První jízda s Toyotou Prius: Vypadá jako supersport, ale je to skvělý hybrid
Toyota Prius je vlastně ikonický model. Od svého uvedení v roce 1997 zanechal v rámci značky Toyota i celosvětového trhu výrazný otisk. Dokázal se etablovat jako originální automobilová ikona spojovaná s elektrifikací a odvážným určováním budoucích trendů. Jeden z prvních průkopníků hybridní technologie nyní přijíždí v nové generaci a jde na to vlastně dost podobně. Šokuje designem, ale porve v historii tím pozitivním způsobem. Vyrazil jsem na světovou jízdní premiéru do Hamburku, abych zjistil, co se v tomto stroji ukrývá za schopnosti.
Nejprve ale pojďme na ten design. To je první věc, kterou Prius páté generace zaujme. Zepředu vypadá jako Ferrari Purosangue a zadní část připomíná vozy Lamborghini. Jo, Toyota se toho nebojí. A do toho ten přísně klínovitý tvar, opravdu svislé přední okno a dlouhá kapota. Poprvé si za milión můžete koupit exotické auto, které lidem vykroutí krky a bude absurdně levné na provoz. Navíc od nejspolehlivější značky na světě.
Uhlazená a elegantní silueta karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Vůz dále obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19″.
Návrháři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu. K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm.
Vzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí dynamičtějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.
Interiér vozu, postavený převážně na černé barvě, je rozdělen do tří zón v souladu s novou „ostrovní architekturou“ modelu Prius: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel.
Okolní prostředí řidiče i zbytku posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost. Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky. Tady vidím inspiraci u Peugeotu a je to jedna z mála výtek k celému autu. Abyste totiž na kapličku viděli, musíte si dát volant níže ke kolenům. Trpí tedy na stejný problém jako i-Cockpit.
Součástí interiéru je i přirozeně umístěná centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev. Za sebe hodnotím interiér převážně pozitivně, možná zde chybí jen nějaký barevný kontrast. Zpracování a funkčnost je v pořádku. Druhou a poslední výtku mám k prostoru nad hlavou na zadních sedadlech, což je daň za svažující se linii střechy. Já se tam rovně neposadil, abych se hlavou nedotýkal stropu, měřím 186 centimetrů.
Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování.
Nová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená komplexní zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší výrazný výkonový nárůst.
Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 % delší. Nyní by vůz měl zvládnout kolem 80 kilometrů. Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.
Snahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze získávat prostřednictvím fotovoltaických článků na střeše. Ano, Prius si na přání můžete vybavit solárními panely.
A jak to vše funguje v praxi? Jedním slovem skvěle. Jelikož zlepšení doznala i bezestupňová převodovka, tak vůz netrpí na konstantní zvuk motoru při zrychlování. Napomohlo tomu i lepší odhlučnění karoserie, než má třeba Corolla. Na trase mě ale nejprve čekal průjezd celým Hamburkem. I když si tlačítkem můžete vynutit čistě elektrický režim, nechal jsem vůz pracovat v tom automatické, abych zjistil, jak to systém umí kombinovat. Nebudu lhát, dobře. Celé město jsem projel v čistě elektrickém režimu a díky silnému elektromotoru si užíval akcelerace.
Poté přišla dálnice, při prudším zrychlování do nějaké stovky si vůz stále držel výhradně elektrický režim, poté přidal spalovací motor. Pokud se ustálíte na konstantní rychlosti a budete plynule zrychlovat, i tady bude vůz používat hlavně elektromotor. Hybridní práce však funguje skvěle. To platí i pro okresky, kde se silný elektrický motor také drží u slova primárně. Zkouším zapnout sportovní režim, zastavuji a plně akceleruji. V tomto módu spolupracují ihned oba motory, aby poskytly co nejvyšší dynamiku. A Prius jede opravdu velmi svižně.
Celou 90 kilometrovou trasu jsem absolvoval s podílem 84 procent elektřina a zbytek na spalovací motor. To je velmi slušný výsledek, protože jsem opravdu nejel ekonomicky. Vše zmíněné samozřejmě platí, pokud bude baterie nabita, ale nemusíte se bát. Nikdy se totiž nevybije úplně, i když to palubní počítač bude hlásit. Vůz si totiž stále ponechává standardní kapacitu pro hybridy, aby tak po vybití mohl fungovat. Pak tedy funguje vlastně úplně stejně jako každý jiný hybrid od této značky, třeba opět Corolla. Sladění hybridního systému je pak zcela špičkové, a i tak se vůz snaží ve městě co nejvíce používat elektrickou energii.
Podvozek si nechávám na konec, ale i ten mě příjemně překvapil. Vůz sice vypadá jako rodinný supersport, ale naštěstí tak nejezdí. Podvozek je ideálně komfortní a poradí si i s opravdu vytlučenou silnicí. A to jsem jezdil na devatenáctipalcových kolech s nízkým profilem gum. Není to sice vymetač zatáček, ale na volant auto reaguje ochotně a v oblouku snese i vyšší rychlost, pak přijde obligátní nedotáčivost. Kabina je také velmi dobře odhlučněna od valivého zvuku.
Nový Prius je opravdu skvělé auto. Od poutavého a exotického vzhledu, přes fantastický hybridní pohon až po komfortní a schopný podvozek. Není to sice nejpraktičtější vůz pro rodinu, ale to nikdy neměl být.
« Lidé jsou letos při nákupu auta opatrnější, zejména u Octavií Řídili jsme Ineos Grenadier: Jediný poctivý offroad současnosti je ohromující »