První jízda: Škoda Fabia čtvrté generace
V duchu hesla „Vše, co potřebujete – a ještě něco navíc“ pokračuje čtvrtá generace vozu Škoda Fabia ve svém úspěšném příběhu. 22 let od premiéry má tento model dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím. Novinka je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a nabízí velkorysejší prostor, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů.
Od uvedení na trh bylo prodáno více než 4,5 milionů vozů Fabia. Nejčastějším důvodem pro koupi byl přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty, nízké provozní náklady a velkorysý vnitřní prostor. Novinka tomu nabízí také emocionální vzhled, vylepšené jízdní vlastnosti a mnoho nových asistenčních systémů. Fabia s délkou 4 108 mm překonává hranici čtyř metrů a objem zavazadlového prostoru, který byl i doteď největší ve své třídě, se zvětšil o dalších 50 l na 380 l.
Vůz zaujme sebevědomými proporcemi, ostře řezanými předními světlomety a zadními světly s moderní LED technikou. V interiéru upoutají pozornost přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a virtuální kokpit dostupný na přání. Automobil také nabízí moderní infotainment a konektivitu. Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition a Style. Později je doplní sportovní verze MONTE CARLO. Čtyři benzinové motory aktuální generace Evo koncernu Volkswagen pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). V kombinaci s 50 litrovou nádrží dostupnou na přání tak dojezd v režimu WLTP činí více než 900 km. Premiéru ve voze má rovněž pět nových Simply Clever prvků.
Vůz také dále rozvíjí designový jazyk značky. Skulpturální tvary, dynamické proporce a ostře řezané přední světlomety a zadní světla vybavená LED technologií dodávají vozu velmi dynamický vzhled. Díky promyšleným prvkům, mezi které patří aerodynamická kola a aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod vzduchu na předním nárazníku, dosahuje nová Fabia nejnižšího součinitele odporu vzduchu ve své třídě cx 0,28.
Skulpturální tvary, například na kapotě, dynamické proporce a krystalické prvky typické pro vozy ŠKODA u ostře řezaných předních světlometů a zadní světel – to vše dodává nové generaci výrazný, emocionální vzhled. Na předních dveřích se kromě toho nachází i malá designová novinka: linie karoserie zde naznačují charakteristický trojúhelníkový tvar české vlajky.
Příď zdobí výrazná šestihranná maska chladiče a úzké ostře řezané přední světlomety, které dosahují až k masce chladiče a které standardně využívají LED technologii pro potkávací, dálkové i směrové světlo a světlo pro denní svícení. Bi-LED varianta, která je dostupná na přání, nabízí intenzivnější potkávací a dálkové světlo a také přisvěcování v zatáčkách a při odbočování. Na přání je také nabízena LED varianta ostře řezaných zadních světel s krystalickými prvky.
Musím uznat, že čtvrtá generace nejmenší škodovky vypadá vskutku dobře a vyváženě. Vůz opticky dospěl, za což může především širší rozchod a nižší profil. Už na první pohled je evidentní, že se značka snaží cílit i na mladší klientelu a Fabii přidala na dravosti a hravosti. Fabia nabízí devět barev karoserie, mezi které patří také nové metalické odstíny oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odstíny šedá Graphite a černá Magic jsou také použity v rámci Color Conceptu jako kontrastní barvy pro střechu, kryty vnějších zpětných zrcátek a kola z lehké slitiny. Šedá Graphite je navíc použita pro rámeček masky chladiče. Panoramatická střecha je dostupná na přání. Obzvláště se mi líbí v nové oranžové metalíze. Nezapomíná se však ani na praktičnost, protože ta u značky Škoda hraje stále hlavní roli.
Ve srovnání s předchozími generacemi došlo u modelu k nárůstu všech rozměrů a s délkou 4 108 mm Fabia poprvé překonává hranici čtyř metrů. Ve srovnání s předchůdcem se délka zvětšila o 111 mm a rozvor o 94 mm na konrčných 2 564 mm. Vůz je nyní také o 48 mm širší – celková šířka činí 1 780 mm. Zvětšené rozměry rovněž znamenají, že je uvnitř více prostoru. Objem zavazadlového prostoru narostl o 50 l na 380 l. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 l.
