První jízda: Škoda Octavia Kombi
Nejprodávanější automobil českého trhu posiluje svou pozici uvedením zcela nové generace. Nejen v České republice je již řadu let zavedeným pojmem díky modernímu designu, progresivní technice, úspornosti, praktičnosti, vysoké kvalitě a v neposlední řadě vynikajícímu poměru ceny a užitné hodnoty. Na to vše novinka samozřejmě navazuje, ale přidává ještě další kvality.
Novinka nabídne nejenom přepracovaný design, vysoce funkční a prostorný interiér, ale i zcela novou generaci hospodárných pohonných jednotek, včetně agregátu na CNG, mild a plug-in hybridního pohonu. Vůz je vybaven nejmodernějšími bezpečnostními a asistenčními systémy a nese v sobě nejvyspělejší prvky konektivity usnadňující komunikaci cestujících a samotné ovládání automobilu.
Výbavová verze Ambition se pyšní bohatou výbavou, která zahrnuje například dvouzónovou automatickou klimatizaci Climatronic, 10palcový Virtuální Kokpit, který nahradil analogové budíky, LED světlomety vpředu i vzadu, asistent udržování jízdního pruhu, asistent rozpoznání únavy, 16palcová litá kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a startováním tlačítkem, elektrické ovládání všech oken i vnějších zpětných zrcátek, malý kožený paket, multifunkční volant, 8palcový infotainment Swing s digitálním radiopříjmem, vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla, 7 airbagů, tempomat s omezovačem rychlosti a mnoho dalších položek. Nejvyšší výbavový stupeň Style přidává například bezklíčový přístup KESSY pro všechny dveře, 10palcový infotainment Columbus s navigací, vyhřívané čelní sklo, přední mlhové LED světlomety, ambientní LED osvětlení interiéru, vyhřívání předních sedadel, zadní parkovací senzory, nebo síťový program s Cargo elementy v zavazadlovém prostoru.
Doporučená prodejní cena 636 900 Kč včetně DPH se vztahuje na specifikaci Ambition se zážehovým motorem 1,5 TSI ACT/110 kW nebo vznětovým motorem 2,0 TDI Evo/85 kW (v obou případech se šestistupňovou manuální převodovkou). Verze s motorem 2,0 TDI Evo/110 kW a sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG s novým řazením shift-by-wire vyjde na 731 900 Kč. Všechny 3 motorizace lze párovat i s vyšším výbavovým stupněm Style, za který se připlácí 51 000 Kč. Na přání lze pořídit zvýhodněné pakety Ambition Plus za 15 000 Kč či Style Plus za 20 000 Kč, stejně jako řadu dalších položek volitelné výbavy. Na přání jsou nabízeny inovativní Matrix-LED světlomety, které umožňují mít za tmy neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. V nabídce jsou také TOP LED zadní světla s osvětlenými krystalickými prvky a dynamickými směrovkami.
V průběhu roku 2020 se do prodeje dostanou zákazníky oblíbené deriváty – verze Scout, sportovně laděné RS, varianta s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a poprvé v modelové řadě OCTAVIA také plug-in hybridní verze v rámci rodiny elektrifikovaných vozů pod označením iV.
Interiér
Nová Octavia nabízí v moderním interiéru ještě velkorysejší prostor. Jeho dominantou je dvouramenný volant, který může být na přání vyhřívaný. Poprvé jsou ve voze domácí značky volitelně nabízena ergonomická sedadla, která nabízejí také elektricky ovládanou masážní funkci. Tato vrcholná verze sedadel, která se může pochlubit pečetí kvality AGR (Iniciativa pro zdravá záda), obsahuje i funkci ventilace. Absolutní novinkou ve vozech ŠKODA je na přání dodávaný head-up displej, který promítá důležité informace jako například aktuální rychlost jízdy, navigační instrukce, rozpoznané dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo.
Nově jsou ve voze ŠKODA k dispozici Antikolizní asistent, Asistent při odbočování, Varování při vystupování z vozu nebo Varování před lokálním dopravním omezením. Infotainment systémy lze částečně ovládat gesty. Zcela novým Simply Clever prvkem je pak komfortní plnicí hrdlo AdBlue, které u vozů vybavených vznětovým motorem dovoluje tankování kapaliny AdBlue také plnící pistolí určenou pro nákladní vozidla.
Interiér je částí vozidla, která se minulé generace vzdálila nejvíce. Vnitřek se totiž opravdu povedl a působí velmi hodnotně. Nová architektura se sice představila už v modelu Scala, ale Octavia ji posouvá ještě dále a doplňuje o velmi hezké detaily a velmi kvalitní zpracování. Líbí se mi plně konfigurovatelné ambientní osvětlení interiéru, hodnotné výplně dveří s hezkou klikou, textilní dekor palubní desky mezi silnou lištou a horní částí a také ovládání hlasitosti rádia pomocí dotykové linky pod displejem. Dvouramenný volant vypadá také atraktivně včetně vkusných multifunkčních ovladačů v hliníkovém designu. Ve výsledku, interiér je mnohem hodnotnější než u většího Superbu a dotahuje se i na špičku celého koncernu. Nový informační systém je rychlý a intuitivní, navíc má sympatickou grafiku.
Jak jezdí?
K prvnímu seznámení jsem dostal model 2.0 TDi Evo s výkonem 110 kW. Stará známá, řeknete si. Nová Octavia ale posouvá i jízdní vlastnosti a zejména odhlučnění. To se mezigeneračně zlepšilo opravdu výrazně. Zvuk naftového motoru do kabiny vůbec neproniká a ten aerodynamický se začínal projevovat až od rychlosti přesahující 150 km/h. To mě opravdu příjemně překvapilo. Dobře je na tom i valivý hluk od podvozku a auto i přes velká kola obstojně filtrovalo příčné nerovnosti. Komfort podvozku (adaptivního) je opravdu ideální.
Pokud budete chtít sportovat, stačí sepnout stejnojmenný režim podvozku a vydat se na točitou silnici. Jasně, sporťák se z auta nestane, ale podvozek citelně ztuhne a karoserie se přestane naklánět. Naftový motor je tak akorát silný, ale vymetání okrsek pro něj není to pravé. V tomto ohledu bude vhodnější benzínová varianta 1,5 TSI, která se ochotně točí do otáček.
TDi však exceluje ve spotřebě. Předpisovým tempem jsem jezdil kolem 5 litrů, svižně do 7. Pochválit musím i práci dvouspojkové převodovky DSG, která pracovala jemně, rychle a logicky. Řízení je přesné a auto působí agilně, cit a zpětnou vazbu v něm ale rozhodně nehledejte.
Nová Octavia dospěla ve všech ohledech. Stalo se z ní auto, které zastoupí roli denní přepravy v kýženém pohodlí a radost vám udělá i na dlouhých cestách. Ideální parťák pro život.
« Kodiaq se loučí limitovanoun edicí RS CHALLENGE Automobilky žádají EU o zmírnění emisních limitů »