_dsc6187

První jízda s Renaultem Rafale: Styl, emoce a efektivní hybrid

18. 7. 2024 • Novinky, Renault, Testy

Renault Rafale je zcela nový model, který francouzská značka dosud nenabízela. Jedná se o stylový crossover s karoserií typu SUV-kupé, který vstupuje do vysoce konkurenčního segmentu D. Renaultu se v této třídě nikdy příliš nedařilo, úspěchy zaznamenával především v malých autech segmentů B a C. Už na první pohled ale může oslovit mnoho potenciálních zákazníků.

_dsc6177 _dsc6207

Rafale totiž přichází s typickým, ale opět inovovaným designovým stylem Renaultu a podobnou karoserií, jakou má i menší model Arkana, který je u zákazníků velmi oblíbený. Přední části dominuje maska chladiče, která je zepředu černá, ale z bočního pohledu má modrou výplň (u všech barev karoserie). Po stranách jsou LED světlomety, které mohou být vybaveny funkcí LED Matrix s 20 segmenty pro každý světlomet.

Z boku vynikají velká kola, přičemž výbavy Techno i Esprit Alpine mají kola o průměru 20 palců (liší se jen designem) a chystaná verze Atelier Alpine, která bude určena výhradně pro 300koňový plug-in hybrid, bude mít kola o průměru 21 palců. Větší ani menší kola nelze u žádné z výbav objednat. Zezadu zaujme výrazný spoiler nad sklem a také design i grafika světlometů, které jsou inspirovány čínskou hrou Tangram a mají dynamické směrovky. Zajímavostí je, že třetí brzdové světlo není na vrchu skla, ale v jeho spodní části. A ano, vůz se podobá konkurenčnímu Peugeotu 408, což je jeho úhlavní rival. Důvod je jednoduchý, Renault si stáhl designéra právě od Peugeotu.

f19b1411

Interiér je podobný současným modelům, ale displeje mají novou a velmi jemnou grafiku a výbornou čitelnost i na ostrém slunci. Potěší také jejich rychlost a odezva na dotyk. Renault v interiéru zachoval některá fyzická tlačítka a nesoustředil veškeré ovládání jen na dotykový displej, což si zaslouží pochvalu.

renault-rafale-suv-2024-112 2022-renault-austral-00074-1024x576

V Menu infotainmentu si můžete nastavit upozorňování na překročení rychlosti, aktivní vedení v pruzích, automatické upravování rychlosti v adaptivním tempomatu a podobně. Nemusíte tak jednotlivé funkce vypínat po jednom. Stačí dvakrát stisknout tlačítko Perso a je to.

Renault již nějakou dobu využívá vestavěný infotainment Google Automotive Services. Díky tomu můžete v autě využívat všechny služby, které Google nabízí, včetně navigace s aktuálními dopravními informacemi, streamování hudby a podobně. Google umožňuje v autě hlasové ovládání podobně jako v telefonech. Zde však nastává drobný problém, protože Google asistent zatím neumí česky, takže musíte komunikovat v některém ze světových jazyků. Zástupci Renaultu potvrdili, že čeština bude dostupná, ale nedokázali říct kdy.

2024-renault-espace-interior-5-1024x683 renault-rafale_15

V současnosti je Renault Rafale nabízen pouze s jednou motorizací. Jedná se o 200koňový full-hybrid s pohonem předních kol a automatickou převodovkou, známý z modelu Renault Espace. Byl však představen i 300koňový plug-in hybrid s pohonem všech čtyř kol (zadní náprava má druhý elektromotor, nejde o mechanický pohon všech kol), jehož ceny budou odhaleny v září a první zákazníci jej obdrží koncem roku.

Hybridní kombinuje elektromotor s výkonem 50 kW/68 koní a točivým momentem 205 Nm na přední nápravě s turbodmychadlem přeplňovaným tříválcem 1,2 TCe s výkonem 96 kW/130 koní a točivým momentem 205 Nm. Dále je zde startér-generátor s výkonem 25 kW/34 koní a točivým momentem 50 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je 147 kW/200 koní a točivý moment 410 Nm.

_dsc6217

To znamená slušnou dynamiku. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 175 km/h. Hlavní zajímavostí je pružné zrychlení. Auto reaguje na pohyb plynovým pedálem rychle a díky silnému elektromotoru i překvapivě rychle akceleruje. Pružnost je skvělá a odhlučnění motoru také, skoro ani nepoznáte, že jde o tříválec. Jen na hrubém asfaltu se do kabiny dostává hluk od pneumatik, na kvalitním asfaltu nikoliv.

_dsc6342

Kritiku směřujeme k brzdám, které mají možná až příliš rychlý nástup. I při lehkém dotyku brzdového pedálu auto zpomaluje velmi výrazně, ale intenzita brzdění se při větší síle na pedál příliš nezvětšuje. Intenzitu rekuperace také není jednoduché změnit. Páčky na volantu slouží pro manuální řazení a na voliči automatu jsou pouze režimy pro jízdu vpřed, vzad, neutrál a parkovací režim.

Renault Rafale měří na délku 4710 mm a jeho provozní hmotnost je 1,7 tuny, přesto je překvapivě hbitý a obratný. Pomáhá mu rychlý převod řízení a natáčení kol zadní nápravy. Ta se ve vyšších rychlostech otáčejí stejně jako přední kola až o 1°, v nízkých rychlostech naopak proti směru předních kol až o 5°. Rafale má tak prakticky stejný poloměr otáčení jako maličké Clio.

_dsc6352

Podvozek je na 20palcových kolech poměrně tuhý a auto výrazně kopíruje terén. Verze Techno a Esprit Alpine mají standardní neadaptivní tlumiče, ale pro chystanou výbavu Atelier Alpine se připravuje nový adaptivní podvozek, který bude spolupracovat s kamerou za čelním sklem. Ta bude mapovat terén před autem a v reálném čase upravovat tuhost tlumičů pro co nejkomfortnější přejíždění nerovností, podobně jako modely DS Automobiles.

_dsc6259

V České republice začíná cena Renaultu Rafale ve výbavě Techno na částce 999 900 Kč s DPH. Vyšší výbava Esprit Alpine je o 100 tisíc korun dražší. Kompletní ceník platný k 1. červenci 2024 je ke stažení zde. Plug-in hybridní 300koňová verze, která bude mít stejný základ benzinového tříválce, ale s jiným turbodmychadlem a výkonem 150 koní (celkově 300 koní), dostane ceník v září.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz