_tn_0452ow

První jízda s Volvem EX30: Druhý nejdostupnější elektromobil v Česku nabídne absurdní výkon i slušný dojezd

22. 2. 2024 • Elektrické vozy, Novinky, Testy, Volvo

Nové plně elektrické Volvo EX30 se v České republice poprvé fyzicky představilo loni v říjnu v Křižíkově pavilonu. Nyní měla odborná veřejnost z řad automobilových novinářů možnost vyzkoušet si kvality tohoto kompaktního crossoveru během testovacích jízd.

Volvo EX30 jde ve stopách výrazně většího plně elektrického modelu EX90 a společně otevírají novou kapitolu stylu švédské značky. Ač založeno na jiné platformě (SEA), zachovává Volvo EX30 prvky tolik typické pro švédskou značku a důvěrně známé od „starších sourozenců“. Dává je však do nečekaných souvislostí a utváří tak nové, osobité formy. Současně přiváží také řadu zcela unikátních řešení.

_tn_0392ow _tn_0353ow

Zaujme už třeba samotnými základními rozměry – délka 423 cm, o 19 cm menší než u modelu XC40, dělá z EX30 nejkratší vůz v nabídce Volva od ukončení výroby C30. Malé však v žádném případě neznamená stísněné! Nová platforma uzpůsobená pro elektrické vozy se vyznačuje dlouhým rozvorem, ze kterého má jednoznačný profit posádka. Té nabízí vzdušný interiér dostatek prostoru v každém směru.

Styl Volva EX30 se hrdě hlásí ke svým skandinávským kořenům. Odkazy na švédský původ značky lze vysledovat nejen v celkovém minimalistickém pojetí designu – v interiéru reprezentovaném nahrazením většiny fyzických ovladačů dotykovou obrazovkou infotainmentu –, ale i v jednotlivých detailech. Ambientní osvětlení kabiny například nabídne i velmi specifické odstíny, jako jsou třeba zlatá záře letního slunovratu či přesvědčivá iluze ikonické polární záře.

_tn_0302ow

V duchu trvalé udržitelnosti neobsahuje kabina jediný kus zvířecí kůže. Všechny materiály byly zvoleny tak, aby byly šetrné k životnímu prostředí a zároveň dostály přísným standardům kvality Volvo. Nejmenší model značky si také vystačí s menším množstvím oceli či hliníku a recyklované a obnovitelné materiály byly opět využity v o něco větší míře. Zajímavostí mohou být v tomto ohledu materiály použité na obložení dekorativních panelů. Tvoří je tkaný len či certifikovaná vlna, plastové díly vyrobené z rámů vyřazených oken nebo z vláken ze staré džínoviny.

Že je EX30 tak trochu jiné Volvo, naznačuje i nabídka barev. Kromě tradičních odstínů se tu objevují i zcela nové, jako například energizující Moss Yellow, inspirovaná lišejníky rostoucími na skalách podél švédského západního pobřeží. Karoserie je optimalizována pro co nejhladší obtékání vzduchem a nízký aerodynamický odpor se příznivě projevuje na efektivitě provozu. I díky tomu činí hodnoty dojezdu WLTP podle zvolené verze od 344 km (49 kWh baterie) přes 450 km (verze AWD, 64 kWh) až po 476 km (64 kWh baterie, pohon zadních kol).

_tn_0475ow

Nejlevnější model má baterii s kapacitou 49 kWh a zaměřuje se na dostupnost, střední verze s baterií o kapacitě 64 kWh nabízí lepší dojezd a nejdražší verze s dvěma elektromotory a pohonem všech kol poskytuje vyšší výkon. Volvo EX30 přitom není v žádném případě pomalé. V závislosti na variantách pohonu je hodnota jeho zrychlení z 0 na 100 km/h 5,7 či 5,3 sekundy a u verze AWD, jejíž dva motory generují 428 koní a 543 Nm, dosáhne stokilometrové rychlosti dokonce už za 3,6 sekundy. Maximální rychlost je u všech variant – stejně jako u ostatních modelů značky – omezena na 180 km/h.

Během první jízdy jsem si vyzkoušel nejsilnější variantu o výkonu 428 koní se zrychlením na stovku za 3,6 vteřiny. Asi si nevybavuji jiný malý městský crossover, který umí předvést takové brutální zrychlené. MG4 xPower má podobné parametry (dokonce 435 koní), ale na český trh teprve dorazí během následujících měsíců. Nicméně toto malé Volvo je až nesmyslně rychlé a akcelerace je jedním slovem brutální. Vždyť údaj zrychlení je stejný jako u supersportovních vozů. Nemusíte se však bát. Po každém novém nastartování je tato verze vždy zadokolka s výkonem jednoho motoru. Twin Engine Power si musíte vynutit sepnutím příslušného jízdního režimu v nastavení vozidla.

_tn_0429ow

Podvozek je sice tužší, možná kvůli krátkému rozvoru, auto je však stabilní, nenaklání se a jede jistě. S filtrací nerovností však nemá problém. Nicméně, vzhledem k faktu, že se jedná primárně o městský crossover, by mohlo být odpružení jemnější. Řízení je pak zcela bez citu, ale kalibrace je slušně citlivá a v první chvíli vás překvapí, jak rychle jde vůz za volantem. Jinak je to klasický elektromobil s dobře odhlučněnou kabinou od okolních zvuků, takže jízda je krásně tichá a také plynulá. Pochválit musím i pohodlná sedadla.

Má nějaké chyby? Tak jako každé auto. V tomto případě se možná Volvo až moc soustředilo na recyklované materiály a některé z nich nejsou hezké na pohled, ani na dotek. Zamrzí i sjednocené ovládán oken do dvou tlačítek, jako tomu je u VW ID.3. Tady je navíc umístěno na středovém tunelu… Někoho může zamrzet absence fyzických tlačítek a veškeré ovládání v displeji infotainment systému. Za volantem také chybí kaplička, takže veškeré jízdní data jsou integrována do obrazovky uprostřed, respektive její horní části. Tady je inspirace Teslou možná až moc přílišná. Mě to však nevadilo a zvykl jsem si na to rychle.

_tn_0422ow

Tradičně byl při vývoji kladen mimořádný důraz na bezpečnost cestujících. Proto se Volvo EX30 může pochlubit zase o něco pevnější konstrukcí karoserie, propracovanými deformačními zónami a novým typem airbagu integrovaným do vnitřní strany sedadla řidiče, který má při bočním nárazu lépe chránit jeho hlavu a hrudník. EX30 dokáže zabránit srážce s protijedoucím vozem při odbočování vlevo, stejně jako podpořit řidiče při přímém průjezdu křižovatkou s provozem ze stran. Dokáže také samočinně zaparkovat (a to i diagonálně), změnit jízdní pruh a upozornit na únavu či ztrátu koncentrace řidiče.

Důležitou novinkou pro bezpečnost městského provozu je systém upozorňující na dopravu projíždějící kolem vozu. Při zaparkování a vystupování se tak již nemůže stát, že by posádka otevíráním dveří ohrozila projíždějícího cyklistu nebo vystoupila přímo pod kola kolemjedoucího auta.

_tn_0468ow

V reakci na silnou poptávku po tomto voze se společnost Volvo Cars rozhodla začít od roku 2025 vyrábět nové plně elektrické Volvo EX30 kromě čínského Čang-ťia-kchou také v Gentu v Belgii. Díky tomu dojde k navýšení výrobní kapacity tak, aby korespondovala s očekávanou poptávkou v Evropě a současně uspokojila také potřeby vývozu do celého světa. To mimo jiné odráží ambice švédské automobilky vyrábět své vozy tam, kde se jich prodává nejvíce.

_tn_0496ow

Teď to nejzajímavější. Po MG4 je toto Volvo druhý nejdostupnější elektromobil na trhu (Dacii Spring vynecháme, ta se výkonem ani dojezdem těmto vozům neblíží). Nejlevnější zadokolka s malou baterkou začíná na částce 869 000 Kč. Střední verze Extended Range pak na sumě 994 000 Kč. Nejsilnější Twin Performance přijde na 1 144 000 Kč. Nejsilnější MG4 xPower tady lehce vede s cenovkou 999 900 Kč, ale Volvo je přeci jen o kousek dále ve zpracování interiéru a softwaru na palubě.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz