První jízda s VW ID.7: Bude mít Tesla problém?
Tuzemské zastoupení německé značky Volkswagen představuje již čtvrtý model elektrické řady ID. Nově uvedený vůz, ID.7, je k dispozici ve variantě s karosérií liftback a brzy se očekává i verze kombi se stejnou technikou.
ID.7 má téměř pětimetrovou délku a ve všech rozměrech je o něco větší než nejnovější generace modelu Passat. Volkswagen se rozhodl vybavit všechny běžné verze (s výjimkou sportovní verze GTX) jedním typem motoru. Elektromotor s výkonem 210 kW pohání zadní nápravu a jeho účinnost je podporována dvojitým chlazením. Chlazení statoru zajišťuje voda a rotor je ochlazován olejem.
Inženýři dosáhli zvýšení výkonu o 40 procent oproti předchozí verzi motoru, přestože maximální otáčky klesly z 16 000 na 13 000 za minutu. Spotřeba vozu je díky těmto technickým inovacím a výborné aerodynamice pouze 14,3 kWh na 100 kilometrů.
Se základní baterií o kapacitě 77 kWh (později bude dostupná také baterie s kapacitou až 86 kWh) má vůz dojezd až 621 kilometrů v režimu WLTP na jedno nabití. Nejvyšší nabíjecí výkon činí 175 kW, což umožňuje zvýšit úroveň nabití z 10 na 80 procent během 28 minut. Nechybí ani předehřev baterie, který se aktivuje buď manuálně tlačítkem, nebo automaticky, pokud zadáte stanici do navigace. Přestože je stále postaven na platformě MEB a udržuje elektrickou architekturu s napětím 400 Voltů, poměr ceny a výkonu je nyní prakticky srovnatelný s vozidly se spalovacími motory.
Uvedení modelu ID.7 na trh doprovází nabídka verze People od tuzemských prodejců za cenu 1 531 900 Kč. Tato cena je o přibližně padesát tisíc korun vyšší než cena základní verze, avšak zákazníci získají řadu doplňkových prvků výbavy, včetně třízónové klimatizace, navigace, head-up displeje, vyhřívaných sedaček a čelního skla, tepelného čerpadla, vyhřívaného volantu a devatenáctipalcových kol z lehké slitiny.
Za volantem
Nejprve musím pochválit interiér, který má skvělé materiály a zpracování. Nechybí ani nejmodernější infotainment, na kterém Volkswagen silně zapracoval a odstranil jeho neduhy. Vše běží rychle a nedochází k žádné nestabilitě systému. Také grafika je krásná a prostředí intuitivní. Chválím, že Volkswagen ponechal druhý displej za volantem, kde vidíte veškeré jízdní údaje. Je to mnohem lepší než mít jen jeden tablet uprostřed auta. Prostornost je také velkorysá a místa je všude přebytek, což je pro elektromobily typické.
Bude chvíli trvat, než si zvyknete na nový způsob ovládání klimatizace. Například výdechy již nemají ovládací páčky či kolečka pro ruční nastavení, ale vše se řídí pomocí displeje. Nicméně je také možné zvolit automatický režim, který samostatně určuje směr proudění vzduchu. Podobně je to i s vyhříváním a ventilací sedadel. Ta nyní zahrnuje i funkci masáže pro stehna. Nechybí vyhřívání ani ventilace sedadel.
S ID.7 jsem se krátce svezl po okresních silnicích a dálnici. Líbilo se mi perfektní odhlučnění kabiny od podvozku a aerodynamického hluku. Vůz je také velmi pohodlný a adaptivní tlumiče plní svou funkci skvěle. Za volantem se cítíte jistě a pohodlně, což jsou pro mě nejdůležitější kritéria. ID.7 je velký kus auta a jízda je příjemně plavná a vůz skvěle padne do ruky i přes své velké rozměry.
Co se dynamiky týče, tak ta je nadstandardní i u této verzi. Auto zrychluje opravdu briskně a nemusíte se bát, že pohon zajišťují jen zadní kola. Rozložení hmotnosti je skvělé a vše hlídají chytří asistenti, takže se zadní náprava nikdy nedostane do situace, že by vám řízení komplikovala. Naopak díky tomu máte více citu ve volantu a auto lépe zatáčí.
Podle palubního počítače byla průměrná spotřeba 22 kWh, ale beru v úvahu, že jsem vozidlo převzal v chladu a několikrát jsem zkoušel plnou akceleraci. Venkovní teplota byla navíc blízko nuly. Jsem si jistý, že během teplých měsíců a při defenzivnějším jízdním stylu se nebude problém dostat hlouběji pod 20 kWh.
Celkově je ID.7 příjemným autem s klasickou koncepcí, které je pohodlné a nabité nejmodernější výbavou. Více si však řekneme po pořádném týdenním testování.
« První jízda s modernizovaným Audi Q8: Nejlépe jezdící SUV Coupé na trhu Emise aut za posledních 12 let neklesly: Efektivní pohony zabila nadváha »