p90573882_highres_set-of-local-picture

První jízda s novým BMW řady 1 a rovnou tím nejsilnějším: Rychlost s pár kompromisy

20. 10. 2024 • BMW, Novinky, Sportovní vozy, Testy

BMW řady 1 vstupuje na český trh v nové, již čtvrté generaci. Tento tradiční kompakt je na trhu už dlouhých 20 let a za celou dobu se prodalo na tři miliony kusů. Komerčně se tedy jedná o velmi úspěšné auto. Nelze se tomu příliš divit, vždyť to byl jeden z mála kompaktních hatchbacků, který nabídl zadní pohon a řadový šestiválec. Teď je ale všechno jinak.

Respektive už od generace předchozí, tedy třetí. Tu první jste si mohli koupit jako hatchback nebo coupé či kabriolet. V druhé generaci se tyto karosářské verze transformovaly do modelové řady 2 a zůstala volba mezi pětidveřovým a třídveřovým hatchem. Pořad to ale byla platformou auta s pohonem zadní nápravy, šestiválci a za příplatek také jako čtyřkolky. Třetí generace vše změnila a BMW se rozhodlo použít platformu od MINI. Tím se z této řady staly primárně předokolky s možností pohonu xDrive. Motory jsou v této platformě navíc uloženy napříč, což znemožňuje instalaci šestiválců. Platforma od MINI je však dobrá a pořád se jednalo o velmi sportovní auto, i když s jinou koncepcí.

p90573909_highres_set-of-local-picture

Čtvrtá generace v tomto pokračuje. Ačkoli o ní BMW mluví jako o nové, ve skutečnosti se jedná o rozsáhlý facelift původního auta. S ním sdílí samozřejmě platformu i pohony. Karoserie se však změnila radikálně, což platí i o interiéru. Design nechám na vás, to je čistě subjektivní věc, a tak vás odkáži do fotogalerie pod článkem. Nicméně, v Mnichově si dali velkou práci, aby auto zvětšili a přitom podtrhli sportovní vzhled. Jednička teď tedy, i přes nárůst rozměrů do všech stran, vypadá dynamičtější, přikrčenější a širší. Dobrá práce.

Délka nového BMW řady 1 se prodloužila o 42 milimetrů na 4361 mm, rozvor náprav činí 2670 mm. Šířka vozu dosahuje 1800 milimetrů, zatímco výška se zvětšila o 25 milimetrů na 1459 milimetrů. Navzdory kompaktním rozměrům nabízí BMW řady 1, vycházející z moderní platformy s pohonem předních kol, velkorysý prostor až pro pět cestujících a jejich zavazadla. Všechny světelné funkce standardně využívají technologii LED. Dvě vertikální, mírně šípovité LED jednotky slouží pro obrysová, denní světla a také ukazatele směru. Volitelně jsou k dispozici Adaptivní LED světlomety s neoslňujícími matrixovými dálkovými světly a také světly pro jízdu ve městě, na dálnici a za nepříznivých povětrnostních podmínek. Jsou rovněž vybaveny modrými ozdobnými prvky a funkcí přisvěcování do zatáček.

p90573910_highres_set-of-local-picture

Interiér nového BMW řady 1 se vyznačuje minimalistickým designem, zaměřením na řidiče, moderními ovládacími prvky a pokročilou výbavou. Prošel kompletní proměnou, přinášející typickou radost z jízdy ve stylovém a kvalitním prostředí. Linie, textury a detaily interiéru vytvářejí mladistvý a svěží vzhled. Prémiový charakter je zdůrazněn precizními materiály a výrazně bohatší základní výbavou oproti předchozímu modelu. Volitelné balíčky, jako M sportovní a M sportovní paket Pro, dodávají interiéru dynamický nádech a umožňují zákazníkům individualizovat vozidlo podle svých představ.

Hlavním prvkem moderní palubní desky je prohnutý displej, který slouží jako platforma pro nový systém BMW iDrive s operačním systémem 9. Digitalizace ovládacích prvků výrazně snížila počet fyzických tlačítek, což přispívá k čistšímu vzhledu palubní desky i středové konzoly.

p90573838_highres_set-of-local-picture p90573873_highres_set-of-local-picture

BMW řady 1 nabízí prostorný interiér až pro pět cestujících, s dostatkem místa pro nohy vzadu. Nová sedadla zajišťují lepší boční oporu a komfort na dlouhých cestách, zatímco volitelná M sportovní sedadla disponují nastavitelnou délkou sedáku. Bezpečnost zajišťují pokročilé systémy, včetně středového airbagu mezi řidičem a spolujezdcem.

Interiér BMW řady 1 je standardně bez kožených prvků. Sedadla jsou potažena látkou Arktur, zatímco sportovní sedadla jsou čalouněna látkou Econeer. Veganza čalounění připomíná kůži a je k dispozici v několika barevných variantách. M sportovní paket zahrnuje kombinaci Veganza/Alcantara. K dispozici jsou i nové volanty, s volitelným vyhříváním. Automatická klimatizace je integrována do systému iDrive a je plně digitální, ovládat ji lze dotykem nebo hlasem. Volitelná dvouzónová klimatizace nabízí samostatné nastavení teploty pro přední i zadní část vozu.

p90573872_highres_set-of-local-picture

Pod kapotou se také odehrály změny, s čímž současně došlo ke změnám v označení modelů. Po představení nové generace BMW řady 1 se varianty se zážehovými motory budou jmenovat BMW 120 a BMW M135 xDrive. To znamená, že písmeno „i“, které dříve označovalo vstřikování benzinu, bylo z modelového označení odstraněno a bude napříště určeno výhradně pro čistě elektrické modely BMW. Motor nového BMW 120 dosahuje výkonu 125 kW/170 k (společně spalovací motor o výkonu 115 kW/156 k při 4700–6500 1/min a integrovaný elektromotor s výkonem 15 kW/20 k) a maximálního točivého momentu 280 Nm.

Kromě dvou zážehových modelů bude nové BMW řady 1 k dispozici také se dvěma vznětovými motory. Od listopadu 2024 bude nové BMW 116 novou nejhospodárnější vstupní branou. Tato nová varianta rozšiřuje nabídku o 1,5litrový zážehový tříválec. Jeho maximální výkon činí 90 kW/122 k a točivý moment 230 Nm.

BMW řady 1 rozšíří svoji nabídku o novou variantu s pohonem všech kol. Nové BMW 123 xDrive je poháněno zážehovým čtyřválcem doplněným 48V mild hybridní technikou. Celkový výkon dosahuje 160 kW/218 k a je kombinací zážehového motoru o výkonu až 150 kW/204 k a v těle převodovky integrovaného elektromotoru o výkonu až 14 kW/19 k. Okamžitá odezva motoru, která je patrná zejména při rozjezdu a během akcelerace ve středním pásmu, pomáhá novému BMW 123 xDrive sprintovat z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Od listopadu 2024 bude také exkluzivně pro nové BMW M135 xDrive k dispozici paket M Technology. Přinese dodatečné výztuhy, nižší hmotnost a specifické komponenty podvozku. Větší přesnost řízení a podmanivější reakce zajistí zesílené pístnice předních tlumičů, citelně zesílené odlehčené hliníkové zkrutné stabilizátory a dodatečné výztužné prvky pod podlahou. Nové je také naladění řízení a regulačních systémů podvozku. Ke snížení hmotnosti přispívá použití M brzd s dvoudílnými kotouči a M kovaných kol z lehké slitiny. Vrcholný model M135 dosahuje díky technologii M TwinPower Turbo maximálního výkonu 221 kW/300 k. To umožňuje tomuto kompaktnímu sportovnímu vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy.

p90573914_highres_set-of-local-picture

V nabídce zůstává i diesel. BMW 120d kombinuje nejnovější generaci 2,0litrového vznětového motoru se 48voltovou mild hybridní technikou. Výsledkem je maximální výkon 120 kW/163 k a maximální točivý moment 400 Nm. Všechny motory nového BMW řady 1 jsou standardně kombinovány s nejnovější verzí sedmistupňové dvouspojkové převodovky Steptronic. S výjimkou vrcholného modelu s pohonem všech kol se jejich výkon přenáší na vozovku prostřednictvím předních kol.

Nové BMW řady 1 se vyznačuje pevnější karoserií a tužším spojením s podvozkem, což zajišťuje lepší agilitu, přesnější ovládání a dynamiku v zatáčkách. Přední část je navíc vybavena výztuhou v motorovém prostoru (u BMW 120 pouze s M sportovním paketem) a pevnými úchyty náprav. Zvětšený odklon předních kol o 20 % zlepšuje zpětnou vazbu v řízení a stabilitu. Nové tlumiče minimalizují naklánění karoserie v zatáčkách, čímž zvyšují jízdní komfort, zatímco centrální tlumič pro uložení motoru zajišťuje tišší provoz. S volitelným M sportovním paketem je dostupný Adaptivní M podvozek s nižší světlou výškou o 8 mm a sportovním řízením.

p90573913_highres_set-of-local-picture

Přední i zadní náprava jsou vybaveny stabilizátory, které omezují náklony karoserie a zlepšují jízdní komfort. Ložiska kol snižují tření a hmotnost, což zlepšuje celkovou efektivitu vozu. Hliníkové držáky silentbloků snížily hmotnost o přibližně 3 kg a přepracovaný pomocný rám přední nápravy lépe absorbuje energii při nárazu. BMW řady 1 standardně disponuje elektromechanickým řízením s proměnlivým posilovačem podle rychlosti jízdy, který přizpůsobuje svůj odpor v závislosti na zvoleném jízdním režimu.

Za volantem M135 a 120d

Tak, technickou stránku novinky máme za sebou, pojďme za volant a jezdit. K první jízdě jsem si vybral rovnou vrcholný model M135 xDrive a vyrazil s ním z Prahy na Ještěd. Mohl jsem tak otestovat městský, dálniční i okresní provoz a že ty klikatice na severu jsou skvělé.

p90573894_highres_set-of-local-picture

BMW M135 slibuje spoustu dynamiky díky dvoulitrovému přeplňovanému motoru o výkonu 300 koní. A skutečně, motor reaguje na plyn okamžitě a nabízí velmi slušnou akceleraci, která uspokojí i náročné řidiče. Ovšem, i přes výkon a rychlou odezvu, je zvuk motoru lehkým zklamáním – zvenku téměř neslyšitelný a uvnitř vozu uměle vylepšený reproduktory, což zní ve výsledku nepřirozeně.

p90573889_highres_set-of-local-picture

Podvozek M135 je naladěný na tvrdší strunu. Nerovnosti a hrboly se přenášejí do interiéru a mohou ubírat z komfortu při každodenním ježdění. Na druhou stranu, tuhost podvozku se ukáže jako výhoda při dynamickém projíždění zatáček. Auto je agilní a skvěle drží stopu. Při puštění plynu se vůz utáhne do oblouku, což ocení každý, kdo má rád jízdu na limitu. Nicméně v těch nejostřejších situacích je cítit nedotáčivost a zadní náprava se příliš nezapojuje ani v nejostřejším nastavení pohonu, což by mnozí od vozu s označením „M“ zřejmě čekali.

p90573867_highres_set-of-local-picture

Řízení je rychlé a poměrně přesné. I když reaguje okamžitě na změny směru, chybí mu cit a propojení s vozovkou, což ubírá na celkovém zážitku z řízení. Naštěstí převodovka tuto skutečnost kompenzuje – její rychlost a logičnost při řazení jsou na velmi vysoké úrovni a přispívají k plynulému, sportovnímu dojmu. Celkově je BMW M135 skvělým společníkem pro ty, kteří hledají rychlý a dynamický hatchback s dostatkem výkonu. Přesto se najde pár kompromisů, zejména v komfortu a detailech jízdních vlastností, které mohou některým náročnějším řidičům chybět. Pro ty má však BMW jiné modely, třeba výborné M240i.

p90573865_highres_set-of-local-picture

M135 však nelze vnímat jako výchozího referenta pro celou modelovou řadu, je to vyhraněný vrcholný model, který má zcela jiné jízdní vlastnosti než standardní verze. Proto jsem si pro dokreslení dojmů na cestu zpět do Prahy vybral jediný diesel v nabídce – 120d. Jednak je fajn, že i v tomto kompaktním segmentu můžete mít naftu a také jsem chtěl zažít, jak jezdí standardní model.

A rozdíl je opravdu veliký. Auto je mnohem komfortnější, příjemné, dobře tlumí nerovnosti a kabina je velmi dobře odhlučněna. Řízení je trošku pomalejší a auto tedy nereaguje tak zbrkle, což platí i o převodovce, která více klouže na vlně točivého momentu a nezavírá spojky tak brzy. Celkově je jízda uvolněnější a odpovídá zaměření auta. Podvozek je i tady dosti agilní i přes těžší diesel pod přední kapotou.

p90573833_highres_set-of-local-picture p90573831_highres_set-of-local-picture

Nová jednička je tedy velmi všestranný model, který si můžete individualizovat dle vlastních požadavků. Můžete ji mít jako klasické městské auto s jednapětkou, cestovní diesel a nebo ostrý sportovní stroj. Volba je na vás.

.

«

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz