2023-corolla-dpl-combo-shots_01

První jízda s novou Toyotou Corolla: Nejlepší hybridní pohon světa útočí

19. 2. 2023 • Elektrifikované vozy, Novinky, Testy, Toyota

Toyota Corolla je nejprodávanějším vozem planety a také jedním z vůbec nejspolehlivějším. Aktuální dvanáctá generace tak navazuje na dlouholetou tradici a po aktuální modernizaci přichází s pořadnou ofenzivou, která na první pohled nejde vidět. O to je však zásadnější. Co se změnilo jsem měl možnost prověřit na jízdní prezentaci v kopcovité španělské Andalusii. 

Ano, Corolla dostala facelift, který zvenčí pozná jen cvičené oko fanouška značky. Novou řadu Corolla charakterizuje ještě kultivovanější a modernější vzhled s odlišným vzorem rastru mřížky chladiče, rámečky mlhových světel a provedeními litých kol. Nový světelný podpis kombinuje hladce začleněná LED světla denního svícení s ukazateli směru v jediném zdroji ve tvaru písmene „J“, který obepíná hlavní modul světel.

2023-corolla-dpl-combo-shots_10

Zákazníci mohou vybírat z nových barevných odstínů karoserie, jejichž tvůrci se inspirovali novými kulturními a módními trendy. Paleta zahrnuje modrý odstín Juniper coby hlavní barvu nového hatchbacku i kombi Touring Sports, respektive elegantní odstín modrozelené pro karosářskou verzi sedan. Zcela nový je i šedý popelavý metalický odstín pro všechna tři karosářská provedení.

V modernizovaném interiéru najdeme novou grafiku, povrchy obkladů a reliéfní vzory čalounění k výraznějšímu oslovení smyslů uživatele. Harmonické sladění barev a povrchových úprav se odráží v moderním vzhledu a atmosféře. Pro hatchback a Touring Sports je typický tmavý motiv, zatímco sedan zaujme světlým prostředím. V interiéru se používají výhradně LED zdroje, které garantují vyšší jas při nižší spotřebě energie.

2023-corolla-hatchback-dpl-42 2023-corolla-hatchback-dpl-43

Od výbavy Comfort je součástí Corolly nový plně digitální přístrojový štít o velikosti 12,3″ v kapličce před řidičem. Digitální štít přispívá ke snadnému a srozumitelnému předávání dat a informací za všech světelných podmínek. Uspořádání lze měnit podle potřeb řidiče včetně nastavení počtu kruhových ukazatelů a obsahu informačního displeje. Vzhled sdružených přístrojů je možné pomocí spínačů na volantu upravovat podle nálady řidiče nebo charakteru cesty. K dispozici jsou čtyři motivy – Casual, Smart, Tough a Sporty. Základní výbava Active disponuje již známým 7“ barevným TFT displejem.

Modelová řada Corolla zahrnuje také přepracované provedení GR SPORT v karosářských variantách hatchback nebo Touring Sports (kombi). Výbavová linie GR SPORT, která se zákazníkům poprvé představila v roce 2020, přináší dodatečné stylistické úpravy, které se inspirovaly sportovními úspěchy týmu TOYOTA GAZOO Racing, mnohonásobného vítěze světového šampionátu rally.

2023-corolla-touring-sports-dpl-37 2023-corolla-touring-sports-dpl-39

Provedení GR SPORT se zřetelně odlišuje od zbytku modelové řady novými 18″ litými koly s broušenými povrchy v paketu Dynamic a odlišným ztvárněním zadního nárazníku a spodního krytu nárazníku. Přední sportovní sedadla s vyhříváním zaujmou reliéfními logy GR na hlavových opěrkách a černým látkovým čalouněním s kontrastními světle šedými díly a bočnicemi pokrytými umělou kůží. Logo GR najdeme i na tlačítku spouštění motoru.

Podle Toyoty tedy design nebylo nutné zásadně měnit, protože jednoduše stále funguje a líbí se. To můžu potvrdit, Corolla je opravdu hezké auto a náramně to vynikne právě v nové modré barvě laku. Decentní facelift dále podtrhl výrazný vzhled modelu a umocnil jeho charakteristické rysy. Interiér je nyní na omak mnohem kvalitnější a informační systémy o několik levelů dále. Corolla si naštěstí stále ponechává i dostatek hardwerových tlačítek, takže se ergonomicky jedná o velmi přívětivé auto. Jedno z mála na trhu ve své kategorii.

2023-corolla-touring-sports-dpl-02

To podstatné se ale změnilo pod šik karoserií. Corolla totiž dostala nejnovější hybridní systém páté generace, který toto auto zásadně proměnil k lepšímu. Ten podporuje schopnost plně elektrické jízdy s nulovými emisemi, jakož i nízkou spotřebu paliva spojenou s nízkými emisemi – čímž reaguje na klíčové požadavky dnešních zákazníků.

Technické a konstrukční změny přinášejí více radosti za volantem, vyšší výkon, a ještě příznivější spotřebu. Z provedených úprav jmenujme novou konstrukci jednotky řízení energie, nové provedení převodovky, výkonnější a lehčí lithium-iontovou baterii a novou kalibraci ve prospěch co nejvyššího požitku z jízdy s ohledem na přirozenější vazbu mezi používáním akceleračního pedálu a dávkováním hnacího momentu.

Pro novou Corollu jsou k dispozici pohonné jednotky 1,8 a 2,0 litru. Celkový výkon 1,8litrového systému je 140 k/103 kW, což přináší zkrácení doby zrychlení z 0 na 100 km/h o 1,8 sekundy na 9,1 sekundy. I přes toto zvýšení výkonu jsou emise CO2 nižší o 2 g/km a rovnají se 100 g/km. U 2,0litrového systému se celkový výkon zvýšil na 196 k/144 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h se o půl sekundy zkrátilo na 7,4 sekundy. Působivé je snížení hodnoty CO2 v kombinovaném cyklu o 12 g/km na 98 g/km. Ano, opravdu. Silnější varianta má menší emise :)

2023-corolla-dpl-combo-shots_02

Při vývoji páté generace plně hybridního pohonu se Toyota zaměřila na pečlivou analýzu všech klíčových součástí systému s cílem tyto komponenty zmenšit a zároveň snížit jejich hmotnost. Provedená opatření napomohla k tomu, aby nárůst výkonu nebyl na úkor hospodárnosti nebo spolehlivosti. Nová jednotka řízení energie (PCU) pomáhá snižovat elektrické ztráty pohonné soustavy (-14 % u jednotky 1,8 litru; -6 % u 2,0 litru) a přispívá k příznivé spotřebě paliva. Uvedená jednotka používá nový oboustranný systém chlazení a pracuje s vyšším kmitočtem v zájmu snížení hladiny hluku.

Jednotka PCU je namontována přímo nad převodovkou a je vybavena kompaktním vysoce výkonným motorgenerátorem s novými interními komponentami ke snížení spotřeby paliva a zabezpečení požadované dynamiky. Ke zmenšení rozměrů elektromotoru napomohl i nový způsob vinutí cívek statoru. Celá převodovka je nyní o 15 % lehčí díky novým materiálům a novým trakčním motorům o vysokém výkonu.

Olej s nízkou viskozitou přispěl k poklesu vnitřního tření, což se následně odrazilo v celkovém zlepšení provozní hospodárnosti. Z ostatních detailnějších změn jmenujme menší převodová kola s upraveným profilem zubů ke zvětšení kontaktní plochy nebo nasazení menšího a lehčího diferenciálu.

2023-corolla-touring-sports-dpl-42

Nová lithium-iontová hybridní baterie je další ukázkou toho, jak se Toyotě podařilo posunout schopnosti jednotky, která je přitom kompaktnější a lehčí než u předchůdce. Parametry jsou pozoruhodné: přestože se hmotnost snížila o 14 %, výkon akumulátoru o 14 % vzrostl. Delší je i potenciální životnost akumulátoru a díky novému systému chlazení je jeho provoz tišší. Vzhledem ke kompaktním rozměrům se navíc podařilo celý akumulátor vměstnat pod zadní sedadla tak, aby nezasahoval do prostoru kabiny ani zavazadelníku.

Výhody nového systému se neomezují pouze na stránky, které lze vyjádřit číselnými daty. Toyota se též zaměřila na zprostředkování lepší zpětné vazby z pohledu řidiče, zejména díky přirozenějším reakcím vozidla na práci s akceleračním pedálem. Nová Corolla se tak chlubí konzistentním a předvídatelným chováním, stejně jako snadnou ovladatelností – tedy kvalitami nezbytnými pro sebejistou jízdu.

Provedená opatření řidič zaznamená především za důvěrně známých situací, jako je jízda v kolonách nebo městských zónách s častými změnami rychlostních omezení. Přirozenější je i akcelerace vozidla ve stoupáních či klesáních, kdy je zrychlování lépe sladěno s otáčkami motoru; při jízdě v mimoměstském provozu pak hybridní systém pracuje za nižších otáček ve prospěch tišší a uvolněné jízdy.

2023-corolla-hatchback-dpl-04

Funkce prediktivního řízení systému dobíjení baterie předvídá úseky klesání a hustotu dopravy na trase zadané v palubní navigaci. Dobíjení baterie je tak možné řídit efektivněji, například optimalizovat využívání zbývající kapacity baterie před dlouhým úsekem klesání, kde bude možné opět baterii dobít. S využitím dopravních informací v reálném čase je systém schopen zachovat určitý stav nabití baterie ještě před dojetím konce kolony. Následně pak vozidlo nemusí v dopravní zácpě tak často spouštět motor kvůli dobíjení baterie.

Za volantem

Nejprve usedám za volant nejsilnějšího provedení, tedy dvoulitru a navíc ve verzi GR SPORT s karoserií kombi a vyrážím na trasu zdejšími kopci. Tu Toyota vybrala odvážně a jde vidět, že novému pohonu opravdu silně věří. Trasa je totiž na začátku plná prudkých stoupání, poté následuje sjezd do města Marbella a po dálnici zpět do Málagy. Dřívější generace trpěly hlavně v kopcích a v dálničních tempech, kde hybrid projevoval své slabiny. Jsem tedy zvědavý, jak si se známými neduhy poradí nová generace.

2023-corolla-touring-sports-dpl-22

Dvoulitr mě hned na začátku překvapil svou dynamikou. Jede opravdu solidně. Z přechozích odstavců je jasné, že zvýšení výkonu a efektivity Toyota docílila změnou elektrické části pohonu a né té spalovací. S trochou nadhledu se dá k novému pohonu přihlížet, jako k přeplňování. Zvýšila se totiž ta elektrická, tichá a okamžitá síla a ten elektrický kopanec je teď opravdu znát. Šlápnete na plyn a auto ihned vystřelí vpřed na vlně okamžité elektrické síly a až poté zatáhne spalovací motor. Funguje to pravdu výborně. Pod zátěží ve stoupání do kopců se ukázala v dobrém světle i bezestupňová převodovka e-CVT, která se vždy vyznačovala silným konstantním hlukem vytočeného motoru. Nyní je křivka mnohem lepší a projev výrazně tišší. Spotřeba na vrcholu trasy ukazovala 7 litrů a to jsem opravdu auto nešetřil.

V zatáčkách se ukázal v dobrém světle i podvozek. Mimochodem Corolla je jedno z mála aut, které má v každé verzi a výbavě vzadu víceprvkové zavěšení. S chutí a lehkostí se vrhá do zatáček a skvěle drží stopu. Jde cítit, že se snížila hmotnost a auto působí jedním slovem lehkonoze. Přijíždím do Marbelly a nuluju ukazatel spotřeby. Ve městě se hybrid ukazuje jako skvělý společník a auto zde projíždí z 80 procent na elektrickou energii. Spotřeba tak klesla ke třem litrům. Dvoulitr nezaskočila ani dálnice, jeho 196 koní i zde poskytuje adekvátní dynamiku při vyšších rychlostech. Do cíle dorážím po dálnici za 6 litrů.

2023-corolla-touring-sports-dpl-27

No nic, přesedám do krásného modrého hatchbacku a jdu vyzkoušet slabší variantu 1,8. Tu dříve většina nazývala jako dýchavičnou. Tabulkové údaje ale naznačovaly, že by tomu měl být konec, zzlepšení zrychlení o dvě vteřiny je dostatečná indicie. A opravdu je tomu tak. Jasně, není to žádný trhač asfaltu, ale dynamika je zcela dostačující pro většinu uživatelů.

Plochý průběh systému je nyní přeprogramovaný podobně jako u silnější jednotky. To nejlepší vám tedy dá ve spodní části a u slabší jednotky je nástup elektrické síly, logicky, ještě citelnější. Po městě se tedy i slabší varianta pohybuje velmi hbitě. Menší problém nastane na dálnici při zrychlené ve vyšších rychlostech, kdy výkon celé soustavy je nižší, ale oproti předchozí generaci je to i tady velký pokrok. Spotřeba této varianty byla v průměru o jeden litr menší ve všech režimech, kromě dálnice, kde si hybrid říká o větší asistenci spalovacího motoru.

2023-corolla-hatchback-dpl-10

Jednaosmička na mě působila celkově takovým uhlazenějším a přívětivějším dojmem. Navíc mi přišla o kus tišší, což mi potvrdil i inženýr Toyoty, který vedl celkové ladění hybridního ústrojí. Dvoulitr dostal schválně vyšší tón a křivku projevu motoru, kdežto slabší motorizace se ladila především na komfort a klid. Pokud tedy nutně nepotřebujete silné auto, slabší verze bude zcela ideálním parťákem pro každodenní život.

2023-corolla-hatchback-dpl-21

Zbývá už jen cena. Nejlevnější verze hatcbacku začíná na částce 667.900 Kč. Nejdražší na sumě 894.900 Kč. Verze Sports Tourer pak začíná na 697.900 Kč a verze Executive na 924.900 Kč. Nejlevněji vás přijde verze sedan s jednapětkou bez hybridu, která začíná na 607.900 Kč a hybridní 1,8 ve verzi Executive začíná na 884.900 Kč. Ceny nejsou nejnižší, ale kupujete si nejlepší hybridní pohon planety a japonskou kvalitu s prokázanou spolehlivostí. Především za své peníze ale dostanete skvěle postavené, vymyšlené a odladěné auto, které vám bude bezvýhradně sloužit a dělat radost.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz