První jízda: Škoda Scala je upřímné auto, které umí překvapit
Po třech měsících od statické premiéry vozu v Tel Avivu jsme vyrazili do chorvatské Dalmácie usednout za volant nového hatchbacku Škoda Scala. Novinka v hierarchii značky nahrazuje Rapid a designově vychází ze studie Vision RS. Škoda nakonec dodržela a slib a základní rysy opravdu od konceptu převzala a vůz se příliš neliší, i když některé prvky být homologovány pro běžný provoz nemohly.
Tak či onak, je to právě vzhled, který upoutá jako první. Na poměry značky je vůz velmi ostře a odvážně tvarován. Za sebe musím konstatovat, že se rozhodně jedná o nejzajímavěji vypadající škodovku za dlouhou dobu. Jestliže jste v minulosti těžko rozeznávali Rapid od Octavie, Scalu identifikujete hned. V Chorvatsku otáčela krky místních obyvatel jako ladná modelka a věřím, že u nás to bude ještě větší paráda.
Mezigeneračně se změnilo spousta věcí, zůstaňme ještě u karoserie. Ta už bude výhradně ve verzi hatchback, který si budete moci poměrně slušně individualizovat. Scala zůstala u možnosti prodloužit prosklenou plochu víka kufru, což přidává na atraktivitě vzhledu. Nové logo, tvořeno z písmen s nápisem Škoda, tak najdete právě po celé délce víka kufru a nejvíce vynikne na prosklené variantě. Nově můžete vůz vybavit originálními koly o velikosti osmnácti placů.
Nové trojúhelníkové světlomety jsou v nejvyšších výbavách plně diodová, v těch nižších zůstane technologie LED pro tlumený paprsek a denní svícení. LED najdeme také vzadu, kde budou ve vyšších výbavových stupních párovány s dynamickými blinkry, tak jako to známe třeba z modelů Audi.
Zásadní je také prostornost a Scala se tak natáhla o třídu výš než odcházející Rapid. Rozměry činí 4362 x 1793 x 1471 milimetrů. Rozvor náprav má hodnotu 2649 mm. V praxi je novinka ve srovnání s předchůdcem o 58 mm delší, 87 mm širší a 12 mm vyšší. Rozvor se natáhl o podstatných 47 mm a vyváženým proporcím napomáhají pozměněné převisy: přední se zkrátil o 34 mm, zadní naopak prodloužil o 45 milimetrů. Samozřejmě si polepšil i zavazadelník, který nově nabízí 467 litrů.
To platí i o interiéru, který bourá zažité konvence všech předchozích modelů značky. Pryč je nízko posazený displej a unifikace. Scala dostala virtuální kokpit, nový palubní systém v podobě tabletu na vrcholu palubní desky a moderní konektivitu včetně asistenčních systémů. Vůz je již tradičně velmi praktický a uvnitř nabízí bezkonkurenční prostor pro posádku. Pochvalu si zaslouží i sedadla, která jsou mnohem dospělejší než u předchůdce. Disponují překvapujícím bočním vedením a pohodlím. Středový tunel s řadící pákou už není utopen dole, ale parádně dostupný. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel.
Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25“. Jedná se o největší displej v rámci třídy kompaktních vozů. Displeje infotainment systémů třetí generace na bázi řady MIB mají úhlopříčku o velikosti od 6,5“ do 9,2“. Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz vždy online. V interiéru je mezigenerační posun přímo revoluční.
Ani Scala nezapomněla na tolik typické „simply clever“ prvky. Gumové víčko nádržky pro kapalinu do ostřikovačů jste už určitě viděli. Ve víčku palivové nádrže zase nechybí škrabka, kterou si zároveň můžete změřit dezén pneumatik. Zajímavostí je také roletka panoramatické okna, která se nově otevírá odzadu. Zatímco cestující ve druhé řadě si mohou užívat slunečních paprsků, řidič zůstává ve stínu.
Vrcholnou motorizaci tvoří motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Zvláštností tohoto motoru je aktivní řízení válců (ACT), které v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce, což řidič téměř nepostřehne, a snižuje tak spotřebu. Tento čtyřválcový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Ostatní benzinové motory jsou tříválcové a mají objem 1,0 l. Základní motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) přenáší hnací sílu přes manuální pětistupňovou převodovku. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.
Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a nabízí točivý moment 250 Nm. Díky standardně dodávanému systému SCR se vstřikováním AdBlue a filtru pevných částic splňuje tento motor emisní normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznětový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG. Objem palivové nádrže u těchto tří benzinových motorů a u motoru TDI činí 50 litrů. Nejekologičtější variantou vozu je motor 1,0 G TEC o výkonu 66 kW (90 k), který bude následovat v průběhu roku 2019.
Novinka disponuje také systémem Sport Chassis Control. Podvozek, který je o 15 mm nižší, nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou tlumičů, které jsou elektronicky ovládané ventilem. To umožňuje sportovnější jízdu a intenzivnější kontakt s vozovkou. Řidič může přepínat obě nastavení v menu volby jízdního režimu Driving Mode Select. Volba jízdního režimu také ovlivňuje reakci volantu, motoru a převodovky a umožňuje přepínání čtyř režimů Normal, Sport, Eco a Individual.
Jízdní překvapení
Osobně považuji za největší mezigenerační změnu použití nové platformy MQB A0. Tu používá třeba nejnovější Audi A1 nebo VW Polo. Nevnímejte však takovou platformu jako limitující, právě naopak. Moduly lze různě kombinovat a dosáhnout tak požadované velikosti vozidla. Právě tato podvozková platforma pasuje Scalu do teritoria velmi vyspěle jezdících vozů a to i v rámci značky.
Podvozek totiž ideálně kombinuje pohodlí a agilní jízdní vlastnosti. Jako první jsem si k jízdě vzal litrovou 1.0 TSI v silnější specifikaci a vyrazil kolem pobřeží do hor plných průsmyku a krásných silnic. Auto obouvalo osmnáctky a kvalita povrchu silnice byla velmi střídavá. Dole u pobřeží krásný nový asfalt, nahoře na venkově něco jako u nás silnice čtvrté třídy. Scala potěšila filtrací nerovností a udržováním kontaktu kol s vozovkou. Absolutně neodskakuje. Také odhlučnění valivého a aerodynamického hluku je úplně jinde oproti předchůdci.
V horských esíčkách a vracečkách mě překvapila ochota stáčet se do oblouku, čemuž já říkám “jít za volantem”. To Scala na obyčejný hatchback plní až překvapivě dobře. Vůz je navíc dlouho neutrální a nedotáčivost přijde opravdu pozdě. Manuální převodovka je konečně po ruce na vyvýšeném středovém tunelu a její dráhy jsou krátké a přesné. Práce s ní je tak mnohem příjemnější než dříve. Pokud zvolníte a budete se kochat krajinou nebo proplouvat městy, Scala potěší kultivovaností, odhlučněním a velmi nízkou spotřebou kolem 5 litrů. Pobyt v moderním a kvalitním interiéru si bude užívat, stejně jako sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Vypadají perfektně a jsou pohodlná. Výkon tříválce je dostačující, žádný trhač asfaltu to není, ale rozhodně ničím neurazí.
Přesedám do nejsilnější motorizace 1,5 TSI, která je pochopitelně mnohem živější. Motor s poměrně lehkým autem solidně cvičí, má razantní zátah a chce se mu do otáček. Překvapí také peprným zvukovým projevem. Vůz jezdí podobně, nicméně o trochu těžší motor jde v zatáčkách cítit, ale zase jste výrazně rychlejší, přičemž spotřeba stoupne průměrně o 1,5 litru. Moderní převodovka DSG je ideální společník – řadí rychle, logicky a neškube.
Podvozek s adaptivními tlumiči funguje lépe něž třeba u Octavie. Komfort tolik nehoupe, ale přitom zachovává plavnost a pohodlí. Sport naopak ztuhne, ale není přehnaně tvrdý. Škodě se u modelu Scala podařilo najít ideální kompromis vyvážení jízdních vlastností.
Shrnu-li první krátké dojmy, tak musím konstatovat, že se novinka opravdu povedla a minusy se hledají velmi těžce. Jako auto na každý den dělá vše správně a navíc umí překvapit výborným podvozkem. Spousta prostoru a kvalitní interiér je také pádným argumentem. Na naše cesty jsou vozy Škoda navíc odladěny jednoduše nejlépe z celého koncernu VW. Více si povíme po klasických týdenních testech.
« BMW se vrací ke kořenům a do aut znovu zavádí klasickou měrku oleje Roztřídili jsme vozy SUV podle velikostí a tříd »