94_skoda_superb_combi_lk_c7cef3f8

První jízda se Škodou Superb Combi: Lepší ve všech ohledech

16. 3. 2024 • Škoda, Novinky, Testy

Vlajková loď portfolia vozů Škoda se spalovacími motory přichází s novou generací. Zcela nový Superb Combi opět zvětšil své rozměry a může se pochlubit elegantním vzhledem a širokou škálou nových technologií. Superb Combi s hodnotou součinitele odporu vzduchu (cₓ) 0,25 a výběrem ze šesti moderních variant motorů s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k) je efektivnější než kdykoli předtím. Nabídka pohonných jednotek zahrnuje plug-in hybridní verzi s elektrickým dojezdem více než 100 km a motor 1,5 TSI s mild-hybridní technologií, která se u modelu Superb objevuje poprvé.

5_skoda_superb_combi_all_49854244

Pro nový Superb Combi je charakteristická výrazná maska chladiče a ostře řezané Matrix-LED přední světlomety s novým designovým prvkem Crystallinium. Top LED zadní světla, dodávaná na přání, mají animované ukazatele směru a funkci Coming/Leaving Home.. Celkový design dále vylepšují designové prvky v odstínu Dark Chrome, například nové 2D logo Škoda na kapotě a nápis Škoda na pátých dveřích. S hodnotou součinitele odporu vzduchu (cₓ) 0,25 je zcela nový Superb Combi nejaerodynamičtějším kombi značky Škoda všech dob. Jemné vyladění designu karoserie a řada specifických úprav pomohly snížit hodnotu součinitele odporu vzduchu o 15 % a přispěly k atraktivnímu vzhledu tohoto modelu.

Superb Combi narostl o 40 milimetrů do délky a o 5 milimetrů do výšky. Objem zavazadlového prostoru se oproti předchůdci zvětšil o 30 litrů. Vzrostl také efektivní prostor pro hlavu v interiéru. Superb Combi je k dispozici v šesti metalických a dvou nemetalických barvách. Šest z těchto barev je zcela nových: nemetalická barva bílá Purity a metalické odstíny stříbrná Pebble, černá Ebony, modrá Cobalt, červená Carmine a žlutá Ice Tea. Modrá Energy a metalická šedá Graphite zůstávají nadále v nabídce. Nabídka standardních kol z lehké slitiny se rozšiřuje od stříbrných 17″ základních kol Mintaka až po volitelná 19″ kola.

29_skoda_superb_combi_exterior_08eba107

Interiér modelu Superb Combi je vybaven volně stojící obrazovkou infotainmentu s úhlopříčkou až 13″. Volič převodovky se přesunul na sloupek řízení, což umožnilo vytvořit praktickou středovou konzoli. Poprvé je ve voze Superb Combi na přání k dispozici head-up displej. Multifunkční ovladače (Smart Dials) a digitální asistentka Laura, která bude brzy doplněna funkcí ChatGPT, usnadňují ovládání mnoha funkcí vozu a infotainmentu a poskytují informace přesahující ekosystém vozu. Mezi novinky patří např. bezdrátové nabíjení mobilního telefonu o výkonu 15 W s odvětráváním, ale také Top ergonomická sedadla šetrná k zádům s deseti pneumaticky ovládanými masážními vaky. Superb Combi se rovněž vyznačuje novou nabídkou interiérů. Superb Combi je dobře vybaven na dlouhé cesty. Objem zavazadlového prostoru činí 690 litrů, což je o 30 litrů více než u předchůdce. Zvýšil se také efektivní prostor pro hlavu.

Nový Superb Combi je k dispozici ve dvou výbavových stupních, které nabízí rozdílné designy interiéru. Designy interiéru doplňují tématicky sestavené pakety a další možnosti individualizace. Výbavový stupeň Selection nabízí interiéry Loft, Lounge, Suite černý a Suite hnědý Cognac. Superb Combi L&K nabízí interiéry L&K černý a L&K hnědý Cognac se specifickými detaily, jako jsou vyšité nápisy Laurin & Klement.

68_skoda_superb_combi_interior_1b4e5fbf 67_skoda_superb_combi_interior_6e05d26a

Interiéru dominuje nově navržená středová konzole. Ta poskytuje cestujícím více prostoru, protože volič převodovky se přesunul na sloupek řízení. Standardně je Superb Combi vybaven novým bezdrátovým nabíjením, které umožňuje rychlé indukční nabíjení mobilního telefonu výkonem 15 W a zároveň telefon během nabíjení odvětrává.

Multifunkční ovladače (Smart Dials) mají strukturovaný povrch v jedinečném odstínu Dark Chrome a kombinují manuální a digitální ovládací prvky pro mimořádně snadné a intuitivní ovládání. Otáčením a stiskem třech ovladačů lze ovládat různé funkce vozu. Každý z nich má v sobě zabudovaný digitální barevný displej o průměru 32 mm. Levým a pravým multifunkčním ovladačem (pro řidiče a spolujezdce) lze nastavit teplotu v interiéru, vyhřívání nebo ventilaci sedadel. Aktuální funkce každého multifunkčního ovladače se zobrazuje na displeji, funkci lze měnit jeho stisknutím. Řidič si může prostřednictvím prostředního multifunkčního ovladače nakonfigurovat ovládání až čtyř z následujících funkcí: hlasitost infotainmentu, intenzitu ventilace, směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizaci, jízdní režimy a zvětšení či oddálení navigační mapy. Konfigurace středového multifunkčního ovladače se provádí dlouhým stisknutím. Na displeji infotainmentu se otevře menu pro nastavení funkcí prostředního ovladače. Krátkým stisknutím jakéhokoliv multifunkčního ovladače si uživatel vybere ze zvolených funkcí. Veškeré úpravy nastavených funkcí se provádějí otáčením jednotlivých multifunkčních ovladačů.

75_skoda_superb_combi_interior_72ced870 74_skoda_superb_combi_interior_cc460a34

Mezi šest moderních, úsporných pohonných jednotek patří také nová generace plug-in hybridního pohonu, který je součástí modelu Superb Combi iV. Motor 1,5 TSI v kombinaci s elektromotorem poskytuje systémový výkon 150 kW (204 k) a nově nabízí elektrický dojezd více než 100 km v režimu WLTP. Kromě toho je motor 1,5 TSI k dispozici také s mild-hybridní technologií, což je u modelu Superb poprvé. Dále jsou v nabídce dva další benzinové motory a dva naftové motory. Vrcholná benzinová verze s výkonem 195 kW (265 k) a vrcholná naftová verze s výkonem 142 kW (193 k) jsou standardně dodávány s pohonem všech kol. Nová generace adaptivního podvozku DCC+ kombinuje komfort a jízdní dynamiku. Matrix-LED přední světlomety druhé generace umožňují ještě lepší osvětlení vozovky.

Za volantem

Jedním z hlavních lákadel tohoto vozu je bezesporu jeho naftový motor, zejména v naších kotlinách. Dieselová auta klasického střihu totiž mizí z trhu a je jich jako šafránu. Superb Combi však stále nabízí lety prověřený dvoulitrový motor TDI ve dvou výkonnostních verzích – 110 kW a 142 kW. Na první jízdní premiéře v okolí portugalského Lisabonu jsem se tedy soustředil právě na tyto dvě motorizace. Začneme tou silnější s pohonem všech kol.

43_skoda_superb_combi_exterior_19a69863 51_skoda_superb_combi_exterior_83c8b702

Motor 2.0 TDI je tichý, kultivovaný a disponuje vysokým výkonem a tahem. To z něj činí skvělého společníka jak pro delší cesty, tak pro městský provoz. Překvapivě nízká spotřeba, která se pohybuje kolem 6 litrů kombinovaně, potěší jak peněženku majitele, tak i ohleduplností k životnímu prostředí. K tomuto autu se náramně hodí a bude ideální volbou pro ty, kteří svůj Superb budou brát na dlouhé cesty. Kabina je mezigeneračně navíc ještě lépe odhlučněna, což prospívá akustickému komfortu na palubě. Jedinou výtku mám k odezvě na plyn, motor má ve spodním spektru otáček výraznější prodlevu na plyn. Pocítíte to zejména při rozjezdech nebo prudkém sešlápnutí akcelerátoru.

