První jízda s novým Nissanem Qashqai: Zpět a v plné formě. Kdysi nejprodávanější crossover je skvělý
Nissan Qashqai je skutečně ikonickým modelem. V roce 2007 totiž jako první otevřel segment kompaktních crossoverů. Přestože konkurenti rychle zareagovali a postupně oslabili jeho dominantní postavení, Qashqai si získal obrovskou popularitu, kdy v Evropě ročně našel přes 200 000 majitelů. Dnes je to však jen polovina. Na scénu ale přichází třetí generace, která se snaží zaujmout inovativními řešeními.
Nissan totiž přišel s faceliftem, který má za úkol udržet Qashqai ve skvělé kondici. Ale pojďme nejprve k designu, kde došlo k výrazným změnám. Ačkoli základní rozměry zůstaly stejné, Qashqai má prakticky zcela novou přední část, která čerpá inspiraci ze starověkých japonských zbrojí. Mřížka chladiče je strukturovaná od horní hrany kapoty až po držák registrační značky a její rámování doplňují trojúhelníkové prvky nárazníku, které plynule navazují na nová světla. Ta nyní působí jako jeden celek s těmito prvky. Denní světla mají nyní pět bumerangových LED diod, zatímco hlavní reflektory jsou vybaveny modulem adaptivních dálkových světel s menšími jednotkami pro širší rozptyl světelného paprsku. V dolní části nárazníku přibyl elegantní černý pruh, který se opakuje i na blatnících a zpětných zrcátkách.
Tento vzhled je obzvlášť výrazný u verze Tekna Plus, která je nejvyšším stupněm výbavy. Zadní světla mají novou grafiku s čtyřmi červenými bumerangovými prvky, ladícími se strukturou přední mřížky a směrovky jsou dynamické. Mírně přepracovaný zadní nárazník obsahuje jednodušší a elegantnější stříbrnou vložku, zatímco výfukové potrubí je decentně skryté pod vozem a bez falešných koncovek, což oceňujeme. Tekna Plus je vybavena 20palcovými koly s diamantovým výbrusem, ale za dvoubarevné lakování, konkrétně černou střechu, si budete muset připlatit. Tento vzhled obzvlášť vyniká v kombinaci s panoramatickým oknem. Upravený design Qashqaie působí soudržněji a aerodynamičtěji. Co je ale důležitější, výrazně se zlepšil výkon matrixových LED světel, které byly dříve průměrné.
Interiér klade důraz na kvalitu a nadčasovost spíše než na emoce. To však neznamená, že by působil nudně – naopak. Nabízí nápadité detaily, jako je prošívání sedadel, palubní deska s přírodní strukturou, matné hliníkové dekorace, lesklý černý klavírní lak a moderní volič převodovky. Prémiovou atmosféru doplňuje černé čalounění stropu a části palubní desky potažené Alcantarou ve verzi Tekna Plus, kterou najdete také na dveřích. Materiály jsou příjemné na dotek a Qashqai nabízí dostatek prostoru i skvělou ergonomii. Rozsah nastavení sedadel i volantu je vynikající, což není u japonských vozů vždy pravidlem.
Sedadla jsou velmi pohodlná, i když by mohla mít lepší boční oporu. Nabízejí elektrické nastavení, vyhřívání, ventilaci a dokonce i masážní funkci s třemi programy. Jedinou vadou je krátká loketní opěrka bez možnosti nastavení, což jsme kritizovali už před dvěma lety a facelift tuto chybu neopravil. Volant je tenčí, ale příjemný na dotek a oceníte také klasické ovládací prvky na jeho ramenech. Celkově Qashqai zůstává věrný mechanickým ovladačům, včetně panelu klimatizace a otočného ovladače hlasitosti. Tyto klasické prvky se kombinují s moderním infotainmentem, který nabízí 12,3palcový virtuální kokpit s pěknou grafikou. Zobrazení lze přizpůsobit – od jednoduchého po klasické, nebo zaměřené na asistenty a navigaci. Po faceliftu se barevné schéma mění podle jízdního režimu.
Tekna Plus má také 12,3palcovou centrální dotykovou obrazovku s rychlou odezvou a přehledným menu. Obrazovka je rozdělena do tří sekcí, což vám umožní sledovat například údaje o voze, navigaci a hudbu současně. Práci s obrazovkou usnadňují i tlačítka pod ní, například pro přepnutí do nočního režimu nebo aktivaci couvací kamery. Na levé straně je vertikální lišta s piktogramy pro nejčastěji používané funkce menu. Díky integrovanému balíčku Google máte k dispozici detailní Google Maps a další aplikace, jako Google Assistant nebo Google Play. Příjemným překvapením je kvalita audiosystému Bose se subwooferem v kufru. Tekna Plus navíc přidává 10,8palcový head-up displej. Celkově Qashqai poskytuje vynikající výhled.
Mezi nové prvky modernizované verze patří panoramatický systém zobrazování okolí s funkcí průhledné kapoty, což je skvělé pro terénní jízdu. Parkování usnadňuje asistent s pamětí parkovacích míst, který ukládá často používané pozice, což usnadňuje manévrování v úzkých prostorech. Nechybí ani bezdrátová nabíječka a dostatek úložných prostorů – do dveří se bez problémů vejde 1,5litrová láhev. Ani vzadu se s prostorem nešetří, vstup je snadný díky velkému úhlu otevření dveří a pro nohy je dostatek místa. Škoda jen, že sedáky nejsou více skloněné pro lepší oporu stehen a že nelze polohovat zadní opěradla. I přes panoramatické okno je však nad hlavou dost místa.
Zadní pasažéři mají k dispozici nastavitelné výdechy klimatizace a dva USB-C porty. Co se týče zavazadlového prostoru, není to tak slavné. Nejvyšší výbava Tekna Plus totiž obsahuje nezávislé zavěšení zadních kol, které vyžaduje více místa. K tomu je třeba připočítat pohon všech kol a subwoofer, což snižuje objem na 479 litrů, tedy méně než u Qashqaie E-Power s baterií v kufru. Nissan však udělal maximum pro to, aby tento prostor byl co nejvíce praktický.
Poté, co Nissan zcela odstranil dieselové motory z nabídky, vsadil na elektrifikované pohony. To platilo i pro námi testovaný Qashqai 1,3 DIG-T, který je poháněn dobře známým přeplňovaným čtyřválcem od Renaultu. Renault jej označuje jako 1,4 TCe. Tento motor využívá mild-hybridní technologii. Nejedná se však o pokročilý 48V mild-hybrid, natož aby měl elektromotor přímo v převodovce. Jde o nejjednodušší formu elektrické asistence – v podstatě vylepšený start-stop systém. Spalovací motor je propojen se startér-generátorem pomocí řemene. Nissan neuvádí výkon ani točivý moment malého elektromotoru (6 Nm), ale výkon čtyřválce známe. Ten dosahuje 116 kW a má velmi solidní točivý moment 270 Nm. Právě tato výkonnější verze je určena pro model s pohonem všech kol. Verze s pohonem dvou kol a manuální převodovkou disponuje pouze 103 kW.
Pozoruhodné je, že spalovací motor je spojen s CVT převodovkou japonského původu. Kromě Renaultu Austral používá obdobnou kombinaci pohonu všech kol a CVT pouze Subaru, ale s atmosférickými motory. Spojení francouzské a japonské techniky funguje překvapivě dobře. Pohon nemá typický “mixérový efekt”, kdy motor zvyšuje otáčky a čeká, až auto “dohoní”. Nissan dosáhl přirozeného propojení mezi otáčkami motoru a aktuální rychlostí. Převodovka nemění rychlost kontinuálně, ale v postupných krocích. Přesto má schopnost plynule měnit převod, ale chová se více jako klasický automat než CVT. Pokud vám to nevyhovuje, manuální režim nabízí až sedm přednastavených převodových stupňů. V takovém případě nepoznáte rozdíl mezi CVT a běžnou automatickou převodovkou.
Dynamika není nijak vzrušující, ale rozhodně také ne zklamáním. Zrychlení na stovku trvá 9,9 sekundy. Při předjíždění je však třeba pamatovat na jeho omezení. Převodovka udržuje nízké otáčky, takže při dálniční rychlosti motor točí jen kolem 2100 otáček za minutu. Zajímavé je, že po uvolnění plynu jako by Qashqai ještě několik desetin sekundy dodával pohonu točivý moment, než přejde do režimu plachtění a jemné rekuperace. Zpomalení způsobené 12V startér-generátorem je velmi mírné a nijak neobtěžuje. Přínos elektromotoru při zrychlení by byl patrný snad jen na měřícím zařízení. Největší výhodou je rychlé a téměř nepostřehnutelné startování motoru.
Celý systém pracuje mimořádně hladce. Motor je výborně odhlučněn a ve spojení s CVT převodovkou vás neobtěžuje žádnými vibracemi či “kopanci”. Pokud máte rádi kultivovanou a pohodlnou jízdu, Qashqai 1,3 DIG-T s CVT vás nezklame. Ani spotřeba paliva nebyla tak vysoká, jak jsme původně očekávali. Na krátkých městských trasách si Qashqai řekne o 9 až 10 litrů, zatímco na delších cestách kolem 8,5 litru. Pokud však budete chtít více dynamiky, počítejte s průměrem kolem osmi litrů.
Jízda s Qashqaiem je opravdu příjemná. Díky výborné izolaci motoru, podvozku i nízkému aerodynamickému hluku poskytuje akustický komfort, který může konkurence závidět. Odpružení, i když není zcela měkké, vás na 20palcových kolech dokáže hýčkat. Přesto má Qashqai v zatáčkách překvapivě sebejistý projev. Zadní víceprvková náprava odvádí skvělou práci a těží také z pevné karoserie. Řízení má téměř sportovní převod s pouhými 2,5 otáčkami volantu mezi krajními polohami kol. I když je nastaveno především na komfort, režim Sport mnoho nezmění. Je skvělé vědět, že pohon všech kol je připraven vás zachránit v náročných situacích. Qashqai má dokonce režimy pro jízdu ve sněhu a v terénu.
Jsem rád, že Nissan se opět ukazuje na našem trhu s novými auty. Tipnul bych si, že mnozí z vás na jeho existenci úplně zapomenuli. Nové zastoupení této značky v Česku však plánuje praštit do marketingu a navázat na kdysi pořádné prodeje. Produkt k tomu mají skvělý, tak snad se zadaří.
« Překvapivé poznatky o elektromobilech: Baterie fungují jinak, než se čekalo Konec sezony klepe na dveře. Jak zabezpečit garáž i věci uvnitř? »