19263834_1699582316750803_1836654953_o

První jízda: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280k – Nový vrchol značky!

22. 6. 2017 • Novinky, Testy, VW

Volkswagen na to jde ostře a Arteon není pouhým nástupcem minulého CC, ale rovnou a hrdě vstupuje do čistě prémiového segmentu. Vůz je sice postaven na platformě MQB a většinu dílů si bere z aktuálního Passatu, ale svým celkovým pojetím míří o pořádný kus dále. začíná to už designem, který je v rámci značky Volkswagen opravdu dost velkým překvapením – je odvážný, svěží a nenese nejmenší známku unifikace s ostatními modely. Volkswagen kladl důraz především na sportovní siluetu a správný tvar evokující atletické sportovní nářadí. Začíná to už dost nízkou maskou, sníženým profilem střechy a zkoseným čelním oknem. Z profilu je patrno několik prolisů a zejména vytažené zadní blatníky, které dodávají potřebný šmrnc.

Jsem moc rád, že VW neupustilo od bezrámových dveří, které postupně vymírají napříč celým automobilovým světem. Co se týká rozměrů, Arteon si polepšil oproti předchozímu CC o 60 mm na konečných 4862 mm. Šířka poté činí 1871 mm a výška 1450 mm. Rozvor se zvětšil výrazně, a to hned o 131 mm na celkových 2837 mm. Poslední veličina může za velký nárůst místa pro cestující na zadních sedadlech. Ačkoliv se opticky jedná o čtyřdveřové coupé, ve skutečnosti je Arteon liftback, a tak se otvírá zadní víko i s oknem a díky tomu je kufr dobře přístupný a navíc poměrně velký – má totiž objem 563 litrů, po sklopení zadních sedadel pak až 1557 litrů.

arteon3

Interiér je pak přímo převzatý z modelu Passat a to je jen dobře. Ergonomie a architektura interiéru je perfektní a ti, kdo jsou zvyklí na ovládání Volkswagenů posledních let, nebudou po ničem tápat. Dokonce i dotyková obrazovka rádia případně navigace zůstala zachována ve spodnější části palubní desky a nepřesunula se na její vrchol, jak je tomu poslední dobou zvykem. Velkým plusem je tradičně vynikající zpracování a výběr materiálů.

Po technické stránce zaujme nový Volkswagen Arteon mimo jiné vyspělými motory, které mohou pohánět přední nebo všechna kola, a inovativním konceptem digitalizovaných zobrazovacích a ovládacích prvků. Mezi ně patří zcela digitální a individuálně programovatelný panel přístrojů Active Info Display, průhledový displej a nový informační a zábavní systém „Discover Pro“ s 9,2“ displejem opatřeným skleněným povrchem a s ovládáním gesty.

arteon1

S celkovým konceptem modelu Arteon ladí inovativní asistenční a komfortní systémy. Mezi ně patří tři novinky. Nová generace adaptivního tempomatu ACC zohledňuje nyní omezení rychlosti, resp. údaje o průběhu trasy a automaticky těmto okolnostem přizpůsobuje rychlost jízdy. Nová, dynamická funkce natáčení světlometů do zatáček s předvídavým řízením rozpoznává na základě dat GPS a údajů navigačního systému o průběhu trasy, kdy bude vůz projíždět zatáčkou a osvětlí ji ještě dřív, než začne řidič měnit směr jízdy. Další zvýšení úrovně bezpečnosti nabízí druhá generace asistenta pro stav nouze (Emergency Assist). Dojde-li k náhlé zdravotní indispozici řidiče, začne asistenční systém v rámci svých technických limitů vůz brzdit a zároveň s ním přejede do krajního jízdního pruhu vpravo, pokud to dopravní situace umožňuje.

280 koní je slušná porce!

Na prvním rande s Arteonem jsem si zvolil rovnou top motorizaci, a to konkrétně 2.0 TSI s výkonem rovných 280 koní a pohonem všech kol. Vůz je navíc vybaven paketem R-Line, který přidává ostře tvarované nárazníky, velké kola, snížený podvozek a třeba decentní křídlo. V kombinaci se zlatým perleťovým lakem se jedna vskutku o nádherné auto, které strhávalo nevídanou pozornost všude, kde se objevilo. Občas jsem si připadal, že jedu vyloženě v exotickém autě. Design a efekt se tak Volkswagenu podařil na jedničku.

arteon2

A stejnou známkou bych ohodnotil i jízdní projev, kterému de facto není co vytknout. Při klidném jízdě a v komfortním režimu je auto příjemný, tichý a kultivovaný společník pro každý den. Pokud ale chcete, můžete zapnout sportovní režim a Arteon naplno projeví svou sílu a dovolí vám užít si spoustu radosti. Tento motor se koncernu totiž opravdu povedl, ať je v jakémkoli jejich rychlém autě. Má příkladné reakce, nechá se s chutí točit do otáček a nabídne i jadrný zvuk.

To podporují i sportovní koncovky výfuků této vrcholné motorizace, které při řazení decentně práskají a vydávají příjemný sportovní zvuk. Přesně tak akorát, aby to nebylo moc nebo málo. Výsledný zátah je opravdu solidní a auto letí vpřed s pořádným apetitem. Arteon je v této verzi opravdu rychlý a podvozek zvládá i zatáčet. Chování je přísně neutrální, na limitu se dostavuje obligátní nedotáčivost, ale je fakt daleko.

arteon4

Vytknout se tak dá snad jen přílišná sterilnost jízdních vlastnosti, ale nemyslete si, že je to špatně. Arteon je především stylový cestovní vůz a ne driftovací sporťák. Možná jen trochu zamrzí, že uvnitř VW model neodlišil více, pořád máte pocit, že jedete v Passatu. Je to jednoduše jeho stylovější varianta pro lidi, kteří se chtějí odlišit, ale zároveň si ponechat tradiční hodnoty a přednosti Volkswagenu.

Další motorizace v průběhu

Volkswagen bude modelovou řadu Arteon postupně rozšiřovat. Nabídka výbavové linie Arteon Elegance bude začínat motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW/150 k s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Cena této verze byla stanovena na 1 055 900 Kč, zatímco Arteon R-Line se stejnou kombinací motoru a převodovky vyjde na 1 068 900 Kč. Motory TDI o výkonu 110 kW/150 k, resp. 140 kW/190 k a TSI o výkonu 140 kW/190 k budou k dispozici od poloviny května. Ve druhé polovině července bude následovat TDI o výkonu 140 kW/190 k ve spojení s pohonem všech kol 4Motion a na konec října je plánováno uvedení vstupního motoru 1.5 TSI s výkonem 110 kW/150 k, který bude možné pořídit již za 890 900 Kč ve spojení s šestistupňovou mechanickou převodovkou.

arteon5

Vstupní verze modelu Arteon nabídne velmi rozsáhlou sériovou výbavu, která zahrnuje mimo jiné 17“ kola z lehké slitiny s pneumatikami AirStop o rozměru 225/55 R 17, systém preventivní ochrany cestujících PreCrash, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist, adaptivní tempomat ACC s předvídavým řízením a funkčností do rychlosti 210 km/h, systém rozšířené ochrany chodců, třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic, parkovací senzory ParkPilot, služby Security & Service po dobu 10 let, audiosystém Composition Media s 8“ displejem a 8 reproduktory, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS a celou řadu dalších prvků.

arteon6

Nový vůz kategorie „gran turismo“ si mohou čeští zákazníci objednávat u autorizovaných prodejců Volkswagen nejprve ve spojení se dvěma exkluzivními výbavovými liniemi „Elegance“ a „R-Line“ a oběma nejvýkonnějšími motory TSI (206 kW/280 k) a Bi-TDI (176 kW/240 k). Ceny těchto vrcholných verzí začínají od 1 319 900 Kč (TSI Elegance 4Motion DSG), resp. 1 313 900 Kč (Bi-TDI Elegance 4Motion DSG).

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz