09

První jízdní dojmy – Škoda Rapid

21. 10. 2012 • Škoda, Novinky, Testy

Dne 20.10.2012 proběhlo celorepublikové představení zbrusu nového modelu Škoda Rapid u místních dealerů značky, který v nabídce vozů vyplňuje mezeru mezi modelem Fabia a Octavia. My jsme se vydali do zlínského showroomu Samohýl Motor Zlín na první osobní seznámení s vozem a testovací jízdu.

Už samotné přípravy pro představení probíhaly asi měsíc dopředu efektivní promyšlenou reklamou. Dealer vzal několik vozů Octavia, rozmístil je po městě, přikryl plachtou s nápisem Rapid a ohlasy na sebe nenechaly dlouho čekat. Všude možně se rozkřiklo, že ve Zlíně stojí po městě pod plachtami nové Rapidy, a dokonce se našlo i pár návštěvníků salónu s prosbou o možnost nahlédnutí pod plachtu.

Den D byl také kvalitně připraven. Na showroom byli přistaveni, mimo dvou nových vozů, i oba starší předchůdci. Nádherný původní Rapid z roku 1934 a české populaci věrně známý model 1984 z období komunistického režimu, čemuž odpovídají tvary karoserie i motorizace. Štěstí, že aktuální model zahájil výrobu ještě před volbami, mohl totiž dopadnout mnohem hůř, konzervativněji a s přiškrcenými motory, ale zpět k představení. Kromě zmíněných vozů přišel i kouzelník a moderátor, na dílně byl nachystán skákací hrad, RC modely a trampolína pro děti a mechaniky, dále kvalitní občerstvení a příjemný personál. Pro testovací jízdy byly nachystány další dva vozy.

Design exteriéru se na první pohled drží zaběhlých kolejí a silueta vozu je hodně podobná Octavii. Osobně jsem pozitivně přivítal návrat k ostře řezaným tvarům předních světlometů z dob Octavie II, které společně s maskou opticky rozšiřují vůz. Nové tvary přídě dávají jasně najevo, jakým směrem se bude aktuálně design značky ubírat. Povedeným designovým prvkem je ostrá boční linie, která začíná na rohu předních a končí na rohu zadních světel. Ty svítí v typickém tvaru C, a udržují tak klasický poznávací znak vozů Škoda. Čemu ale vůbec nemůžu přijít na chuť, jsou podivné prolisy na pátých dveřích v oblasti SPZ. Jedna lichoběžníková a dvě trojúhelníkové lomené plochy mně moc nekorespondují se zbytkem vozu a nějak nemůžu přijít na to, co tím chtěl “básník říci”.

Mnou testovaný Rapid byl ve výbavě Elegance, což znamená světlý interiér v kombinaci s černými plasty a chromovanými dekory. V této konfiguraci vypadá interiér opravdu dobře, vše lícuje, sedí a žádné vrzání jsem nikde nezaznamenal. Pozice za volantem je příjemná, jen v oblasti kolen budou mít nejspíš vysoké postavy trochu problém s bočními plasty širokého středového panelu. Nižší stupně výbavy se pochopitelně nesou v klasickém, obyčejném duchu. Co mě u Rapidu nadchlo, je velká prostornost vzhledem k jeho třídě a cenové skupině. Pokud řidič neměří přes dva metry, nabízí i zadní sedadla opravdu hodně prostoru jak v oblasti kolen, tak i v oblasti hlavy. Zavazadlový prostor o objemu 550, respektive 1490 litrů je další želízko v ohni pro prodejnost Rapidu.

Testovaná motorizace 1.2 TSI s výkonem 77 kW zvládá svoji funkci schopně. Táhne pěkně odspodu a žádný problém jí nečiní ani pomalá jízda na vysoký rychlostní stupeň, kdy se motor převaluje pod 2000 ot./min. Dostatečné dynamice velmi pomáhá i poměrně nízká hmotnost 1155 kg, což se příznivě projevuje i na spotřebě, která se průměrně pohybuje pod 6 litrů. Podvozek tlumí nerovnosti bez problémů a jízda působí kultivovaným dojmem. Problém přichází, když chcete s Rapidem spěchat na nekvalitní okresce. V této chvíli totiž o sobě dá vědět tuhá zadní náprava a s tím i nervózní chování zádi vozu. Jenže filozofie modelu je jasně zaměřena na rodinu, kde spíše oceníte nižší provozní náklady, než dobré jízdní vlastnosti vozu na limitu, takže je to celkem odpustitelný nedostatek. Řízení je dostatečně komunikativní a pohodlně přeposilované.

Při prvním seznámení Rapid obstál dobře a neshledal jsem žádné vážnější nedostatky. Uvidíme, co odhalí týdenní test, až se nám do rukou dostane novinářský vůz. Základní cena vozu startuje na 289.900 Kč a testovaná verze má v ceníku psáno 384.900 Kč. Domácí značka očekává od tohoto modelu hodně a nám nezbývá, než jí přát, aby se očekávání naplnila. Už z prvních dojmů bych řekl, že šlápnutím vedle nový Rapid rozhodně nebude.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz