Range Rover páté generace: Dechberoucí modernost, dokonalá propracovanost a bezkonkurenční schopnosti
Range Rover je originální luxusní SUV, které inspiruje již padesát let. Tento model kombinuje pohodlí a klid s nepřekonatelnými schopnostmi. Nynější model představuje dosud nejatraktivnější generaci tohoto modelu, ve které se snoubí modernost, estetický půvab, technologická vyspělost a dokonalá konektivita.
Nový Range Rover je doma v jakémkoliv prostředí, a to díky řadě mild-hybridních a plug-in hybridních motorů, které v roce 2024 doplní čistě elektrický Range Rover, a možnosti volby mezi čtyř, pěti nebo sedmimístnou konfigurací interiéru v kombinaci s nabídkou karoserií se standardním a prodlouženým rozvorem náprav.
„Nový Range Rover je vynikající ukázkou naší vize stavět nejatraktivnější luxusní automobily na světě určené těm nejnáročnějším zákazníkům. Nastupující generace píše novou kapitolu unikátního příběhu o průkopnických inovacích, který je pro Range Rover charakteristický už více než 50 let,“ řekl Thierry Bolloré, Chief Executive Officer, Jaguar Land Rover.
Modulární platforma MLA-Flex (Modular Longitudinal Architecture) automobilky Land Rover tvoří v každém ohledu základ tohoto luxusní SUV, ať už jde o nepřekonatelné schopnosti, agilní jízdní vlastnosti nebo bezchybné zpracování. Range Rover přináší zcela novou úroveň kvality díky kombinaci nejmodernějších inženýrských postupů, nové úrovně virtuálního vývoje a náročného vývojového programu automobilky Land Rover.
Dvojice inovativních plug-in hybridních pohonných jednotek (PHEV) s prodlouženým dojezdem přináší normovanou produkci emisí CO2 pod hranicí 30 g/km a čistě elektrický dojezd až 100 km(1). V reálném provozu to znamená možnost využívat elektrický pohon na trase dlouhé až 80 km, což typickým majitelům modelu Range Rover umožňuje pokrýt až 75 procent jejich cest pouze s využitím elektrické energie(7).
Nové luxusní SUV je dostupné ve výbavách SE, HSE a Autobiography. Provedení First Edition bude k dostání v průběhu prvního roku výroby, přičemž vychází z úrovně Autobiography a navíc obsahuje některé unikátní prvky výbavy. First Edition je kromě pěti odstínů barvy karoserie dostupná exkluzivně také v barvě Sunset Gold Satin. K dispozici je standardní rozvor náprav (SWB) i prodloužený rozvor (LWB) v kombinaci s pětimístným uspořádáním interiéru. Range Rover LWB je ale dostupný také s třetí řadou sedadel přinášející maximální komfort až pro sedm dospělých osob.
Nový Range Rover SV je výjimečnou interpretací luxusu a možností v oblasti personalizace poskytovanou experty z divize Special Vehilce Operations. Provedení SV je dostupné jak ve variantě SWB, tak s prodlouženým rozvorem náprav (LWB). K dispozici jsou také dva nové designové motivy SV Serenity a SV Interpid, stejně jakou čtyřmístná konfigurace interiéru SV Signature Suite.
Dechberoucí modernost
Pátá generace luxusního SUV automobilky Land Rover posouvá filozofii moderního designu na jinou úroveň. Atraktivní vzhled má na svědomí také moderní interpretace typického profilu. Nový Range Rover coby nejnovější vlajková loď značky Land Rover je stále na špici, přináší modernost, estetický půvab a maximální propracovanost.
„Nový Range Rover je automobil s bezkonkurenčním charakterem, který nabízí jak dokonale střídmý exteriér, tak precizně zpracovaný interiér. Vůz nenásleduje módu nebo trendy, ale s využitím tvůrčího intelektu a touhy po dokonalosti přináší filozofii moderního designu kombinovanou s více než 50 let dlouhým vývojem. Jednoduše je to dosud nejatraktivnější Range Rover,“ dodal Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover.
Nejnovější model páté generace je definován třemi hlavními liniemi, které lze vysledovat u všech dosud vyrobených generací: klesající linií střechy, výraznou linií boků a stoupající linií prahů. Tyto typické prvky jsou kombinovány s charakteristicky krátkým předním převisem a novou výraznou zádí inspirovanou loděmi, která opět zahrnuje také prakticky dělené páté dveře.
Nepřerušená boční linie ukazuje důraz automobilky Land Rover na detaily. Zaoblená hrana dveří těsně pod bočními okny přímo navazuje na sklo díky speciálně navrženému skrytému těsnění oken. Nové technologie kombinované se zapuštěným prosklením, osvětlením viditelným pouze pokud je aktivováno a precizním detailům vytváří dojem, že byl celý vůz vyfrézován z jednoho kusu materiálu.
Sofistikované povrchy poskytují čistý a moderní vzhled, ale také zlepšují aerodynamiku vozu. Součinitel odporu vzduchu 0,30 dělá z nové generace modelu Range Rover aerodynamicky nejúčinnější luxusní SUV na světě.
Luxusní interiér vychází z moderních a intuitivních technologií navržených tak, aby pracovaly v dokonalé harmonii s nejlepšími materiály a inovacemi v oblasti komfortu. Výsledkem je klidné útočiště pro všechny cestující, které dokáže změnit každou cestu v zážitek, jaký si vychutnáte.
Paleta odstínů barvy karoserie povyšuje elegantní proporce a čisté linie nového Range Roveru, zatímco interiér přináší modernější a ekologicky šetrnější možnosti než kdy dříve. Zákazníci dostávají širší možnosti výběru co do materiálů a zpracování povrchů, a to včetně inovativních a na dotek příjemných textilií Ultrafabrics. Zároveň pokračuje průkopnická spolupráce automobilky Land Rover se společností Kvadrat – evropským leaderem v oblasti výroby prémiových textilií. V kombinaci s tkaninou Ultrafabrics vzniká alternativa, která je lehčí a při jejíž výrobě vzniká jen čtvrtina emisí CO2 ve srovnání s tradiční kůží.
Bezkonkurenční zpracování
Vůz změní každou cestu v nezapomenutelnou událost, protože kombinuje nejnovější technologie s moderním luxusem a tím poskytuje dokonalý komfort pro každého cestujícího včetně těch ve třetí řadě sedadel. Díky eliminaci nežádoucích zvuků, vibrací a rušivých vlivů – a redukci kognitivní zátěže řidiče i pasažérů – cestující dorazí do cíle dokonce i po těch nejdelších cestách odpočatí.
„Nový Range Rover využívá poznatky získané v průběhu více než padesátiletého vývoje a kombinuje je s nejmodernějšími technologiemi. Díky tomu nabízí prvotřídní zpracování a maximální pohodlí. Činí tak pomocí systému odpružení, který v předstihu upravuje své nastavení tak, aby byl automobil připraven na zatáčky, které jsou před ním, stejně jako pomocí nové generace systému aktivního potlačování hluku s reproduktory umístěnými v hlavových opěrkách nebo technologie čištění vzduchu schopné významně snížit množství pachů a virů pronikajících do interiéru. Tím vytváří jeden z nejtišších a nejpříjemnějších moderních luxusních zážitků na cestách, jaký si můžete představit,“ okomentoval Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover.
Pokroková technologie reproduktorů staví na základní kultivovanosti poskytované platformou MLA-Flex a zajišťuje naprosté ticho v interiéru. Systém využívá ozvučení Meridian Signature Sound System o výkonu 1600 W k vytvoření jednoho z nejtišších automobilových interiéru na silnici mimo jiné také s využitím dvacetiwattových reproduktorů umístěných ve čtyřech hlavních hlavových opěrkách.
Třetí generace systému Active Noise Cancellation(8) monitoruje vibrace kol, hluk od pneumatik i zvuky motoru pronikající do interiéru a prostřednictvím vestavěného audiosystému zahrnujícího 35 reproduktorů generuje signál, který tyto zvuky aktivně potlačuje. Součástí audiosystému je také dvojice reproduktorů o průměru 60 mm umístěná v každé hlavové opěrce každého ze čtyř hlavních cestujících. Tím pro každého z této čtveřice vytváří vlastní tichou zónu přinášející podobný efekt, jako kdyby si cestující nasadili špičková sluchátka.
Nový Range Rover přináší do segmentu luxusních SUV novou úroveň příjemného cestování také díky systému Cabin Air Purification Pro3. Ten kombinuje technologii dual-nanoeTM X pro redukci alergenů a odstranění patogenů, což pomáhá výrazně snížit zápachy a viry, zatímco řízení CO2 a PM2.5 Cabin Air Filtration zlepšují kvalitu vzduchu v interiéru. Je vědecky dokázáno, že moderní technologie nanoeTM X významně snižuje viry a bakterie včetně SARS-CoV-2(3). Inovativní technologie působí přímo ve vzduchu, takže částice nemusí být zachycovány filtrem a následně neutralizovány. Druhé zařízení nanoeTM X ve druhé řadě optimalizuje účinnost systému pro všechny cestující.
Range Rover se v roce 1992 stal prvním luxusním SUV vybaveným systémem elektronicky řízeného vzduchového odpružení. Nová generace pokračuje v tomto průkopnickém přístupu díky systému Dynamic Response Pro a prediktivnímu odpružení využívajícímu data systému eHorizon. Automobil tak dokáže sledovat trasu před sebou a v předstihu připravovat ideální nastavení podvozku tak, aby následně poskytl perfektní odezvu.
Tato inteligentní technologie spolupracuje také se systémy Adaptive Cruise Control a Steering Assist s cílem omezit pohyby karoserie způsobené náhlými změnami rychlosti. Zcela nezávislé odpružení je základem luxusní jízdy a vůbec poprvé u vozu Land Rover využívá pětiprvkovou zadní nápravu, která pomocí vyspělých vzduchových pružin izoluje interiér od nerovností povrchu efektivněji než kdy dříve.
Nový Range Rover je zároveň první Land Rover nabízející systém Power Assisted Doors(5) s integrovanými systémy detekce nebezpečí a ochranou proti přiskřípnutí, které doplňuje systém Soft Door Close. Každá cesta tak začíná a končí nenucenou lehkostí. Oba páry dveří mají svůj pohon a je možné je ovládat přes obrazovku multimediálního systému Pivi Pro. Nastupování a vystupování je tak elegantní za každé situace, dokonce i v případě jízdy terénem. Systém funguje do náklonů 10°. Pokročilá detekce nebezpečí znamená, že dveře se automaticky zastaví, pokud není prostor v jejich dosahu volný. Praktické dělené páté dveře jsou typickým prvkem modelu Range Rover od roku 1970 a pro rok 2021 byly vylepšeny díky sérii nových technologií zvyšujících praktičnost i pohodlí.
Nové variabilní dno zavazadelníku Versatile Loadspace Floor chrání zavazadla a zvyšuje pohodlí. Část podlahy může být vyklopena po směru jízdy, čím lze zhruba v polovině ložné plochy vytvořit přes celou šířku zavazadelníku přepážku, respektive prostor pro menší předměty, které budou při následném vykládání po jízdě stále snadno dosažitelné. Zároveň lze tuto přepážku vyklopit také směrem k pátým dveřím. Tím vznikne opěrka zad určená pro situace, kdy chce zákazník využít spodní část pátých dveří jako outdoorové sezení. Nový prvek výbavy Tailgate Event Suite(6) posouvá variabilní podlahu ještě dále, protože k tomuto sezení přidává na míru ušité polštáře, přídavné osvětlení a reproduktory umístěné v horní části pátých dveřích. Tím vzniká perfektní místo pro outdoorovou relaxaci.
U pětimístných variant přichází nový automatický kryt zavazadlového prostoru. Ten kombinuje praktičnost pevného krytu s pohodlím výsuvné konstrukce. Pokud je horní díl zadních dveří otevřen, elegantně se stáhne a poskytne tak ničím neomezený přístup do prostoru pro zavazadla bez nutnosti otevírat také spodní díl zadních dveří.
Perfektní technologie
Nový Range Rover si uchovává svou bohatou tradici průkopnických inovací řadou technologií navržených pro zvýšení pohodlí, efektivity, zpracování i bezpečnosti. Nejnovější elektrická architektura EVA 2.0 značky Land Rover hraje v tomto směru hlavní roli a zahrnuje vzdálenou aktualizaci software (Software-Over-The-Air, SOTA) pro více než 70 elektronických modulů. Díky tomu se nový Range Rover bude neustále vyvíjet a zlepšovat a v průběhu svého života bude neustále aktuální.
