První jízdní dojmy: Subaru Levorg
Subaru ho popisuje jako revoluční sportovně cestovní vůz a ve své podstatě má pravdu. Není revoluční svým vzhledem, přeci jen je to rodinné kombi. Levorg však bourá zažité standardy tím, jak jezdí. Ohromí vás tak, že z něj nebudete chtít vystoupit. Jaká by to byla škoda, kdyby si jej Subaru nechalo jen pro domácí Japonsko.
A to i přesto, že tu nejlepší verzi nám odepřeli – STi s 300 koňmi. K nám Evropanům se tak dostává Levorg vypadající sice přesně stejně, ovšem s poněkud jiným pohonným ústrojím. Pod kapotou je tak stále přeplňovaný plochý čtyřválec dopovaný turbem, ale o nižším objemu 1.6 litrů. Ten je výhradně spojen s bezestupňovou převodovku Lineartronic a posílá svou sílu dále všem čtyřem kolům. A jeho výkon? 170 koní, což v kombinaci s točivým momentem 250 Nm. rozhodně není málo.
Teď si asi klepete na čelo a přemýšlíte, proč jsem v úvodu zmínil revoluční jízdní vlastnosti, když to ani nemá ani manuál… Levorg je přesně to auto ze staré školy, které jasně ukazuje, že výkon není vše a už vůbec ne tou nejhlavnější veličinou na autě. Dokonce to není ani manuální převodovka, ale prostě a jednoduše podvozek! Ten je totiž mnohem dále před zbytkem auta a je naprosto geniální. Umí za každé situace a na jakémkoli povrchu nabídnout ukázkový komfort a dechberoucí přilnavost. Opravdu je jedno, jestli jedete po krásné okresní silnici v Alpách, nebo uskákané silničce uprostřed Severních Čech.
To je bod, kterým se Levorg odlišuje od zbytku produkce. Rychlý a dobrý podvozek totiž nalezneme i u konkurence, ale jen toto Subaru nabídne konstantní jízdní vlastnosti a komfort kdekoli. Je to skoro neuvěřitelné, ale nikdy jsem nejel běžným autem, které by mělo tak fantastický odladěný podvozek. Levorg totiž funguje na rozbité silnici lépe, než legendární WRX STi. Tam kde ono odskakuje a bouchá, se Levorg proplete bez jakékoli známky nervozity. Neudělá jednoduše nic a projede jako po másle.
Oceňuji také to, s jakou lehkostí spolupracuje motor s převodovkou. Zatímco v režimu Inteligent udržuje převodovka motor v nízkých otáčkách a já si jen tak v poklidu pluji, režim Sport znamená otáčky vyšší a na sebemenší sešlápnutí plynu je reagováno změnou převodového poměru. Z poklidného hltače kilometrů se tak stává příjemně rychlý kombík, který do zatáček nezaklekává a je perfektně čitelný. Permanentní pohon všech kol zase zaručuje, že se nemusíte bát záludností, neboť po lehké nedotáčivosti, která přichází s limitem přilnavosti, je posláno více točivého momentu na zadní nápravu a vůz je opět navrácen do stopy – ta lze utáhnout i náhlým povolením plynu a záď auta okamžitě uhne do strany. Sám nejsem velkým fanouškem variátorových převodovek, ale musím uznat, že subarácký Lineartronic je to nejlepší mezi CVT systémy na trhu.
Plochý čtyřválec je příjemným parťákem a nabídne velmi slušnou dynamiku a tradiční “nakřáplý” projev, jež je však daleko kultivovanější, než u starších modelů. V nízkých otáčkách o něm vůbec nevíte a jen si tak příjemně ševelí. Po sešlápnutí plynového pedálu do podlahy se probere a vystřeli s chutí do otáček. Jeho reakce jsou celkově velmi rychlé. Spotřeba samozřejmě není silnou stránkou Levorgu, ale nejedná se o žádné velké drama a udržíte ji v pohodě kolem 9 litrů. Sportovní akcent dodává i komunikativní řízení, které má relativně rychlý převod a je velmi přesné. Levorg na pokyny volantu reaguje okamžitě!
A jak je na tom interiér? Ani tady se geny dárcovského WRX STi nedají přehlédnout. Základní uspořádání je stejné, nicméně opět platí, že přibylo několik komfortních detailů. Klasická kaplička uprostřed palubní desky je obšitá kůží, to samé platí i pro okolí voliče automatické převodovky. Veškeré kožené prvky jsou potom černé s modrým prošíváním, což vypadá vážně moc hezky. Staromilce možná nepotěší knoflík elektrické ruční brzdy, který oproti WRX STi nahradil výraznou páku klasického „rukávu“, přímo vybízející k trhnutí a následnému driftování.
Subaru se jednoduše vrátilo ke svým kořenům a místo zbytečně velkého Legacy postavilo vůz podle klasického receptu ze staré školy, kde hlavní roli hraje podvozek. Nový přírůstek má však také velmi schopný motor s vynikající převodovkou. Levorg je vůz, který svým projevem nadchne i zapálené řidiče, shánějící kombinaci praktického a zábavného auta.
Technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | plochý čtyřválec typu boxer |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Rozvod | DOHC |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1600 |
Kompresní poměr | 11,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 78,8 x 82,0 |
Převodovka | s plynulou změnou převodu CVT |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | dvojitá lichoběžníková ramena |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125/170 v 4800-5600 |
Točivý moment (Nm) | 250 při 1800-4800 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 110 |
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,1 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4690 |
Šířka (mm) | 1780 |
Výška (mm) | 1490 |
Rozvor náprav (mm) | 2650 |
Provozní hmotnost (kg) | 1551 |
Zavazadlový prostor (l) | 522/1446 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 759 900 Kč |
« První jízdní dojmy: Jaguar XF 3.0d McLaren 675LT Spider oficiálně potvrzen! »