renault-austral-7

První jízda s Renault Austral: Příjemné auto, byť pár slabin má

26. 1. 2023 • Novinky, Renault, Testy

Renault oživuje nabídku v kategorii SUV ambiciozním modelem, kterým je nový Austral. Stane se jedním z pilířů opětovného dobytí segmentu C, jádra světového automobilového trhu. Austral pokračuje v ofenzívě započaté modely Arkana a Megane E-Tech 100 % elektrický v tomto segmentu, v tradici „vozů pro život“ s rezolutně moderním přístupem. Tento přístup nazývaný „Nová vlna“ hodlá učinit ze značky lídra v oblasti technologie, čisté energie a služeb.

Nový Austral, stavěný jako první vůz Renault na platformě CMF-CD třetí generace, vyvinutý společně v rámci Alliance, nabízí novou, silnější a činnější verzi systému E-Tech „Full hybrid“ a dva benzínové pohony „Mild hybrid“ 48V a 12V. Velká kola (až 20 palců) zdůrazňují jeho svalnatou siluetu s linií kapoty blízko podběhů kol. Austral disponuje rovněž veškerými tradičními zákonitostmi SUV: přední a zadní kryty podvozku, kontrastní boční a spodní ochranné lišty, výrazná světlá výška (170 mm) a vysokou hranu bočních oken pro lepší ochranu cestujících.

renault-austral-8 renault-austral-4

Designéři Renaultu použili prvky, které činí SUV přitažlivým z hlediska proporcí, převisu karoserie (925 mm vpředu a 917 mm vzadu) a rozměrů kol a přidávají mu na svalnatosti a eleganci. Výška 1,62 metru, šířka 1,83 metru a délka 4,51 metru s rozvorem 2,67 metru jsou ideálními proporcemi, které již zpovzdálí vzbuzují dojem prostornosti a pohodlí, robustnosti a sportovního ducha. Kompaktní reflektory v sobě mají až 7 high-tech diodových modulů, schopných přizpůsobovat rozložení světla . Toto multifunkční osvětlení je nabízeno ve třech verzích: LED Pure Vision, LED Adaptative Vision a LED Matrix Vision s dynamickými blinkry. Zadní světla mají rovněž tvar C a spolu s logem Renault vytvářejí protáhlou světelnou signaturu, prodlouženou po obou stranách zavazadlového prostoru. Je pro ně charakteristická mikro-optická technologie, použitá poprvé u Megane E-Tech 100% elektrický.

Rafinovaný high-tech interiér modelu Austral nabízí pohodlí hodné rodinných modelů, které jsou charakteristické pro historii značky Renault. Klenotem jeho prostorné a přívětivé kabiny je displej OpenR, kombinující zobrazování údajů palubní desky se zobrazováním navigace a multimédií obsahujícího nejlepší aplikace a služby Google. Jeho dva displeje o úhlopříčce 12’’, k nimž se přidává head-up displej 9,3’’, tvoří celkovou plochu téměř 1 000 cm2 pro zážitek z intuitivního, komplexního a propojeného řízení.

renault-austral-43 renault-austral-38

V designu interiéru vyniká vysoká a široká středová konzole, nazvaná „console grand confort“, zcela v tradici velkých cestovních vozů. Je moderní a pečlivě zpracovaná, důvtipně vymezuje prostory řidiče a spolujezdce. Každý si tak může vychutnat skutečný individuální kokon, ultramoderní a ochranný, a zároveň sdílet zážitky na palubě. Tato konzole disponuje elegantní povrchovou úpravou. Je potažena měkčeným materiálem s dvojitým prošíváním již od úrovně výbavy Techno. Je zbavena všech ovládacích prvků, neboť přepínače a tlačítka byly přeneseny do blízkosti volantu a displeje OpenR, podobně jako páka automatického řazení s elektrickým ovládáním „e-shifter“.

Na základě cirkadiánního cyklu, tj. biologického rytmu lidského těla během 24 hodin, se dokáže přizpůsobit venkovnímu světlu a každých 30 minut automaticky měnit barvu. Díky plynulým přechodům mezi barvami doplněnými o dynamické a přirozené efekty působí ambientní osvětlení jako živé. Řidič si může přizpůsobit intenzitu barvy osvětlení své náladě a preferencím na obrazovce OpenR, kde je mu umožněn výběr z 48 různých odstínů. V závislosti na zvoleném jízdním režimu mění barvu také osvětlení palubní desky, výplně dveří a přístrojová deska.

renault-austral-36 renault-austral-33

Zvláštní péče byla věnována čalounění vozu. V základní vybavě jsou sedadla opatřena recyklovanou šedou látkou použitou i na dveřních panelech, částech palubní desky a komfortní středové konzole. U verze Techno čalounění kombinuje textilii s povrchovou úpravou Titanium Black a čalouněním, které se jemně rozjasňuje od černého sedáku až po světle šedou opěrku hlavy. Ve verzi Iconic ladí textilní čalounění s titanově černou vrstvou s vřesově šedou látkou. Sedadla jsou rovněž čalouněná a opatřena prošíváním Warm Titanium, které se nachází rovněž na výplních dveří a na komfortní středové konzoli. U této verze je k dispozici také varianta prošívané a mikroperforované kůže Titanium Black s prošíváním Warm Titanium.

Austral je vybaven 32 asistenty řízení, jízdními režimy MULTI-SENSE a 4CONTROL Advanced – nejnovějším systémem řízení všech čtyř kol, vyvinutým značkou Renault. Nabízí tedy užitečné, proaktivní a inteligentní technologie, a to vše ve prospěch pohodlí, potěšení a bezpečnosti cestujících.

Austral nabízí v závislosti na verzi sklopnou zadní lavici ve dvou částech, 2/3-1/3. Každá část se může samostatně posunout o 16 cm. Zadní cestující mohou také pohodlně sedět podle svých preferencí díky nastavitelnému úhlu opěradla zadní lavice (25°, 27° a 29°). Díky prodlouženému rozvoru nové platformy CMF-CD a posuvné zadní lavici byl vnitřní prostor modelu Austral optimalizován, aniž by došlo ke snížení velikosti zavazadlového prostoru. Ve verzi Mild hybrid nebo Mild hybrid Advanced s pevnou zadní lavicí má zavazadlový prostor objem 500 dm3 VDA (430 dm3 VDA ve verzi E- Tech hybrid). S posuvnou lavicí dosahuje až 575 dm3 VDA (555 dm3 VDA ve verzi E- Tech hybrid). Sklopením zadního opěradla se dostupný objem zvětší na 1 525 dm3 VDA (1 455 dm3 VDA ve verzi E- Tech hybrid).

renault-austral-44

Verze Esprit Alpine vstupuje do nabídky Renault. V tomto novém a exkluzivním designu se umocňuje sportovní styl, elegance a technologie vozu Austral. V této verzi se Austral vyznačuje ještě asertivnějším designem, obohaceným o novou barvu karoserie šedá Schiste Satin, speciálně vyvinutou pro tuto novou verzi. Jeho exkluzivní lak, výsledek specificky prostudované chemie, mu dodává saténový povrch, na půli cesty mezi leskem a matem, což mu dává bezkonkurenční odolnost. Verze Esprit Alpine také obsahuje 20palcové hliníkové ráfky „Daytona“. Vpředu je horizontální mřížka chladiče vyvedena v barvě šedá Satin, podtržená aerodynamickou sportovní lištou ve stejné barvě, zatímco vnější loga Renault (přední, zadní, střed kol) mají povrchovou úpravu černá Ice, která je střízlivá a sofistikovaná.Po stranách jsou dvě loga „Alpine Spirit“. Na zádi je název vozu zobrazen písmeny v barvě černá Ice, které ladí s logem značky Renault vylepšeným high-tech světly s 3D efektem moaré a dynamickými blinkry.

Uvnitř verze Esprit Alpine nabízí čalounění Alcantara s dvojitým prošíváním Alpine Blue. Logo Alpine vyšité na opěrkách hlavy a decentní trikolora vložená do bočních švů interiéru dotváří eleganci. Výplně dveří a palubní desky před spolujezdcem, ladící s čalouněním, zdobí modře prošívané dekory z Alcantary. Volant v kůži Nappa s dekory z Alcantary zdobí prošívání v barvě trikolory. Balíček doplňují bezpečnostní pásy opatřené modrým lemováním, hliníkové pedály a prahy dveří s vyraženým nápisem „Alpine“.

renault-austral-54

Podvozek Renaultu Austral je k dispozici ve dvou verzích: vlečená ramena spojená torzní příčkou pro modely se dvěma řízenými koly a víceprvková zadní náprava pro verze vybavené 4CONTROL Advanced se čtyřmi řízenými koly. Převod řízení 14,7:1 u verzí s řízením dvou kol klesá na méně než 13:1 u verzí vybavených 4CONTROL Advanced. Výsledkem je citlivější, přímější a bezpečnější ovladatelnost, když vůz zatáčí – na nejvyšší úrovni přesnosti ve své třídě. U verze s řízením dvou kol je poloměr otáčení 11,5 metru. Ve verzi s řízením všech čtyř kol klesá na 10,1 metru čím nabídne obratnost identickou s městským autem. Jedinečná technologie v segmentu. Jedná se o třetí generaci tohoto systému 4CONTROL, který byl od svého vzniku před patnácti lety neustále vylepšován.

Nový Renault Austral těží z řady inovativních pohonných jednotek s novou generací systému E-Tech hybrid s napětím 400 V a s výkonem až 200 koní, stejně jako ze dvou dalších zážehových motorů: Mild hybrid Advanced 48V s výkonem 130 k (nebude uveden na český trh) a Mild hybrid 12V o výkonu 140 a 160 koní.

Nový Austral uvádí do provozu zcela nový samonabíjecí „ full hybrid “ motor E- Tech, zdokonalený tak, aby poháněl vozidla vyšší třídy a generoval vyšší výkon a potěšení z jízdy při současném omezení spotřeby paliva a emisí CO2. Má kombinovaný výkon až 200 koní. Tato hybridní technologie E- Tech, vyvinutá a patentovaná vývojáři z firmy Renault, si zachovává svůj důmyslný systém. Kombinuje tepelný motor, dva elektromotory, – trakční motor „e-motor“ a vysokonapěťový generátor typu HSG (High-Voltage Starter Generator), který zajišťuje startování tepelného motoru, řazení a dobíjení baterie – centrální baterie a inteligentní automatické multimodové bezspojkové převodovky. Hybridní motor E- Tech Nového Renault Austral obsahuje nový 1,2litrový přeplňovaný 3válcový zážehový motor s výkonem 96 kW a točivým momentem 205 Nm. Je spojen s výkonnějším a silnějším elektromotorem (50 kW a 205 Nm), lithium-iontovou baterií s větší kapacitou (1,7 kWh / 400 V). Kombinovaný točivý moment činí 350 Nm u varianty s výkonem 160 koní a 410 Nm u výkonnější 200 koňové verze . Hybridní motor E- Tech Nového Renault Austral, nabízený se dvěma úrovněmi výkonu, 160 k a 200 k, nabízí maximální účinnost při používání s nejlepší odezvou na trhu, která se projevuje zrychlením z 80 na 120 km/h za pouhých 5,9 sekundy (6,8 sekundy u verze 160 koní). Stejně jako u předchozí generace motoru E- Tech hybrid jsou všechny starty 100% elektrické, s okamžitou dostupností točivého momentu, aby poskytovaly potěšení z jízdy specifické pro elektrifikovaná vozidla, kombinující ticho a rychlou odezvu. Nový Austral vybavený tímto novým hybridním motorem E- Tech vykazuje optimální spotřebu paliva a emise CO2 (od 4,6 l/100 km a 105 g/km CO2) při provozních nákladech na nejlepší úrovni ze všech hybridních SUV na trhu.

renault-austral-50

Nový motor Mild hybrid Advanced 130 koní: nejlepší alternativa Dieselu (nebude uveden na český trh) Motor Mild hybrid Advanced nabízený poprvé v nabídce Renault je u Nového modelu Austral skutečnou alternativou k naftě. Kombinuje nový 1,2litrový přeplňovaný 3válcový zážehový motor s 48V lithium-iontovou baterií a startér- alternátor. Ten pomáhá spalovacímu motoru v jeho energeticky nejnáročnějších fázích, při rozjezdu nebo akceleraci, aby dodal více výkonu a zároveň vykazoval dobrou spotřebu. Motor Mild hybrid Advanced také umožňuje Novému Renault Austral dosahovat spotřeby paliva a emise CO2 na nejlepší úrovni ve své kategorii (od 5,3 l/100 km a 123 g/km).

První úroveň hybridizace, motor Mild hybrid, je založen na 1,3litrovém čtyřválcovém přeplňovaném zážehovém motoru s přímým vstřikováním, který je již k dispozici u části řady Renault. Je k dispozici s automatickou převodovkou X-TRONIC typu CVT s výkonem 160 koní a s 6stupňovou manuální převodovkou ve verzi 140 koní. Mild hybridní 12V technologie Mild hybrid, kterou používá Nový Austral, zlepšuje činnost Stop & Start a umožňuje aktivaci „Sailing Stop“ (automatická funkce volnoběhu) u verzí X-TRONIC. S tímto motorem Mild hybrid 12V o výkonu 160 k vykazuje New Austral maximální točivý moment 270 Nm dostupný od 1 800 do 3 500 ot./min a kombinovanou spotřebu paliva od 6,2 l/100 km, pro emise CO2 začínající na 136 g/km.

Za volantem

Při našem prvním setkání s novým Australem jsme měli k dispozici zatím jen 12voltové mild-hybridy s čtyřválcovou třináctistovkou 1,3 TCe. Ty Renault nabízí ve dvou výkonových specifikacích – 140 a 160 auto. Vybral jsem si vůz náhodně, zalíbila se mi červená barva a rovnou to byla silnější verze navíc ve variantě Esprit Alpine. Auto je vybaveno asi nejkontroverznějším prvkem této novinky – bezestupňovou převodovkou CVT. Byl jsem opravdu zvědavý, jak se Renault s tímto řešením popasuje a naštěstí to dopadlo dobře. Virtuální stupně fungují a auto nekvílí v konstantních otáčkách. Tady je to lepší než například u hybridních Toyot.

renault-austral-24

Dynamika silnější jednotky je dostačující, ale žádný sprinter to není. Za vše hovoří čísla. Auto z klidu na stokilometrovou rychlost zrychlí za 9,7 sekundy a maximálka je pouhých 175 km/h. To je méně než u některých elektromobilů. Nicméně v reálném provozu je síly tak akorát. Potěšilo mě velmi nadprůměrné odhlučnění kabiny od motoru a aerodynamického hluku. Podvozek je poměrně agilní a auto reaguje velmi rychle na strmé řízení, což mě překvapilo. Nastavení je možná až zbytečně moc “sportovní.” To platí i o komfortu tlumení. Podvozek sice zvládá filtrovat nerovnosti bez větších obtíží, ale jde cítit, že tlumiče jsou naladěny na tužší notu. V kombinaci s velkými koly o rozměru 20 palců je tak Austral tvrdší více, než bych si přál. To i přesto, že vůz má adaptivní tlumiče. Ve sportovním režimu je to pak ještě umocněno.

renault-austral-28

Testovaný vůz nedisponoval systémem 4Control, ani nemůže. Ten je vyhrazen pouze pro silnější full-hybridní motorizace. Pochválit musím interiér a jeho zpracování, které je opravdu v této třídě nad průměrem a týká se to i zvolených materiálů. Líbí se mi i nový infotainment běžící na systému od Google. Už méně se mi líbily sedadla, respektive jejich spodní část, která je poměrně krátká a nedá se žádným směrem nastavit.

Také je škoda, že Austral nemůže být v žádném případě vybaven pohonem všech kol. Můžete namítnout, že to ani většina konkurence, ale pozor. Takovou Škodu Karoq si koupíte v dieselu (což Renault ne) a i ve čtyřkolce. Peugeot 3008 nebo Opel Grandland u vrcholné hybridní motorizace nabízí 4×4 také, což platí i pro Mazdu CX-3 a Hyundai Tucson.

renault-austral-51

První jízda je za mnou a můžu s klidem už teď říct, že nový nástupce Kadjaru, tedy Austral, se povedl. Je to hezké auto s velmi příjemným interiérem a byť má nějaké slabiny, pořád je to normální auto. Více poznáme během klasického týdenního testu. Spotřebu jsem schválně vynechal, protože testovaný kus nebyl ještě ani zajetý.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz