První jízdní dojmy ze Subaru XV
Subaru uspořádalo předváděcí akci svého nového modelu XV. Ten byl představen před půl rokem na frankfurtském autosalonu a využívá podvozkovou platformu nové Imprezy, která se na český trh dostaví zhruba v půlce roku. XV se chystá dobývat přední příčky v nově vzniklém segmentu Crossoverů, tam se postaví proti konkurentům jako je Nissan Qashqai, Hyundai IX35 nebo VW Tiguan. Proti všem těmto vozům nasazuje XV svojí nejsilnější vlastnost a to je permanentní pohon všech čtyř kol. Tento systém zvaný Symetrical AWD totiž Subaru využívá ve svých vozech již od roku 1972 a letos tedy oslaví čtyřicáté výročí.
Již na první pohled zaujme světlá výška auta. XV je aktuálně nejvyšší ze segmentu Crossoverů se svou světlou výškou 220 mm. To by mělo logicky znamenat i vysoké těžiště. Naštěstí se ovšem nic takového nekoná a Subaru se naopak může pochlubit nejnižším těžištěm z celého segmentu. Velkou měrou k tomu jednoznačně přispívá motor konstrukce boxer a relativně nízký posaz uvnitř vozu. Tím se dostávám k interiéru, zde si inženýři od Subaru dali vskutku záležet, celá palubní deska je měkčená a vůz působí uvnitř opravdu velmi dobrým dojmem. Vydařené jsou i budíky, kaplička palubního počítače a multifunkční volant. Všemu potom dominuje velký dotykový LCD displej s navigací a ovládáním multimédií u vyšších výbav. Interiér vozu je navíc prostorný a díky zmiňovanému nižšímu posazení je všude dostatek místa na hlavu i pro vyšší osoby. Jedinou menší výtku bych měl k sedadlům, ty jsou sice pohodlná, ale postrádají boční vedení. Dále trochu nevyrovnaně v porovnání s prostorným interiérem působí kufr, ten je sice rozměrný, ale dost mělký. Jeho rozměr je 380 litrů a sklopením sedadel lze samozřejmě dosáhnout většího prostoru.
Usedám do prvního testovaného vozu. Ten je poháněn benzínovým dvoulitrem o výkonu 110 kW a spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. To znamená, že výkon je mezi nápravy rozdělen poměrem 50/50. Výbava je zde na nejvyšším stupni, tedy Executive, což znamená oproti dvěma nižším stupňům startování tlačítkem, střešní okno, elektrické ovládání sedadla řidiče a navigaci, ta je samozřejmě umístěna na dotykovém displeji uprostřed palubky. Mačkám startovací tlačítko a vyjíždím. Ihned mě překvapuje nastavení podvozku, navzdory výšce auta je podvozek poměrně dost tuhý, ale přesto velmi dobře filtruje rozbitou silnici. V zatáčkách Subaru exceluje a to nejen podvozkem, ale hlavně systémem permanentního pohonu všech kol, díky tužšímu nastavení se auto příliš nenaklání a díky pohonu jede přesně ve stopě za každých okolností. Při rychlejší jízdě po dálnici se do interiéru auta přenáší trochu aerodynamického hluku a místy se ozve i rána od podvozku při větší nerovnosti, nejedná se ale o nic hrozného. Motor poskytuje solidní výkon pro normální jízdu, pro sportovnější vyžití chce ale pořádně vytočit až přes 4000 otáček za minutu. Převodovka je přesná a má výborně odstupňované rychlosti. Na šestý rychlostní stupeň tak motor při dálničních 130 km/h točí jen něco přes 2000 otáček. Pro rychlejší předjetí na dálnici je však nutné podřadit protože o dynamickém zrychlení na šestý stupeň se zde nedá mluvit.
Druhý námi testovaný vůz byl ve stejné motorizaci, spojen byl ale s převodovkou CVT. Ta je bezestupňová a převodový poměr mění plynule. Pro vozy s automatickou převodovkou je také připraveno jiné rozložení pohonu kol, zde o tom která kola budou poháněna více nebo méně rozhoduje jednotka aktivního systému MPT. Trochu zajímavostí jsou zde “pádla” pod volantem, těmi je možno manuálně řadit šest pevně přednastavených převodových poměrů. Tuto možnost budou asi řidiči využívat především při sportovní jízdě. Je to dáno rozložením převodů, rychlou reakcí na řazení a také sportovním „škubnutím“ při každém přeřazení, které evokuje poloautomatické převodovky.
Nové Subaru zanechalo dobré dojmy. Jedná se o univerzální Crossover, který se vzhledem ke svojí výšce určitě nezalekne ani lehčího terénu, navzdory tomu má nízké těžiště a na silnici a v zatáčkách má vlastnosti spíše osobního vozu. Někomu by možná nemusel vyhovovat tužší podvozek, ale kdo si bude chtít s autem občas vychutnat i sportovnější jízdu, bude nadmíru spokojen.
.« Jízdní dojmy z Hondy Civic 9.generace Fotogalerie McLaren MP4-12C High Sport »