Model přináší revoluční zážitek z jízdy také díky integraci systému Amazon Alexa(2). Používání intuitivních přirozených hlasových příkazů o krok předchází dotykové ovládání nebo využívání tlačítek a pomáhám snížit kognitivní zátěž, stejně jako poskytuje pocit moderního luxusu. Alexa tímto způsobem umožňuje zákazníkům ovládat všechny oblíbené funkce infotainmentu od výběru hudby přes navigaci až po telefonní kontakty. Řidič přitom stále může mít ruce na volantu a může bezpečně sledovat silnici.
Umělá inteligence hlasového ovládání Alexa je integrována do nového Range Roveru, což uživatelům přináší pohodlí na zcela nové úrovni. Schopnosti systému Alexa umožňují zákazníkům kontrolovat zprávy, počasí, i případné naplánované schůzky pomocí jednoduchých hlasových pokynů. Hlasovými pokyn z vozu lze dokonce zapnout světla ve vaší domácnosti a připojit se k jiným zařízením podporujícím systém Alexa.
Vůz povyšuje oceňovaný multimediální systém Pivi Pro díky dosud největší dotykové obrazovce. Plovoucí, 13,1“ velký dotykový displej ztělesňuje architektonickou lehkost interiéru také díky designu s minimalistickým rámečkem. Systém poskytuje intuitivní ovládání všech hlavních funkcí vozu, přičemž pracuje s nejnovějšími spotřebitelskými technologiemi a díky tomu poskytuje rozhraní inspirované chytrými telefony doplněné o pevné ovladače klimatizace. Systém Pivi Pro spolupracuje s elegantním digitálním přístrojovým štítem o velikosti 13,7“. Středový displej pak vůbec poprvé u vozů Land Rover poskytuje také haptickou odezvu.
Rafinované schopnosti
Vlajková loď rodiny Land Rover představuje vrchol schopností díky modernímu hardwaru a softwarovým systémům pracujícím v naprosté harmonii umožněné novou platformou MLA-Flex. Bezkonkurenční šíři dynamických schopností řídí systém Integrated Chassic Control – jeden řídicí systém obsahující řadu moderních technologií, které upravují nastavení automobilu pro každý kilometr každé cesty a preventivně a reaktivně mění charakteristiky vozu.
„Nový Range Rover kombinuje pokrokový hardware s průkopnickou sadou digitálních technologií a softwaru, což umožňuje naše elektrická architektura. Range Rover se tak posouvá z mechanického světa směrem k mechatronickému ekosystému poskytujícímu intuitivní řízení. Náš nový systém Integrated Chassis Control je ukázkovým příkladem této filozofie. Tento systém koordinuje řadu prediktivních a reaktivních technologií, díky kterým je nový Range Rover ten historicky nejpohodlnější a nejagilnější,“ dodal Rory O’Murchu, Vehicle Line Director, Jaguar Land Rover.
Každý nový Range Rover má ve své výbavě systém řízení zadní nápravy přinášející vyšší stabilitu ve vysokých rychlostech a zlepšenou obratnost v nízkých rychlostech. Automobil tak s přehledem zvládá jak jízdu na otevřených silnicích, tak provoz v úzkých městských ulicích.
Elektricky ovládané řízení zadní nápravy umožňuje vytočit zadní kola až do úhlu 7°. V nízkých rychlostech se kola otáčí proti kolům přední nápravy, což poskytuje novému Range Roveru poloměr otáčení menší než 11 m(4). Tato hodnota je nejnižší ze všech vozů Land Rover. Ve vyšších rychlostech se zadní kola natáčí po směru těch předních, což zvyšuje stabilitu a komfort.
Range Rover, který byl představen včera, je také první Land Rover nabízející systém Dynamic Response Pro. Nové výkonné aktivní stabilizátory pracující s napětím 48 V představují rychlejší a efektivnější řešení než hydraulické provedení. Systém je schopný vygenerovat točivý moment až 1400 Nm a díky tomu udržet pohyby karoserie pod kontrolou.
Zcela nezávislé vzduchové odpružení izoluje kabinu od nerovností povrchu efektivněji než kdy dříve a zajišťuje klidné cestování za všech okolností. Range Rover kombinuje špičkové objemy vzduchových pružin s dvouventilovými tlumiči. Vše řídí software Adaptive Dynamic vyvinutý přímo automobilkou Land Rover.
Inteligentní pohon všech kol (iAWD) řízený systémem Intelligent Driveline Dynamics (IDD) automobilky Land Rover monitoruje úroveň přilnavosti a práci řidiče stokrát za sekundu. Systém je schopný prediktivně rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu, respektive mezi jednotlivá kola zadní nápravy a zajistit optimální trakci na silnici i v terénu.
Každý Range Rover je také vybaven aktivním zadním diferenciálem. Ten optimalizuje trakci zadní nápravy při rychlých průjezdech zatáčkami, na kluzkém povrchu i během jízdy terénem a zajišťuje tak lepší schopnosti automobilu a vyšší jistotu řidiče.
Všechny tyto technologie jsou součástí oceňovaného systému Terrain Response 2, který využívá nejrůznější systémy podvozku k automatické volbě jednoho ze šesti jízdních režimů nejvhodnějšího pro dané prostředí a tím minimalizuje zátěž řidiče. Alternativně může řidič vybrat nejvhodnější režim manuálně, nebo lze využít systém Configurable Terrain Response k vytvoření vlastní kombinace různých nastavení různých částí automobilu.
Elektrifikovaná efektivita
Nový Range Rover si uchovává kombinaci jemného výkonu a dokonalé kultivovanosti díky rozsáhlé nabídce moderních šesti a osmiválcových pohonných jednotek. V rámci strategie Reimagine automobilky Land Rover dorazí v roce 2024 do nabídky také čistě elektrické provedení přinášející provoz s nulovými emisemi historicky poprvé kombinovaný s modelem Range Rover.
Model poskytuje elektrifikovaný výkon díky dvojici nových plug-in hybridních jednotek (PHEV) s prodlouženým dojezdem (P440e a P510e) a zároveň díky nejmodernějším mild-hybridům (MHEV) P360 a P400 řady Ingenium, respektive mild-hybridním naftovým motorům D250, D300 a D350. Výkonný vrchol nabídky – dvakrát přeplňovaný osmiválcový motor P530 – přináší ještě lepší dynamiku i kultivovanost a zároveň je o 17 % úspornější než předchozí Range Rover V8.
Nové plug-in hybridní motorizace kombinují přirozenou kultivovanost zážehových řadových šestiválcových motorů Ingenium s 38,2kWh lithium-iontovou baterií (využitelná kapacita je 31,8 kWh) a elektromotorem o výkonu 105 kW integrovaným v převodovce. Dohromady systém poskytuje dojezd až 100 km v téměř dokonale tichém čistě elektrickém režimu. Díky okamžitému nástupu točivého momentu od elektromotoru zrychlí nový Range Rover P510e z nuly na 100 km/h za 5,6 s.
Nejmodernější plug-in hybridní motorizace umožňují zákazníkům užívat si nový Range Rover v čistě elektrickém režimu až do rychlosti 140 km/h a při většině cest po městě a jeho okolí. Celkové emise CO2 jsou přitom nižší než 30 g/km(1)7), pokud vyrazí s plně nabitými akumulátory. Chytré uspořádání baterií pod podlahou v prostoru mezi nápravami znamená nulové kompromisy jak co do velikosti zavazadelníku, tak po stránce terénních schopností vozu.
Pokročilá navigační data systému eHorizon umožňují hybridním pohonům optimalizovat využívání elektrické energie v průběhu celé cesty a zajišťují tichý příjezd do cíle na elektrický pohon. Zároveň lze takto optimalizovat využívání elektrického pohonu pro cestování v nízkoemisních zónách.
Šestiválcové zážehové a vznětové motory pracují s mild-hybridní technologií využívající napětí 48 V. Systém ukládá energii běžně zmařenou během zpomalování a brzdění a využívá ji pro zvýšení efektivity provozu. Chytrý startér generátor připojený k motoru řemenem zajišťuje lepší odezvu a hladší fungování systému start-stop, stejně jako pomáhá spalovací jednotce při akceleraci.
« Zloději nejméně žádaná značka? Opel. V TOP10 nejvíce kradených aut je 7 SUV Nový Mercedes-AMG SL se představuje: Má plátěnou střechu a osmiválec »