finální montážní lince musím přišroubovat dveře. Tři šrouby a je to. Zdánlivě jednoduchý proces je komplikovaný pohyblivým pásem, vše má svůj vymezený čas, než přijede další auto. Musí to být rychlovka a přesná práce. Přední dveře jdou lépe než zadní, ke kterým se musíte ohnout a ta akuvrtačka je zatraceně těžká. Poté přijde na řadu výplň dveří, táhlo kliky a zapojení konektoru pro elektrické stahování oken. Samotná výplň je dost velká a obtížná na manipulaci. Úplně si nedovedu představit, že to dělám celou směnu každý den…

Práci končím nalepením znaku Tucson na páté dveře. Když jsem viděla výrazy zaměstnanců, kontrolující preciznost nalepení, polilo mne horko. Vše jsem ale zvládla a pokračovala dál s hrdostí v srdci.

Něco málo o výhodách pro zaměstnance. Zaměstnanci zde mají dotované stravné, mají hrazenou autobusovou dopravu do a ze zaměstnání, jeden týden dovolené navíc, příspěvky na životní a penzijní pojištění, kurzy anglického jazyka a nově bylo v areálu vystavěno centrum zdraví, kde si zaměstnanci mohou řešit své zdravotní problémy u fyzioterapeutů, či se držet v kondici ve fitness centru. Dle mého názoru by toto zařízení měla vlastnit každá velká továrna, kde mají lidé třísměnný provoz a často trpí různými zdravotními potížemi. Ne jeden své zdraví hází za hlavu a nemá možnosti se léčit. Péče odborníků je tedy v takových závodech prospěšná a skoro až potřebná, aby zaměstnanci stíhali často až vražedné pracovní tempo.

Na závěr ještě cituji Petra Vaňka, ředitele PR a tiskového mluvčího: V roce 2018 získala společnost popáté ocenění Zaměstnavatel roku v kategorii do 5 000 zaměstnanců a obhájila certifikát ekologické otevřenosti EMAS, který uděluje ministr životního prostředí. V prvním pololetí roku 2019 pak nošovická automobilka Hyundai oslaví jubilejní třímiliontý vůz vyrobený v závodě.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz