První jízdní dojmy: Volkswagen Passat B8
Osm generací Passatu, miliony vyrobených kusů a status jednoho z nejoblíbenějších manažerských vozů. To už je závazek, se kterým si Volkswagen nemůže dovolit při představení nové generace šlápnout vedle. Měli jsme tu možnost odzkoušet nejnovější model, který právě vstoupil na český trh. Novinka má kódové označení B8 a ačkoliv se žádná revoluce nekoná, byl Passat posunut dále v tom, co umí nejlépe.
Jednou z oblastí, kde se měnily věci razantně, je jednoznačně design. Nová generace je oproti té předchozí opticky nižší, má zcela novou přední masku a výraznou linii táhnoucí se přes celý bok vozu. Design přední masky je věcí úhlu pohledu. Passat s ní rozhodně nevypadá špatně, ale někomu by mohla přijít až příliš agresivní či příliš chromová. Na ostatních místech vozu je situace o hodně umírněnější. Zcela zjevná je snaha vytvořit design, který se snaží být hlavně nadčasový a ne jen dostát současným trendům.
Ve stylu zjednodušování linek se nese i interiér vozu. Zde bychom oddělené výdechy klimatizace hledali marně. Jsou se slušnou dávkou elegance integrovány přímo do ozdobné lišty palubní desky a celý vnitřek vozu tak působí o mnoho jednodušeji. Ergonomie a architektura interiéru jinak zůstala zachována v podstatě beze zbytku. Ti kdo jsou zvyklí na ovládání Volkswagenů posledních let, nebudou po ničem tápat. Dokonce i dotyková obrazovka rádia případně navigace zůstala zachována ve spodnější části palubní desky a nepřesunula se na její vrchol, jak je tomu poslední dobou zvykem. Velkým plusem je tradičně vynikající zpracování a výběr materiálů. Sedadla jsou německy tuhá a se slušným bočním vedením, místa vzadu je jak se sluší a patří na třídu manažerských vozů.
Za zadními sedadly zůstal prostor ještě pro patřičně rozměrný zavazadelník. Zatímco sedan nabídne 586 litrů přístupných přes klasické víko kufru, dlouhá verze Variant má základní objem hned 650 litrů, na který se lze dostat skrze rozměrné páté dveře. Praktickou vychytávkou je i podlážka kufru nastavitelná do dvou různých výšek dle toho, jestli je potřeba více prostoru nebo podlaha zarovnaná s nárazníkem. Tento prvek je však k dispozici pouze s malou dojezdovou rezervou.
Neopomenutelnou výbavou mnoha moderních aut je i dlouhý seznam asistenčních prvků, které porůznu pomáhají řidiči a zvyšují bezpečnost i komfort řízení. V ceníku Passatu je k dispozici asistentů opravdu požehnaně a od adaptivního tempomatu a zadní kamery, která už dnes nikoho neohromí, se lze dostat přes systém nouzového zastavení vozidla v případě mikrospánku až k asistentu couvání s vlekem. Zrovna tento prvek je opravdovou vychytávkou a pozici vleku za vozem nastavujete pomocí páčky od vnějších zrcátek a samočinné řízení zařídí zbytek.
V aktuální nabídce bychom nalezli pro Passat celkem šest různých přeplňovaných motorizací. V pozici nejslabšího a také nejlevnějšího motoru se nachází benzínový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 125 koní. Jedním ze dvou opravdu zajímavých motorů je jeho výkonnější varianta s výkonem 150 koní, která disponuje systémem ACT. Ten při nízkém zatížení motoru během jízdy vypíná dva válce, přičemž šetří palivo. Odpojení probíhá skrze posuvné části vačky a ač jsme tento motor bohužel neměli šanci vyzkoušet, mělo by být odpojování a připojování dvojice válců pro řidiče takřka nezištné. Druhou specialitou je dvěma turby přeplňovaný dvoulitr BiTDI, který je k dispozici výhradně s DSG převodovkou a systémem pohonu všech kol 4Motion. Svalnatá verze oblíbeného turbodieselu má 240 koní a je tak v současnosti nejsilnějším motorem nabídky.
První převzetí klíčů doprovází drobné překvapení. Klasický vyskakovací klíč bychom u osmé generace hledali marně, všechny vozy se již startují startovacím tlačítkem a my tak nahazujeme základní verzi 2.0 TDI s výkonem 150 koní. Jeho 340 Nm se na přední kola přenáší skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG, která funguje dle očekávání výborně. Převodové ústrojí rychle reaguje na veškeré povely plynem a samotné změny rychlostí jsou bleskurychlé. Motor je starou známou klasikou, která nabízí těsně před hranicí dvou tisíc otáček razantní nástup turbodmychadla, trvající do čtyř tisíc otáček. Manuální převodovku ve druhém testovaném voze nutno hodnotit velmi vysoko. I přesto, že byly všechny vozy zcela syrové a se svým nájezdem pouhých 60 kilometrů ještě zdaleka ne zajeté, sázely se rychlosti řadicí pákou jedna báseň.
Zatímco řízení je nastaveno tak, jak je u Volkswagenu zvykem a sice z něj příliš informací nedostanete, podvozek má o něco tužší náturu. Městský provoz sice zvládá s lehkou samozřejmostí, přesto však dává najevo, co se pod vozem zrovna děje. Držení přímého směru je u vozu této třídy a rozměrů bez diskuze stejně jako odhlučnění, které přenáší dění na silnici do interiéru jen sporadicky.
Základní cenovka nového Passatu je stanovena na částku 638 900 korun, za kterou dostanete základní výbavu Comfortline a zmíněný motor 1.4 TSI. Kdo by zatoužil po námi testované motorizaci 2.0 TDI, musí sáhnout do kapsy přinejmenším pro 723 900 korun, případně pro 748 900 za verzi Variant.
« Kde se vyskytují nejagresivnější řidiči? Smart ForTwo Brabus přistižen bez maskování! »