byd-explorer-no-1-obria-lod-na-prepravu-aut_01-nestandard1

Řecko se bojí elektrických aut na trajektech: Přijalo tvrdé opatření pro nalodění, baterie nesmí být příliš nabita

4. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Řekové, ale i dovolenkáři, kteří vlastní elektrická auta, budou mít již tuto turistickou sezónu obtížnější. Přeprava elektrických aut trajekty bude podléhat přísným pravidlům. Pokud je nesplníte, nenaloží vás.

Nedávné požáry obřích nákladních lodí, které přepravovaly auta včetně elektromobilů, vystrašily lodní dopravce natolik, že zavádějí nové normy pro jejich přepravu. Jako by šlo o nebezpečný materiál. Nakonec loď Felicity Ace skončila na dně oceánu a Fremantle Highwai od tohoto osudu moc nedělilo. Je podezření, že za oběma haváriemi stojí právě baterie elektromobilů. Statistiky sice nepotvrzují, že by elektromobily hořely častěji než klasická auta, právě naopak, ale když už k hoření dojde, hoří déle a intenzivněji. Uhasit takové objekty na stísněných prostorech paluby lodi je pak prakticky nemožné a požár následně zachvátí další vozidla. Je známo, že z tohoto důvodu mají v některých městech elektromobily zakázán například přístup do podzemních garáží, stejně jako auta na LPG.

Nyní se rozhodli částečně eliminovat takové riziko Řekové. Na trajektech, které spojují Řecko s jeho množstvím ostrovů, přijali nová, trochu bizarní opatření. Dotkne se nejen samotných Řeků, ale i dovolenkářů, kteří používají elektrická a dokonce i plug-in hybridní auta. Vjezd na trajekt bude povolen pouze v případě, že elektromobil nemá baterii nabitou na více než 40 %. Rozhodnutí, které oznámilo řecké ministerstvo lodní dopravy a ostrovní politiky, bylo motivováno bezpečnostními důvody. Bude to pořádná komplikace. Pokud totiž bude elektromobil nabitý více, majitel vozu bude muset udělat desítky zbytečných kilometrů, aby snížil objem energie v akumulátoru. Jinak ho nenaloží. A při dlouhé cestě, kterou plánuje, se zase po vyložení nevyhne dlouhému nabíjení.

Vyžádá si to složité plánování – načasování příchodu, aby se elektromobilista ujistil, že má dostatek energie na to, aby se dostal k další nabíječce, ale zase ne příliš mnoho, aby mu nebyl odmítnut vjezd na palubu. Odpůrci nového nařízení argumentují, že to může způsobit chaos v přístavech, kde budou majitelé elektromobilů vybíjet jízdou své baterie, aby se dostali na požadovanou úroveň, ale i problémy s opětovným nabíjením. Nabíjecí infrastruktura v Řecku je totiž velmi nerovnoměrná a již nyní nedostatečná. V celém Řecku je asi jen 2 000 veřejných nabíječek, z nichž většina se nachází v jižní části země a především v okolí Athén. Na ostrovech je pokrytí minimální. Lepší na tom tedy budou majitelé plug-in hybridů. Jednoduše svá auta při cestě trajektem vůbec nebudou nabíjet.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz