První jízdní dojmy: BMW XM, M3 Touring a BMW 750e xDrive
BMW během několika posledních měsíců bylo opravdu produktivní a představilo hned několik zajímavých a zásadních novinek. Než si je všechny postupně otestuji během klasického týdenního redakčního testu, vyrazil jsem na akci, kde mi BMW umožnilo se krátce svést s modely XM, 750e a M3 Touring s předstihem.
No a bylo to zajímavé. Začněme novinkou, která rozpoutala největší debaty a tou je XM. Je to vůbec nejdražší a nejsilnější produkt divize M za celou dobu své existence. Vzhledově tento vůz buď milujete, nebo nesnášíte. Nic mezi tím. Zástupci mnichovské značky se ale netají tím, že to byl záměr. Nechtěli být předvídatelní a v této cenové reakci chtěli jednoduše šokovat a přinést něco neokoukaného a netradičního. To jistě dává smysl. Obří SUV je opravdu nepodobné ničemu, co v této značce kdy vzniklo a já patřím do tábora, kterému se vůz líbí. Zajímavé je, že ačkoli má elektrické značky, pod kapotou se skrývá brutální benzínový osmiválec. Ten má výkon 360 kW/489 koní. K tomu má vůz elektromotor, který přidá instantních 145 kW/197 koní. Celkový systémový výkon je pak neuvěřitelných 480 kW/653 k.
Wow! Takový plugin hybrid jen tak nenajdete. Můžete argumentovat novým C63 AMG, ale to nemá osmiválec. Pokud je auto vybité, pořád máte jednotku známou třeba z M5 nebo X5/X6 M. I přes váhu přesahující 3 tuny je auto drtivě rychlé. A když je nabité? To je pak neskutečný masakr. Zkusil jsem řízený start a téměř se mi udělalo zle. Auto se odpíchlo na vlně točivého momentu a výkonu elektromotoru a doslovně odskočilo vpřed, pak se nafoukl a přidal osmiválec, který katapultaci dokonal. Opravdu drtivý zážitek. A do toho všeho auto může jezdit lokálně bezemisně až 80 kilometrů, takže cestu do práce a zpět zvládnete v tichu a pohodlí. I přes sportovní podvozek, vysokou hmotnost a obři kola, je totiž XM stále komfortní a problém nastane až na opravdu nekvalitní silnici nebo příčných nerovnostech. Uvnitř vás obklopí špičková a luxusní kabina a zajímavostí je stropnice se světelnými efekty. Něco podobného nabízí Rolls se svou typickou noční oblohou, ale tady je to plné barev a tvarů, které si navíc můžete měnit. Opravdu impozantní stroj a těším se na plnohodnotný test.
BMW 750e bylo další na řadě. Nová sedmička také šokuje neokázalým vzhledem a je na tom dost podobně jako XM. Ale opět, BMW chtělo poskočit dále a nedržet se tradičního předvídatelného vzhledu. Do Evropy se nová generace podívala nejprve ve své elektrické podobě i7 a až po sléze přidala spalovací varianty. 750e je tedy plugin hybrid. Pohonné ústrojí kombinuje řadový benzinový třílitrový šestiválec s přeplňováním a elektromotor, který je opět integrovaný do osmistupňové převodovky Steptronic. Celkový výkon je 360 kW/489 koní a točivý moment 70 Nm. Benzinový motor disponuje 230 kW/313 koňmi a 450 Nm, elektromotor přidává 145 kW/197 koní a 280 Nm. Přestože jde o vlajkovou loď, limuzínu, dynamika je působivá. Ve zrychlení by BMW XM o tolik neujelo, protože 750e xDrive z místa na stovku zrychlí za 4,8 sekundy, maximální rychlost je 250 km/h, respektive 140 km/h čistě na elektřinu.
Sedmičce naměříme 5391 mm do délky, široké je 1950 mm a na výšku má 1544 mm. Rozvor je 3215 mm, takže na zadních sedadlech je opravdu hodně místa. Technické údaje uvádějí pohotovostní hmotnost 2455 kg. Sedmička je především komfortní limuzína a prim tady hraje luxus, ticho a styl. Interiér je opravdu špičkový, líbivý a plný zajímavých vychytávek. Vždyť prakticky všechno, na co pomyslíte, je elektrické. Už ani dveře si nemusíte otevírat nebo zavírat sami. Stačí stisknout tlačítko a postarají se o to elektromotory.
Dvojitá skla zde také nechybí a uvnitř panovalo naprosté ticho a já si užíval nadměrného luxusu a klidu. Prostě za sebou zabouchnete dveře a okolní svět přestane existovat. Podvozek je plavný, komfortní a přitom vůz s grácií zatáčí. Navíc můžete využít jízdu čistě na elektřinu, protože v podlaze je uschována lithium-iontová vysokonapěťová baterie s kapacitou 18,7 kWh. BMW udává čistě elektrický dojezd na osmdesát kilometrů podle WLTP. Maximální nabíjecí výkon je 7,4 kWh, baterii tak můžete dobít z 0 na 100 % asi za tři hodiny. Pokud máte nabitou baterii, bude auto hodně využívat jízdu čistě na elektřinu, když ale do práce zapojí spalovací motor, ozve se příjemný zvuk, který posádku nijak neobtěžuje. Auto je sice obrovské, ale díky natáčecí zadní nápravě se s ním jezdí jako by bylo o třídu menší. Vždyť průměr otáčení téhle skoro 5,4 metru dlouhé limuzíny je jen 12,3 metru.
Tak a zlatý hřeb dne – BMW M3 Touring Competition. BMW poprvé v historii reaguje na konkurenční rychlé kombíky v podobě Audi RS4 a AMG C63 a dopřálo nám plnotučný sportovní kombík, který uhání jako právoplatný supersport. Z trojice německých kombíků je M3 vůbec nejvíce brutální, vulgární a orientovaná na výkon jak vzhledově, tak technicky. Jednoduše boží. Podle zástupců automobilky je o tento model obrovský zájem a poptávka se nestačí uspokojovat. Nedivím se.
I krátké svezení mě naprosto odrovnalo. Automobil je nabízen výhradně ve verzi Competition a se systémem pohonu všech kol M xDrive (lze přepnout pouze do zadního náhonu). To znamená, že výkon 375 kW/510 k generovaný řadovým 6válcem s technologií M TwinPower Turbo je přenášen prostřednictvím 8stupňové převodovky M Steptronic s řazením Drivelogic a podle potřeby rozdělován na všechna kola. Díky této technologii pohonu a specifickému naladění podvozku vykazuje BMW M3 Touring za všech okolností zcela mimořádný jízdní projev, a to jak na silnici, tak na závodním okruhu při překonávání dynamických limitů. BMW M3 Touring je navrženo pro potřeby a přání zákazníků hledajících další přidanou hodnotu v oblastech, jako je například množství výkonu, jízdní vlastnosti, emoce, ale také větší praktičnost. BMW M3 Touring umožňuje těmto nadšencům jasně vyjádřit svou vášeň pro motorsport nejen při určitých příležitostech, ale téměř v jakékoli situaci, kterou přináší každodenní cestování.
Pojďme ale za volant. Auto je tuhé i ve standardním komfortním režimu a je jasně cítit, že tohle je čistokrevný sporťák. Jelikož mám na jízdu málo času, nebudu vás obtěžovat tím, jak jezdí normálně. Jen stručně řeknu, že na denní bázi nebo cestování to je zcela snesitelné. Zapínám M režim a posílám plyn do podlahy. Z výfuku se začne ozývat mocný zvuk naštvaného šestiválce, auto i ve čtyřkolce zaklekne na zadní nápravu, pohne zadkem do strany, hodím tam kontra a zuřivě sprintuji vpřed. Zrychlení je dech beroucí, zuřivé a návykové. V přímce je M3 Touring drtivě rychlé, takovým tím neurvalým spalovacím způsobem, který všichni tolik milujeme. Motor je sice lineární a nečekejte turbo kopanec, ale to vůbec ničemu nevadí, protože je tam vše téměř hned. A pak je tady podvozek, který se zuřivě zakusuje do asfaltu, poskytuje nadpozemský mechanický grip a auto následuje volant jako šílenec. Stačí ale přidat, nebo si přenést váhu a hned jde bokem. Tohle je ultimativní stroj na rychlost a čistou zábavu v klasickém petrolheadském balení okořeněný o praktickou karoserii typu kombi. A je to úžasné. Nechám vás ale ještě nějakou dobu v napětí, ať se můžete těšit na plnohodnotný test. Rovnou ale říkám, že tohle je pro mě nejlepší auto, které letos spatřilo světlo světa.
« Test Land Rover Defender 75th D300 Testovali jsme pneu Bridgestone Turanza 6: Na mokru dělá divy »