Nový vůz nabízí velmi vysokou torzní tuhost karoserie, která zvyšuje bezpečnost, zlepšuje jízdní vlastnosti vozu a také zajišťuje dlouhou životnost. Toho bylo dosaženo navržením karoserie podle nejnovějších standardů a použitím mnohem většího podílu vysokopevnostní a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli v porovnání s předchozí generací. Tyto prvky byly použity především v oblasti A a B sloupků, na příčce oddělující motorový prostor od prostoru pro cestující a tunelu převodovky. Podíl tří nejpevnějších druhů oceli – pokročilé vysokopevnostní oceli, ultra vysokopevnostní oceli a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli – se zvýšil z 15 na 40 %. Karoserie nového vozu ŠKODA FABIA se tak skládá z téměř 80 % z vysokopevnostní oceli.
Fabia je prvním modelem ve své třídě, který používá žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h díky tomu dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. FABIA tak s přivřenými lamelami vypouští až o 5 g méně CO2/km. Pro maximální chlazení nebo během krátkých zastavení systém lamely plně otevře, aby mohlo dovnitř proudit maximální množství vzduchu. Novinka má větší spoiler pátých dveří a boční finlety, které zlepšují proudění vzduchu v zadní části. Na přídi usměrňují otvory v předním nárazníku, tzv. vzduchové clony Air Curtain, aerodynamický tok vzduchu kolem vozu a kol. Velkou část podvozku nyní zaplňuje dvanáct krytů místo dosavadních tří, a to zejména v oblasti motorového prostoru a náprav, které jsou pro aerodynamiku důležité.
Interiér kombinuje emocionální vzhled a ergonomické vlastnosti. Zároveň nabízí více místa a vyšší úroveň komfortu. V souladu s konceptem současných vozů značky zdobí interiér samostatně stojící obrazovka infotainmentu o velikosti až 9,2″ a svěží barvy. Novými prvky jsou velké kulaté boční výdechy ventilace a velký nápis Fabia po stranách obložení přístrojového štítu. Premiéru slaví také komfortní prvky známé spíše z vozů vyšší třídy jako například vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant. Při uvedení na trh bude vůz k dispozici ve dvou výbavových stupních.
Pozornost upoutají symetrická přístrojová deska, jejíž spodní část kopíruje tvar masky chladiče, a také velké kulaté boční výdechy ventilace s chromovaným rámečkem či nové chromované vnitřní kliky dveří. Přední část přístrojové desky je čalouněna látkou s kontrastními švy. Tříramenný sportovní multifunkční volant s pádly pro vozidla vybavená převodovkou DSG je nabízen na přání. Čtvrtá generace modelu nabízí poprvé dvouzónovou klimatizaci Climatronic a výdechy ventilace na zadní straně středové konzoly pro klimatizaci zadních sedadel. Dvouzónová klimatizace Climatronic, která je dostupná na přání, umožňuje nastavit teplotu zvlášť pro pravou a levou stranu interiéru pomocí dvou otočných tlačítek na středové konzole. Všechny funkce lze snadno ovládat pouhými osmi tlačítky.
Kontrastní švy a dekorační prvky v měděné a šedé barvě přináší do interiéru nové barvy. Nové ambientní LED osvětlení, které je standardně součástí výbavového stupně Style, osvětluje dekorační lištu na přístrojové desce červenou a bílou barvou. Součástí ambientního osvětlení je také LED osvětlení středové konzoly vpředu, vnitřních klik předních dveří a LED čtecí lampičky vpředu a vzadu. Sedadla, která jsou poprvé nabízena s nastavitelnou bederní opěrou, jsou ve výbavovém stupni Ambition potažena šedou látku s šedými kontrastními švy. Verze Style má sedadla potažená šedou a černou látkou. V interiéru se nachází 16 odkládacích schránek s celkovým objemem 108 l. Jednou z nich je zadní sklopná loketní opěrka s dvojitým držákem nápojů.
Již mnoho let ulehčuje ŠKODA AUTO svým zákazníkům každodenní cestování stále novými, promyšlenými Simply Clever prvky. Čtvrtá generace Fabie v této tradici pokračuje a nabízí pět zcela nových prvků a osm prvků, které poprvé přebírá od větších sourozenců. V závislosti na dané výbavě disponuje vůz až 43 praktickými prvky, které ulehčují každodenní používání vozu, což je více než kdy dříve. Nabídka sahá od klasických prvků značky, jako například škrabky na led s měřítkem pro kontrolu výšky dezénu pneumatik umístěné ve víčku palivové nádrže nebo deštníku ve dveřích řidiče, až po zcela nové prvky, které s minimálním úsilím udržují pořádek v interiéru a v zavazadlovém prostoru.
O pořádek v interiéru se v odkládací schránce ve středové konzole postarají nový upevňovací klip pro kreditní kartu nebo parkovací lístek a gumička sloužící jako držák tužky. Více flexibility přináší odnímatelný držák nápojů mezi předními sedadly. Stejně tak odkládací schránka u středového tunelu poskytne i cestujícím vzadu odkládací prostor pro drobnosti. Schránka se umístí mezi středovou konzolu a zadní sedadla a sama se přichytí. Na přání dostupná je rovněž pružná odkládací schránka, která se nachází na boční straně zavazadlového prostoru a v případě potřeby ji lze roztáhnout pro uchycení předmětů v zavazadlovém prostoru. Dalším prvkem je sluneční clona, která se nabízí jako příslušenství pro panoramatickou střechu dostupnou na přání. Pokud není potřeba, lze ji složit na třetinu a uložit pod kryt zavazadlového prostoru.
Nová Fabia poprvé přináší také několik Simply Clever prvků známých z ostatních modelů značky. Jedním z prvků je na přání dodávaný USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku, kterým lze například napájet palubní kameru, aniž by kabel narušoval výhled řidiče. Novým prvkem je také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce. Multifunkční kapsa, která je zavěšena pod krytem zavazadlového prostoru, přemění jinak nevyužívaný prostor na místo k odkládání kabátů nebo bund. Maximální nosnost kapsy je 3,5 kg. Jedním z prvků známých z modelů OCTAVIA a ENYAQ iV jsou dobře dostupné odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel.
Čtvrtá generace modelu nabízí čtyři moderní úsporné benzinové motory generace Evo. Širší než dosud je také výkonové spektrum, které sahá od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). Na přání je možné model vybavit paketem pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm. Později bude k dispozici také sportovní podvozek s tužším naladěním podvozku a o 15 mm sníženou světlou výškou.
Všechny pohonné jednotky generace Evo jsou ještě úspornější než motory předchozí generace a splňují emisní normu Euro 6d. Novou vrcholnou motorizací, která bude k dispozici později, je 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Výkonové verze do 70 kW (95 k) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40 litrovou palivovou nádrží. V případě 50 litrové nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje Fabia vybavená tříválcovými motory dojezdem více než 900 km.
V rámci koncernu Volkswagen je společnost ŠKODA AUTO zodpovědná za vývoj motorů MPI pro celý koncern. V porovnání s předchozím modelem má tříválcový motor 1,0 MPI nižší spotřebu a emise. Jeho výkon se však zvýšil o 4 kW. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje efektivní kompresní poměr, ale vysoká hodnota expanzního poměru 12:1 zůstává nezměněna. Díky těmto opatřením dosahuje motor vyšší účinnosti a má nižší spotřebu paliva.
U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru. Motory pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají Millerův spalovací cyklus, který snižuje spotřebu. V případě Millerova spalovacího cyklu zůstávají sací ventily ve fázi komprese déle otevřené, což snižuje hydraulické ztráty a zvyšuje tepelnou účinnost. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a nižší emise.
Novou vrcholnou motorizaci nabídne čtvrtá generace vozu o něco později. Jedná se o čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), který je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2. Motor má vrstvu nanášenou pomocí plazmy a pracuje s vysokými vstřikovacími tlaky až 350 barů.
Většina motorů a všechny převodovky nového vozu jsou vyráběny v České republice. Motory 1,0 MPI a 1,0 TSI jsou vyráběny v hlavním závodě ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, stejně jako manuální převodovky. Sedmistupňové automatické převodovky se vyrábějí v závodě Vrchlabí. Všechny motory TSI mají filtr pevných částic.
Za volantem
Pro první svezení s novinkou jsem si vybral motorizaci 1.0 TSi o výkonu 81 kW (110 koní) v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou DSG. První jízdy probíhali na polské riviéře u města Gdaňsk, kde jsou silnice podobné těm naším, možná ještě o kus horší. Pro představení takto významného modelu je to tedy ideální destinace. I tak na otázku, jak nová Fabia jezdí, neexistuje univerzální odpověď, protože záleží na dané konfiguraci vozidla. jedná se především o velikost kol, zda má vůz paket pro horší cesty nebo sportovní podvozek. Svou roli také hraje střešní panoramatické okno, které ubírá na odhlučnění a tuhosti. Nicméně začněme zmíněným vozem, který byl v nejvyšší výbavě a na sedmnáctipalcových kolech se standardním podvozkem.
Fabia nenabízí aktivní tlumiče jako třeba větší Scala, a tak jsem byl zvědavý na to, jak se technici popasovali s nastavením podvozku a tady přišlo mé první překvapení. Fabia je totiž neskonale komfortní a troufám si říci, že v dané třídě nenajdete komfortnější auto. Vůz filtruje i velké nerovnosti s naprostou jistotou a do interiéru nepřenáší žádné rázy. Zároveň se ale nijak přehnaně nehoupe a nenaklání. Fabia nemá být sporťák, a i když teď vypadá mnohem dynamičtěji, vsadila právě všechny karty na maximální pohodlí a to je jedině dobře. Tomu ostatně odpovídá i pomalejší, ale přesné řízení a celkový charakter nastavení vozidla.
Druhým velkým překvapením bylo odhlučněním. Lidé ze škodovky mi ostatně potvrdili, že na něm pracovali opravdu hodně. A je to znát. Zatím jsem nejel v malém hatchbacku mainstreamové třídy, který by měl tak dobře odhlučněný interiér od aerodynamického hluku, ale i od motoru. O tříválci v podstatě nevíte a uslyšíte ho až ve vysokém spektru otáček. Svist kolem zrcátek se neprojevil ani v dálničních rychlostech. Tady je dospělost čtvrté generace vidět opravdu markantně.
Samotný motor je pak velmi dobrý. Nejsilnější varianta tříválcového 1.0 TSi disponuje, oproti slabší, dvouhmotým setrvačníkem a déle dokáže maskovat tříválcovou koncepci. Výkonem a svým průběhem je tento motor plně dostačující a Fabia s ním je příjemně čiperná. Spotřeba se pohybovala lehce nad 5 litry. DSG řadilo rychle, občas si ale v některých situacích škublo, zejména při popojíždění v koloně. Značka však na finálním ladění ještě pracuje. Trochu mě mrzela i mírná prodleva na sešlápnutí plynu, u manuální převodovky byla ještě výraznější.
Celkově mě ale nová Fabia uhranula. Je to auto, od kterého jsem příliš invence nečekal, ale musím uznat, že vůz se mezigeneračně proměnil hodně a primárně k lepšímu. Nejlépe to lze vystihnout klasickým klišé, že vůz jednoduše dospěl. Interiér je kvalitní, hezký, dobře postavený a ještě lépe odhlučněný. Také je zde více místa ve všech směrech a už si nepřipadáte jako v “úžovce”. Tříválcové jednotky jsou plně dostačující a už teď se těším na jízdu s nejsilnější variantou 1,5 TSi.
Nejdůležitější je ale pro mě fakt, že škodovka postavila novou Fabii jako komfortní vůz. Takto dobře chycený kompromis nastavení podvozku budete jinde hledat jen těžko a o tom by mělo praktické a dostupné auto být především.
« Test BMW 128 Ti: Všechno je jednou poprvé Výpadky ve výrobě nových aut zvyšují popularitu a ceny ojetin »