Dalším významným prvkem, který zaznamenal velké zlepšení, je převodovka DSG. Novější verze této převodovky řadí hladčeji a přesněji, což přispívá k plynulému a komfortnímu řízení vozu. Ani jednou necukla, natož aby zazmatkovala. Navíc se jemnost řazení blíží k převodovkám s hydrodynamickým měničem. Tohle se opravdu povedlo.

56_skoda_superb_combi_exterior_8a95bcf6

Velké zlepšení doznal i podvozek, který už tolik nehoupá a prošel výraznou změnou konfigurace díky technologii DCC Pro. Ten díky dvouventilové technice umožňuje samostatně nastavit tlumení a odskok. Stále si zachovává pohodlnost a komfort jízdy, ale zároveň je vůz díky těmto úpravám více agilní a schopný lépe reagovat na zatáčky a rychlé manévry. Kdybych to měl popsat jedním slovem, nazval bych Superb jako lehkonohý. A to jsem měl pod kapotou diesel a 4×4.

Pokud sepnete režim Sport, auto nově citelně více ztuhne, ale nemusíte se bát, stále zvládá filtraci nerovnosti. Jen lépe kontroluje náklony karoserie a tlumiče dostanou potřebnou tuhost. Superb pak ještě lépe zatáčí, ale všem musí být jasné, že ve sporťák se nepromění. Pořád je to především reprezentativní rodinný kombík. A pokud vám ani jeden ze tří přednastavených režimů nesedne, můžete si ho individualizovat výběrem z celkových 15 možností.

31_skoda_superb_combi_exterior_34a8978f

Vozidlo je osazeno pohonem všech kol, což zajišťuje lepší stabilitu a ovladatelnost, zejména v náročných podmínkách, jako je jízda na zasněžených silnicích nebo při deštivém počasí. Krátce jsem pohon vyzkoušel na písečné duně, která se rozhodla přemístit přes místní silnici. Vypnul jsem ESP a zkusil reakce čtyřkolky. Překvapilo mě, jak nejmodernější verze Haldexu ihned sepne všechna kola. Trakce je tak k dispozici ihned.

50_skoda_superb_combi_exterior_5c0a3e00

Vyzkoušel jsem i slabší verzi o výkonu 110 kW a pohonem pouze přední nápravy. Ta nabídla ještě o kousek lepší agilitu díky nižší váze a samozřejmě nižší spotřebu o 1 litr. Výkonově je auto plně dostačující byť žádný trhač asfaltu to není. Rozhodně to ale bude nejpříjemnější volba pro běžné cestovatele.

Velmi mě překvapila i patnáctistovka eTSI. Má shodný výkon 110 kW, ale výhodu vylepšeného vypínání válců ACT+ a podpory 48V mild-hybridního ústrojí, takže umí jezdit za stejnou spotřebu. Jen je ještě lehčí, má lepší reakce na plynový pedál, příjemný zvuk a ještě více pomůže agilitě podvozku. Překvapila mě i lineárnost a gradace výkonu. O benzinovém motoru navíc uvnitř ani nevíte – za jízdy často zhasnutý a má tichý a jemný má chod. Superb Combi 1,5 eTSI je navíc o 60 tisíc levnější. Na krátké a středně dlouhé trasy, případně příměstský provoz je to zcela ideální volba.

8_skoda_superb_combi_all_fed145c4

Celkově lze nový Škoda Superb Combi hodnotit jako vozidlo, které přináší skvělý výkon, úspornou spotřebu, pohodlnost a komfort jízdy, a to v kombinaci s moderními technologiemi a vylepšeními, které z něj činí atraktivní volbu pro širokou škálu motoristů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz