opel-insignia-country-tourer-500218

První jízda s novým Opelem Insignia Country Tourer. Módní kousek nebo schopný stroj?

21. 2. 2018 • Novinky

Opel dále doplňuje nabídku své vlajkové lodi Insignia o další variantu, která se nese v duchu aktuálních módních trendů. Country Tourer kombinuje drsný vzhled offroadů, komfort vozů SUV a luxus hodný limuzíny. Ano, to je přesně to, co v dnešní době lidé žádají a oplastované zvednuté kombíky jednoduše frčí. Nenechte se ale mást, Country Tourer není jen o vzhledu, ale přidává adaptivní podvozek zvýšený o 25 mm, ochranné ližiny podvozku a pokrokový pohon všech kol s vektorováním točivého momentu.

Nebudu vás zbytečně zdržovat, auto jezdí skvěle! To jsem si ověřil na dnešní české premiéře, kde jsem vyzkoušel nejsilnější variantu s benzínovým dvoulitrem o výkonu 260 koní. Na první pohled však zaujme především vzhled, Opelu se podařilo nové Insignii vtisknout dynamické a přitom elegantní tvary, které dávají vzpomenout na éru poctivých lehkonohých sportovních sedanů a kombíků. Svědčí o tom i reakce okolí, za autem se otáčel opravdu každý. Testovaný model ve vrcholném provedení opravdu vyčníval z davu a sám jsem z něj nemohl spustit oči. A zklamáni nebudete ani po nasednutí dovnitř.

opel-insignia-country-tourer-500152

Uvnitř Insignie není nouze o prvky, které vám dopomohou k pocitu spokojenosti. Například úložných prostorů je zde požehnaně. Kam se podíváte, tam si něco odložíte. Mobil, brýle, klíče, pití, svačinu, pro to vše najdete ideální umístění na dobře dostupných místech. Insignia především láká na množství technické výbavy, a tak nechybí digitální přístrojový štít, který umí zobrazit veškeré myslitelné údaje a také velký display informačního systému.

Ten má povedenou grafiku, jednoduché menu a svižnou odezvu. Zmínit musím i head-up display, který může plně konkurovat prémiovým autům a je na srovnatelné úrovni jako ten v BMW. Umí zobrazit navigaci, jízdní údaje a třeba audio prvky. Potěší však zejména povedenou barevnou grafikou a hladkým promítáním. Líbil se mi nízký posez a přímo skvělá sedadla AGR s vynikajícím bočním vedením a pohodlnou výplní.

Nechybí ani spoustu bezpečnostní výbavy jako hlídaní slepých úhlů, adaptivní tempomat, aktivní držení v jízdních pruzích, čtení dopravních značek a nebo hlídání chodců. Celý interiér, jeho tvar a design pak působí výborně. Opel se snažil vymanit běžné šedi a konzervativnosti zavedené konkurence a opravdu to zabralo. Pojetí interiéru je lákavé, svěží a moderní. Líbila se mi i kvalita zpracování nebo slícování jednotlivých dílů k sobě.

Nejenom řidič, ale i všichni pasažéři v interiéru modelu Insignia Country Tourer profitují z nového designu a změněných proporcí vozu: Delší rozvor přispěl ke zvětšení prostoru pro pasažéry na zadních sedadlech a působivý je i objem zavazadlového prostoru od 490 do 1640 litrů.

opel-insignia-country-tourer-500215

Chloubou pak jednoznačně jsou chytré Full LED světlomety IntelliLux, které mají v každé lampě 16 samostatných segmentů a při zapnutých dálkových světlech vypínají pouze ty, které by oslňovaly. Nechybí ani inteligentní přisvicování do zatáček a v praxi fungují opravdu fantasticky. Zaujme také možnost podvozku a adaptivními tlumiči FlexRide – i tady si technici dali záležet a jednotlivé režimy nastavili tak, že rozdíl je opravdu citelný.

Režim Tour promění Insignii v soukromou jachtu, která pluje krajinou a příjemně se pohupuje. Není to ale nepříjemná plavnost, pořád je jistá. Režim Sport pak citelně přitvrdí a minimalizuje náklony karoserie. Pochvalu zaslouží odhlučnění podvozku a izolace od rázů. Přes nerovnosti se tak nová Insignia dostává bez jakéhokoli ruchu.

Dieta, to je důležitá informace vystihující novou generaci. V Opelu si byli vědomi obéznosti první Insignie, a tak novinka zhubla přes 200 kilo a to už je opravdu poznat. Nižší váha společně se širším rozchodem proměnila Insignii ve slušně agilní stroj. Do zatáček sice trochu zaklekne, ale velmi ochotně vykrouží oblouk. Silnice se drží slušně, má dostatek trakce a při překročení limitu gripu přichází obligátní nedotáčivost. Díky pohonu všech kol s funkcí inteligentního přerozdělování točivého momentu mezi jednotlivými koly, ale můžete velmi snadno regulovat chování v zatáčkách.

opel-insignia-country-tourer-501490

Pod plynem auto nádherně utahuje stopu a stáčí se do vnitřku zatáčky, kdy je pomoc zadní nápravy opravdu citelná. Vůz jsem testoval na sněhu a mohl si tak pohon vyzkoušet v ideálních podmínkách. Musím Opel pochválit, protože funguje fantasticky, dokonce o kus lépe než konkurenční Haldex. I tady je ale stejný problém – nelze zcela deaktivovat stabilizační systém. Vypnete pouze protiprokluz, ale každý rozdováděný průjezd zatáčkou vám elektronika po chvíli překazí. Škoda, tento pohon má potenciál k velké zábavě.

Nicméně mě potěšilo, jak svižně se s tímto autem dá jet a s jakou chutí se vrhá do oblouku. Oproti předchozí generaci je to obrovský progres a vůz je pocitově velmi lehký. Dobré je i samotné řízení, které má příjemnou strmost a na dnešní dobu i slušný odpor chodu. Nejvyšší stupeň Insignie je navíc vybaven brzdami Brembo, které jsou fantastické. Skvělému podvozku a pohonu stíhá i potentní motor. Testovanou verzi pohání benzínový dvoulitr s výkonem 260 koní a kroutícím momentem 400 Nm. Na stovku dokáže zrychlit za 7,4 sekundy a zastaví se těsně u hranice 250 km/h. Dynamika je opravdu solidní, motor má chuť po otáčkách a docela příjemný zvuk. Jenže je tu jeden zásadní problém – je spjat pouze s automatickou převodovkou a ta není zrovna nejlepší. Řadí poměrně rychle, ale má zbytečně dlouhé kvalty a často váhá.

Country Tourer však přichází i v jiných motorizacích a je jich docela hodně. Na výběr jsou výhradně přeplňované čtyřválce. Zážehový motor 1.5, testovaný vrcholný dvoulitr, dále vznětový dvoulitr CDTi nabízený ve verzi s jedním i dvěma turbodmychadly. Motor 1.5 se pojí vždy pouze s pohonem předních kol, ostatní lze mít se stálým pohonem všech kol. Testovaný dvoulitr (stejně jako BiTurbo CDTi) ani v jiné verzi nabízen není. To samé platí také o převodovce, které je v obou případech vždy samočinná osmistupňová s měničem momentu.

opel-insignia-country-tourer-500153

Zajímavá alternativa je vrcholné dieselové biturbo, které poskytne ideální dynamiku a nízkou spotřebu. Ten dává z objemu 2,0 litru výkon 154 kW/210 koní při 4000 ot./min a především díky sekvenčnímu dvoustupňovému přeplňování dvojicí turbodmychadel vyniká mohutným točivým momentem až 480 Nm už při 1500 ot./min. Insignia BiTurbo zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 7,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 233 km/h. Nově vyvinutý čtyřválec 2.0 BiTurbo je prvním motorem automobilky Opel, který už plní přísnější emisní normu Euro 6.2, která budou muset plnit všechny nové automobily od podzimu 2018. Stejně jako dosavadní turbodiesel 2.0 CDTI přeplňovaný jedním turbodmychadlem o výkonu 125 kW/170 koní, také nový turbodiesel BiTurbo využívá vysoce efektivní systém čištění výfukových plynů pomocí selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction). V tomto případě se do výfukového potrubí před speciální katalyzátor vstřikuje činidlo AdBlue, které je de facto roztokem močoviny a vody v přesně definovaném poměru. Látka obsahující amoniak (NH3) při vysokých teplotách reaguje v katalyzátoru SCR s oxidy dusíku (NOx), přičemž vzniká neškodný dusík (N2) a vodní páry (H2O). Filtr tuhých částic DPF (Diesel Particulate Filter), který je nyní umístěný v bezprostřední blízkosti motoru, se po studeném startu motoru rychle zahřeje a účinně zachycuje částečky sazí ve výfukových plynech i při nižších teplotách výfukových plynů, což je charakteristické např. při pomalé jízdě.

Kolik stojí?

c

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz