01_karoq_ml_group-1920x1281

První jízda se Škodou Karoq po faceliftu: Lepší celek

6. 4. 2022 • Škoda, Novinky, Testy

Modernizovaná verze modelu Karoq přináší vylepšený designový jazyk, trvale udržitelné materiály, nové technologie a úsporné motory nové generace Evo. Od uvedení druhého SUV na trh v roce 2017 bylo vyrobeno již více než půl milionu těchto vozů. Menší bratr modelu Kodiaq je tak nosným pilířem modelové palety značky Škoda.

V roce 2021 byl Karoq po nejprodávanějším modelu Octavia a městském SUV Kamiq třetím nejžádanějším vozem české automobilky. V současné době je vůz nabízen v 60 zemích světa. Modernizovaná verze přináší vylepšený emocionální jazyk značky a krystalické prvky. Širší, šestihranná maska chladiče, nový přední a zadní nárazník a užší, ostře řezaná LED přední a zadní světla, dodávají vozu nový vzhled. Světla pro denní svícení jsou nyní dvoudílná. Poprvé Karoq nabízí na přání Matrix-LED přední světlomety.

143_karoq_ml_style-1920x1281 142_karoq_ml_style-1920x1281

Díky novým kolům z lehké slitiny s aerodynamickými kryty, prodlouženému střešnímu spoileru, bočním finletům po stranách zadního okna a novým krytům umístěným na podvozku se zlepšily aerodynamické vlastnosti. Hodnota součinitele odporu vzduchu se tak snížila o více než 9 % na cx 0,30. Zároveň se snížily emise CO2. Aktivní a pasivní bezpečnost vozu zvyšuje rozšířená nabídka moderních asistenčních systémů.

Modernizovaný Karoq je k dispozici ve výbavových stupních Ambition, Style, Style Exclusive a také ve verzi SPORTLINE a SPORTLINE Exclusive. Délka vozu činí 4 390 mm, šířka je 1 841 mm. Výška činí u verze s pohonem předních kol 1 603 mm, resp. 1 608 mm u verze s pohonem všech kol. Rozvor u verze s pohonem předních kol je 2 638 mm, resp. 2 630 mm u verze s pohonem všech kol. Objem zavazadlového prostoru dosahuje se standardními sedadly hodnoty 521 l. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem zavazadlového prostoru na 1 630 l. V kombinaci se systémem zadních sedadel VarioFlex, který je k dispozici na přání, činí objem zavazadlového prostoru 588 l, resp. 1 605 l při sklopených zadních sedadlech. Po vyjmutí zadních sedadel naroste objem zavazadlového prostoru až na 1 810 l.

03_karoq_ml_group-1920x1281

Karoq nabízí devět barev karoserie, včetně nových metalických odstínů oranžová Phoenix a šedá Graphite. V nabídce jsou dále metalické odstíny stříbrná Brilliant, červená Velvet, bílá Moon, modrá Lava a černá Magic a nemetalické barvy modrá Energy a šedá Steel.

Vzhled interiéru umocňují nové dekorační lišty a nové potahy, včetně těch z trvale udržitelných materiálů. Potahy sedadel z ECO látky, které jsou dostupné na přání, jsou vyrobeny z vláken získaných z recyklovaných PET lahví. Vyšší úroveň komfortu přináší na přání dostupné rozšířené ambientní LED osvětlení, které nově osvětluje i výplně zadních dveří v deseti různých barvách, a elektricky ovládané sedadlo spolujezdce s pamětí.

119_karoq_ml_style-1920x1281 127_karoq_ml_style-1920x1281

V průběhu roku 2022 bude vůz nabízen výhradně s virtuálním kokpitem. Součástí standardní výbavy bude virtuální kokpit mini s 8″ displejem. Od výbavového stupně Style je na přání k dispozici virtuální kokpit s displejem o velikosti 10,25″. Díky zabudované kartě eSIM je vůz vždy online, což umožňuje přístup k rozsáhlým mobilním online službám ŠKODA Connect. Aplikace infotainmentu zobrazují aktuální zprávy a informace o počasí nebo se starají o správu schůzek.

Infotainmenty Bolero, Amundsen a Columbus, které patří do třetí generace modulární platformy infotainmentu koncernu Volkswagen, nabízí digitální DAB tuner a jsou prostřednictvím zabudované karty eSIM vždy online. Systémy Bolero a Amundsen mají dotykový displej o velikosti 8″ a díky stálému připojení k internetu umožňují příjem web rádia. Systémy se ovládají na dotykovém displeji, pomocí otočných ovladačů a tlačítek na volantu nebo pomocí digitální asistentky Laura. Ta je vybavena online podporou a rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. Amundsen je také vybaven navigací a nabízí Wi-Fi hotspot. Vrcholný systém Columbus, který má displej o velikosti 9,2″, lze ovládat i gesty. Mapové podklady a software systému se aktualizují bezdrátově online.

137_karoq_ml_style-1920x1281 138_karoq_ml_style-1920x1281

Premiéru má v modelu Karoq ekologické čalounění sedadel tkaninou z recyklovaných PET lahví, které je doplněno umělou kůží. Boky sedadel a loketní opěrky dveří v barvě hnědá Moka jsou potaženy mikrovláknem Suedia. Dekorační lišty se změkčeným povrchem použité ve dveřích se vždy pojí s ambientním LED osvětlením s rozšířenými funkcemi. Ambientní LED osvětlení osvětluje prostor pro nohy v bílé barvě a výplně předních a nově i zadních dveří v deseti různých barvách.

Karoq nabízí pět úsporných motorů generace Evo koncernu Volkswagen. Dva naftové a tři benzinové motory pokrývají výkonové spektrum od 81 kW (110 k) do 140 kW (190 k). Motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) je určený výhradně pro model SPORTLINE a je standardně vybaven pohonem všech kol a pouze s převodovkou DSG. Motor 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) je s pohonem všech kol k dispozici na přání.

57_karoq_ml_style-1920x1281

Základním motorem je tříválec 1,0 TSI generace Evo o výkonu 81 kW (110 k), který se pojí s šestistupňovou manuální převodovkou. Díky vysoké účinnosti je velmi úsporný. Vysoký vstřikovací tlak až 350 barů zajišťuje nízké emise. Litinové vložky válců jsou nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření ve válcích. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru se také snižuje tepelné namáhání motoru. Čtyřválcový benzinový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a tím dále snižuje spotřebu.

05_karoq_ml_sportline-1920x1281

Oba naftové motory generace Evo mají objem 2,0 litů. Výkonnější verze má výkon 110 kW (150 k). Oba motory jsou standardně vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou. Na přání je dodávána sedmistupňová automatická převodovka DSG. Motor 2,0 TDI o výkonu 110 kW je na přání k dispozici s pohonem všech kol. Motory EA288 Evo jsou vybaveny systémem úpravy výfukových plynů SCR, který pomáhá snižovat emise oxidů dusíku. Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva redukční katalyzátory, které jsou uspořádány za sebou. První katalyzátor je umístěn u motoru v blízkosti sběrného potrubí, druhý je umístěn dále od motoru na podvozku.

Jak jezdí

Během prvních jízd, které škodovka pro novináře uspořádala na pobřeží Atlantiku v Portugalsku, jsem vyzkoušel modernizovaný Karoq hned v několika motorizacích. Nejprve jsem usedl za volant naftového dvoulitru s výkonem 110 kW, pohonem předních kol a spojený s manuální převodovkou.

85_karoq_ml_style-1920x1280

Živé setkání s vozem mě překvapilo. Na fotografiích modernizace možná nepůsobí tak výrazně, ale ve světle reality je to opravdu velký posun ve vnějším vzhledu. Karoq je v současnosti nejstarším SUV v nabídce domácí značky, myšleno z vývojového hlediska, a tak změnu už potřeboval. Zvenčí je o pořádný kus atraktivnější.

Uvnitř je jeho původ vidět asi nejvíce, ale i tady facelift pomohl. Modernější infotainment, virtuální kokpit, aktuální volant a lepší materiály nebo ambientní podsvícení vůz citelně omladili. Jinak je to samozřejmě starý dobrý známý.

21_karoq_ml_sportline-1920x1280

Na podvozku a platformě se nic neměnilo, jízdně se tak jedná o pořád skvělé auto, které nově nabídne lepší asistenční systémy, moderní konektivitu a vylepšenou efektivitu díky lepšímu koeficientu odporu vzduchu.

Aktuální dvoulitrový diesel kompaktnímu crossoveru sluší a vůz s ním dosahuje nízké spotřeby kolem 5 litrů a jeho chod je nyní lépe odhlučněný. Manuální převodovka je slušná, ale k dieselu bych doporučoval DSG, která jeho chod ještě zjemní a vyhladí od prodlev. Karoq mě potěšil příjemně komfortním podvozkem a to v Portugalsku nejsou jen hezké silnice.

16_karoq_ml_sportline-1920x1281

Na druhou etapu jsem sáhl po benzínovém středu, což je zároveň vůbec nejprodávanější varianta tohoto modelu – 1,5 TSI. Tento motor se nabízí v jedné výkonové verzi se 110 kW/150 koňmi. Můžete mít předokolku nebo čtyřkolku a vybírat lze i mezi šestistupňovou manuální převodovkou nebo dvouspojkou DSG. Stejně jako předchůdce 1,4 TSI i novinka nabízí systém ACT, tedy odpojování poloviny válců. Ty se vypínají při nízké zátěži, jakékoliv přidání plynu pak válce opět aktivuje. O tom, že auto jede na dva válce, je řidič informován také prostřednictvím nápisu na displeji. Uspořit by se tímto způsobem mělo zhruba půl litru paliva na 100 ujetých kilometrů.

Dynamika motoru je plně dostačující, žádný trhač asfaltu to však není. Převodovka DSG mu pomáhá vyhlazovat turbodíru a také přispívá kratšími převody. Motor je dobře odhlučněný, kultivovaný a ve vysokých otáčkách nabídne zajímavý zvukový projev. Jeho reakce na plynový pedál jsou dobré. Pokud budete jezdit defenzivně, potěší i slušnou spotřebou. Pod 7 litrů jsem se podíval jen výjimečně, kombinovaný odběr se ustálil na hodnotě 7,5 litrů na 100 kilometrů, ale nutno dodat, že jsem auto na točitých portugalských okreskách moc nešetřil.

105_karoq_ml_style-1920x1280

DSG mi přišlo lepší než ve starších verzích. Řadilo rychle oběma směry, logicky a autem ani jednou necuklo. Za mě lepší volba než manuál. Podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti, přitom se od něj neozývají jakékoliv pazvuky. Nerozhodí ho ani série výmolů a nebo nerovnost v zatáčce, kola se snaží stále držet kontakt s vozovkou. Tohle se škodovce povedlo.

Přesednutí z dieselu rovnou do benzínové verze je vždy zajímavým zážitkem, protože okamžitě cítíte ten velký rozdíl v podobě menší váhy nad přední nápravou. Auto s motory TSI je výrazně ovladatelnější, lépe zatáčí a celkově z něj cítíte takovou příjemnou uvolněnost. Pokud nutně nebazírujete na co nejnižší spotřebě, volte benzín.

26_karoq_ml_sportline-1920x1280

Škoda Karoq je tradičně Simply Clever autem, které nabízí vcelku solidní vnitřní prostor i praktičnost. Tu navíc lze několika příplatkovými prvky výbavy dále vylepšit. Interiér je plný spousty odkládacích přihrádek, je přehledný a navíc auto dobře jezdí. Nečekejte za volantem vzrušení, spíše očekávejte, že tohle auto vás zcela hladce odveze vlastně kamkoliv. Klidně i mimo silnici.

Modernizace vůz přiblížila aktuálním trendům a ke stájovým sourozencům. Vůz opravdu dospěl a za sebe musím říct, že je nyní mnohem lepším celkem než dříve.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz