První jízdní dojmy: Jaguar XF 3.0d
Nedávno jsem byl naprosto ohromen entry modelem XE, který stanovil nová měřítka střední třídy, zejména v ohledu jízdních vlastností, a tak jsem s chutí sedl do letadla a vydal se do Frankfurtu na první jízdní test většího modelu XF. Ten po dlouhých osmi letech přijíždí ve své nejnovější generaci jako mnohem dospělejší vůz, který kombinuje luxus limuzíny a dravost šelmy. XF už není vstupním modelem do světa Jaguárů, a tak ho výrobce mohl posunout na zcela jiný level.
Design a karoserie
Nový Jaguar XF zcela omladil svůj design. Po stylistické stránce tu jsou zajímavé full led-diodové světlomety (za příplatek), mohutná maska, krásně tvarovaná kapota, víko kufru je položeno nezvykle nízko a protáhlé světlomety kopírují led-linku F-Typu. Vůz je o 7 mm kratší a o 3 mm nižší než předchůdce, jenže rozvor narostl na 2690 mm (to je o 51 mm více), což výrazně zvyšuje vnitřní prostor. Koeficient odporu vzduchu činí pouhých 0.26 cx slibujících ticho a klid na palubě.
I nové XF nabídne ve své třídě něco dosud nevídaného – majoritní (75 procent) podíl hliníku v konstrukci celého auta! Jedná se o druhý model Jaguaru navržený s využitím zcela nové modulární architektury a je jediným vozem ve své třídě, který využívá monokok s výrazným podílem hliníku. Většinou se jedná o vysoce pevnou slitinu řady 6000. Dokonalým příkladem jsou boční panely karoserie. Tyto složité výlisky jsou vyrobeny z jednoho kusu s tloušťkou 1,1 mm. Dříve by se jednalo o 1,5 mm silný plech. V praxi to pak znamená, že vůz je lehký, agilní, skvěle vyvážený, a nabídne fantastickou torzní tuhost.
Design je samozřejmě subjektivní, nicméně všeobecně nové XF vypadá fantasticky. Kombinuje dravou sportovní eleganci s vyvážeností klasických tvarů limuzíny. Nevím o autě vyšší střední třídy, která vypadá lépe.
Hmotnost a podvozek
Auto zhublo úctyhodných 190 kilogramů a oproti nejlehčímu konkurentovi má o 80 kilogramů méně. Torzní tuhost se zvýšila o 28% a rozložení hmotnosti je 50% vpředu a 50% vzadu, což je v této třídě nevídané! Všechny tyto drobnosti napomůžou skvělému podvozku, co nejelegantněji a nejsvižněji projíždět zatáčky a žehlit nerovnosti. Vpředu používá dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu nápravu Integral Link. Pokud si však připlatíte, ani adaptivní tlumiče nejsou problémem. Pohon všech čtyř kol je možný za příplatek a jedná se o zcela nově vyvinutý systém speciálně pro model XF.
Integral Link je systém, který nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy. I tady byl ve velké míře použit hliník, což minimalizuje hmotnost. Jaguar dobře věděl, že na zaběhlou konkurenci nebude stačit jen exotický design exteriéru.
Interiér
Interiér vypadá, jak je u Britů zvykem, parádně. Zmizela nepotřebná tlačítka a středový panel je směrován přímo na řidiče. Vévodí mu velký dotykový TFT displej o rozměru 10.2 palce (za příplatek 12.3 palce). Infotainment má nový systém InControl Touch Pro a je poháněn čtyřjádrovým procesorem. V nabídce je i 825 wattová hudební soustava Meridian se 17 reproduktory. Volič převodovky je tradičně skryt ve středovém panelu, jako vyjíždějící kruhový ovladač. Vše je pokryto kůží a vyklápěcí výdechy klimatizace jen utvrzují dojem, že se jedná o opravdu prémiový automobil.
Celkové provedení interiéru je špičkové a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího modelu XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu. Nezastírám, opravdu se mi to auto líbí!
Vznětové motory
Nejslabším motorem v nabídce je 120 kW (163 koňový) vznětový čtyřválec INGENIUM o objemu 2.0 litru s točivým momentem 380 Nm. Ten lze jako jediný kombinovat s šestistupňovou manuální převodovkou a zároveň se stává nejúspornějším agregátem ve svojí kategorii. Spotřeba činí 4 litry na 100 kilometrů a emise CO2 jsou pouze 104 g/km. Silnější bráška o stejném objemu se chlubí výkonem 132 kW (180 koní) a točivým momentem 430 Nm, spotřeba je téměř totožná. Vrcholem naftových motorů je dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 3.0 litru s výkonem 221 kW (300 koní) a s točivým momentem 700 Nm.
Zážehové motory
Mezi zážehovými motory najdeme twin-turbem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, ten nabízí výkon 177 kW (240 koní). Druhým benzínovým agregátem je základní, kompresorem přeplňovaná jednotka původem z F-Typu. Tento třílitr vyprodukuje 250 kW (340 koní). Silnější srdce z F-Type V6S pak ze stejného, jen lehce vyladěného motoru dostane 279 kW (380 koní) a 450 Nm točivého momentu. Později by se mohla ukázat i verze s označením R, která se pochlubí kompresorem přeplňovaným osmiválcem z F-Type R.
Jízda
Začíná to už výbornou pozicí za volantem, která je příjemně nízká. Sedadla jsou komfortní a zároveň poskytují dobré boční vedení. Pod kapotou zkoušeného modelu tluče nejsilnější naftové srdce s výkonem 300 koní a doslova mamutím krouťákem 700 Nm. Jednotka na mě dělá dojem především špičkovým kultivovaným projevem, kdy postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání dieselových motorů. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turb a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň od ZF.
Zátah motoru je razantní a lineární. To nejlepší ze sebe vydá ve středním spektru, ale nechybí mu touha po vyšších otáčkách. S relativně lehkým autem nemá příliš práce a dynamika je naprosto ohromující, za což může zejména mamutí krouticí moment, který kdykoli těla posádky zaboří do sedáku. XF tak zrychluje naprosto hladce a nenuceně. Ač dieselová jednotka, hodí se do tohoto auta náramně a to jsem milovník především benzínových motorů. Ve své podstatě totiž nemám tomuto dieselu co vytknout. Pokud zvolníte z dynamických nároků, čerstvě zajeté auto bylo schopné držet spotřebu okolo šesti litrů. Naopak při plné zátěži počítač ukázal pouhých 10,5 litrů.
Největším pokladem je však samotný podvozek, který se Jaguaru povedl na jedničku s hvězdičkou. I v prostředí točitých silnic byl jako doma a to se jedná především o reprezentativní sedan. Nadšení ze zatáček bylo ohromné – auto poslouchá na sebemenší povel a vždy vykrouží perfektní oblouk. Grip je téměř neutichající a na limitu se začne bezpečně klouzat předek auta. Výborný je však především komfort a izolace podvozku od rušivých elementů. Testovaný model byl doplněn o adaptivní podvozek, který dokáže komfortní limuzínu proměnit ve sportovní sedan. Opravdu to funguje výborně a rozdíl je velký. Je tak jen na vás, jakým způsobem budete chtít XF zrovna používat, vyhoví všemu.
Dlouho jsem neřídil auto s lépe naladěným elektronickým posilovačem řízením a už vůbec ne v této třídě. Opravdu jsem nečekal, že XF s dieselem (který je obecně těžší, než benzín) bude takto krásně zatáčet a poslouchat. Jak pak teprve bude jezdit benzínová verze?! Podvozek však nabídne i výborný komfort na velkých devatenáctipalcových kolech. Krásně filtruje nerovnosti a nepřenáší dovnitř žádné rázy a to jsem občas jel opravdu po špatném povrchu na silnicích snad poslední třídy. Ten kompromis mezi možností sportovní jízdy a naprostého pohodlí bez dopadu na ovladatelnost mě nepřestává fascinovat.
Jaguar i v segmentu vyšší střední třídy postavil auto, které nabídne exotický prémiový vzhled, kvalitní originální interiér a špičkové jízdní vlastnosti kombinující komfort a sportovnost. Už po prvním svezení s nejsilnější dieselovou motorizací mám jasno, který vůz bych si v této třídě koupil, a pevně věřím, že to potvrdí i dlouhodobý test v českých podmínkách. Bravo!
« Lotus 3-Eleven na Nürburgringu – video První jízdní dojmy: Subaru Levorg »