Renault Symbioz Blue - Photo

První jízda s Renaultem Symbioz: Rodinné SUV za dobrou cenu pro ty, kteří nechtějí elektrický Scénic

11. 9. 2024 • Novinky, Renault, Testy

Téměř 60 let od představení moderního, prostorného a praktického vozu Renault 16 a 40 let od představení revolučního modelu Espace, vozu pro sedm osob s délkou 4,25 m, přispívá Renault k dědictví “rodinných vozů s rytmem života” modelem Symbioz. 

V roce 1965 byl Renault 16 navržen jako vůz pro život, což byl klíčový prvek zamýšleného odlišení od konkurence. Nabízel nový typ siluety hatchbacku pro přístup do zavazadlového prostoru a modulární lavici, kterou bylo možné změnit například na pozici pro odjezd na dovolenou. Nabízel na svou dobu nebývalou variabilitu a reagoval na potřeby rodin, které hledaly vůz, jenž by se přizpůsobil jejich životu, v souladu se společností, která procházela změnami.

Renault Symbioz Grey - Photo Renault Symbioz Grey - Photo

Od té doby Renault pokračuje v inovacích rodinných vozů, které drží krok s dobou. Tak tomu bylo v 80. letech s modelem Espace, který byl díky svému jednoprostorovému tvaru karoserie a variabilitě, v té době zcela nevídané, skutečnou revolucí. V 90. letech na něj Renault navázal modelem Scénic, prvním kompaktním MPV navrženým směrem zevnitř ven. Interiér byl navržen tak, aby zajišťoval stejnou pohodu všem cestujícím.

A teď je tu novinka s neznámým jménem bez historie. Důvod je prozaický. Když Renault představil nový Scénic, slavný rodinný vůz, pouze s elektrickým pohonem, sklidil hodně kritiky. Berte tedy Symbioz jako jeho alternativu. Rozměrově a vzhledově jsou jako by si z oka vypadli. Renault tak jasně a nepřímo dává najevo, že nevsází vše na elektrickou kartu a že chce nabídnout alternativy i pro tradiční klientelu. A to je dobře, ne?

Renault Symbioz Blue - Photo

Symbioz dokáže přizpůsobit svůj zavazadlový prostor a prostor pro cestující potřebám rodin. Je vybaven užitečnými technologiemi, které lidem přinášejí přidanou hodnotu a má ompaktní rozměry, které jsou vhodné i pro jízdu ve městě. Přebírá tradiční DNA, recept na všestranné vozidlo pro život a přizpůsobuje ho dnešní době. Symbioz ztělesňuje nový designový jazyk značky Renault a zdůrazňuje kontinuitu s nedávnými modely Scenic E-Tech elektrický a nový Captur.

Symbioz je postaven na prodloužené verzi platformy CMF-B, kterou používají modely Clio a Captur (segment B) a Arkana (segment C). Má vyvážené proporce a zadní převis, díky němuž má velký objem zavazadlového prostoru, dodává celkovým liniím plynulost. Záď vyvažuje moderní, agresivní přední část, kde se vysoká, horizontální kapota setkává s výrazně kolmou přední částí. S délkou 4,41 m tento nový model doplňuje “hybridní” řadu E-Tech, do které již patří Arkana (4,57 m) a Austral (4,51 m), a také “elektrickou” řadu E-Tech s modely Megane a Scenic E-Tech electrický. To posiluje strategickou provázanost značky Renault, která reaguje na celou škálu přání motoristů tím, že vytváří dvojí modelovou řadu se specializovanými platformami.

Renault Symbioz Grey - Photo

Na přídi i zádi vozu Symbioz jsou patrné plastické linie nového designového jazyka značky Renault, které lemují boční strany vozu, jež byly jemně a střízlivě upraveny. Přední a zadní část vozu se vyznačuje výraznými hranami, které lámou světlo, podtrhují obrysy vozu a působí velmi rafinovaně. Vodorovně protažené světlomety dodávají vozu pronikavý vzhled. Jsou propojeny černým pásem, který opticky odlehčuje přední plochu a zároveň zvětšuje vozidlo. Černý pás zrcadlí spodní pás v barvě karoserie. Zrcadlový efekt se projevuje i v motivech, které jsou jejich oživením.

Záď je výrazně tvarovaná, rozměrná a dynamická, s velkým množstvím světelných efektů. Světla maximálně protahují šířku vozu, čímž zdůrazňují vizuální projev a zároveň zachovávají schopnost protáhnout se úzkými průjezdy. Svislost zadních dveří je příslibem velkorysého vnitřního prostoru.

Renault Symbioz Grey - Photo Renault Symbioz Grey - Photo

Symbioz sdílí uspořádání přístrojové desky s vozem nový Captur. Verze Iconic se rovněž vyznačuje specifickými, moderními a rafinovanými materiály. Vrchní část palubní desky je u verze Techno pokryt speciálním povrchem, který je velmi jemný na dotek, u verze Esprit Alpine modrým gradientním vzorem a u verze Iconic gradientním efektem kartáčovaného hliníku. Spodní část palubní desky je u verze Esprit Alpine potažena sportovní tkaninou a u verze Iconic syntetickou kůží s prošíváním.

Od verze Techno je Symbioz vybaven multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými službami Google, založeným na systému Android Automotive 12, který pomáhá zákazníkům v jejich každodenním životě službami, jež se přizpůsobují všem jejich potřebám v oblasti konektivity. Díky inteligentním funkcím Google dokáže OpenR Link nabízet stále relevantnější návrhy navigace a prostředí na základě zvyklostí řidiče. OpenR Link je od svého uvedení na trh v elektrickém Megane E-Tech etalonem trhu a je kompatibilní s protokoly Android Auto a Apple CarPlay, a to jak kabelově, tak bezdrátově. Jeho centrální 10,4″ vertikální dotyková obrazovka (u všech verzí) umožňuje plně využívat propojený svět obsahu a služeb, které nabízí. Druhá obrazovka s úhlopříčkou 10,25″, umístěná naproti řidiči, zobrazuje informace o jízdě. Její velikost je kompatibilní s barevným displejem navigace přímo před očima řidiče.

Renault Symbioz Grey - Photo Renault Symbioz Grey - Photo

Systém OpenR Link se snadno používá, je on-line a neustále aktualizovaný a zaručuje stejně intuitivní ovládání jako chytrý telefon nejnovější generace. Kromě služeb nabízených společností Google, jako jsou Mapy Google a Asistent Google, je prostřednictvím katalogu Google Play k dispozici velké množství aplikací (50 a více v závislosti na zemi a verzi). Ve verzi Iconic je vybaven až 29 jízdními asistenty nejnovější generace pro maximální bezpečnost a komfort jízdy.

Na živo je interiér moc hezký a cítíte se v něm jako doma. To, že se jedná o levnější model poznáte jen podle starší architektury interiéru na bázi Capturu nebo Arkany. Materiály jsou však kvalitní a například oba displeje mají velmi hezkou a jemnou grafiku. Integrace Googlu je pak opět skvělá, jak již u této značky bývá tradicí. Pochválit musím příjemná sedadla, která jsou komfortní a také dobrý posed a výhled z vozidla. Celkově se mi tu trávilo čas velmi dobře a na dlouhé cesty to bude parádní společník.

Renault Symbioz Grey - Photo Renault Symbioz Grey - Photo

Objem zavazadlového prostoru až 624 litrů, který je při dané délce vozidla nevídaný a který je navíc modulární díky posuvné zadní lavici a rovné podlaze při jejím sklopení, řadí Symbioz na špičku ve své třídě. To vše při zachování kompaktnosti a agility. Je to ideální kombinace všestrannosti, městského provozu a rodinného života.

Vůz váží necelých 1 500 kg a je vybaven hybridním pohonným ústrojím E-Tech full hybrid  145, jehož spotřeba paliva a emise jsou na nejlepší úrovni na trhu díky exkluzivní, mimořádně účinné technologii, která se od uvedení na trh v roce 2020 neustále zdokonaluje. Ano, tento pohon už dobře známe například z modelu Arkana nebo Captur. Renault na něm však neustále pracuje a zlepšuje jeho efektivitu.

Renault Symbioz Grey - Photo

Během prvních kratších jízd mě však ihned přesvědčil, že to bude dostačující motorizace pro všestranné použití. Základem je nadále atmosférická zážehová šestnáctistovka s 69 kilowatty, kterému pomáhá trakční elektromotor o výkonu 36 kW. Dvojici doplňuje ještě startér-generátor s patnácti kilowatty. Systémový výkon pak činí 105 kW. Na rozdíl od toyot nebo hybridních hond zde máte k dispozici samočinnou převodovku s několika stupni. Tzv. multimódová skříň má dokonce dva převody i pro trakční elektrickou jednotku a čtyři pro čtyřválec. Mechanickou synchronizaci zde nahrazuje právě elektromotor.

Hlučného motoru ve vysokých otáčkách se dočkáte jen sporadicky a v určitém režimu. Čtyřstupňový automat tuhle nepříjemnost většinou zdárně eliminuje. Celý pohon navíc co nejvíce preferuje jízdu na elektřinu, kterou si jednotka bere z akumulátoru s kapacitou 1,2 kWh. Většinou však o motoru vůbec nevíte, především ve městě nebo na okresních silnicích. O slovo se přihlásí až třeba na dálnici nebo při potřebě prudké akcelerace. Systém je však odladěn velmi dobře a navíc má Symbioz velmi dobře odhlučněnou kabinu.

Renault Symbioz Grey - Photo

Pochvala putuje i k podvozku. Rodinné SUV by mělo být především komfortní a takový je i nový Symbioz. V Praze se pohyboval s grácií a filtroval veškeré nerovnosti. Karoserie se sice trošku naklání, ale to jen doplňuje plavnou pohodu na palubě. Jsem rád, že Renault naladil podvozek primárně na komfortní notu a nesnažil se o nějakou pseudosportovnost.

Renault Symbioz Grey - Photo

Po modelech Arkana, Megane E-Tech elektrický, Austral a Scenic E-Tech elektrický doplňuje Symbioz kompaktní řadu vozů Renault a uzavírá kapitolu snahy značky Renault získat zpět segment C. Ceník začíná na částce 729 000 za verzi Techno. Esprit Alpine přijde na 779 000 a vrcholná verze Iconic na 829 000 korun. To je za takto prostorné praktické a dobře jezdící auto s parádním infotainmentem a výbavou opravdu slušná a konkurence schopná cena.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz