První jízda s novou Škodou Octavia: Poctivé klasické auto doplněno o moderní technologie
Škoda Auto zmodernizovala liftback a kombi svého ikonického modelu Octavia. S více než 7 miliony prodanými vozy se jedná s jasným odstupem o nejprodávanější model značky Škoda. Jeho čtvrtá moderní generace nyní dostala osvěžený vzhled, který zahrnuje přepracovanou masku chladiče a nové Matrix LED přední světlomety druhé generace. Bohatá standardní výbava nabízí prvky, jako je dvouzónová automatická klimatizace Climatronic nebo nový 10″ virtuální kokpit mini. Kromě toho se zvýšil podíl recyklovaných materiálů v interiéru. Pro zlepšení uživatelského zážitku ve voze bude chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci integrován do hlasové asistentky Laury. Další bezpečnostní a asistenční systémy zvyšují úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.
Součástí modernizace čtvrté novodobé generace modelu Octavia je nový vzhled s inovovaným předním a zadním nárazníkem a přepracovanou maskou chladiče. Novinkou jsou také Matrix-LED přední světlomety druhé generace, nová Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a nové designy kol z lehké slitiny. Nová nabídková struktura zahrnuje výbavové stupně Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS společně s devíti různými variantami interiérů.
Kromě nových a ekologických materiálů použitých na sedadlech, palubní desce a výplních dveří bude standardem 10″ virtuální kokpit mini. Známý 10″ virtuální kokpit s rozšířenými funkcemi a head-up displej zůstávají v nabídce i nadále. Obě verze virtuálního kokpitu a infotainmenty mají přepracovanou grafiku. Poprvé je u modelu Octavia k dispozici infotainment s 13″ displejem, přičemž standardem je infotainment s 10″ displejem. Modernizovaná Octavia je nově vybavena bezdrátovým nabíjením chytrých telefonů s ještě vyšším výkonem 15 wattů, aktivním odvětráváním a zároveň čtyřmi vysokorychlostními USB‑C konektory s výkonem 45 wattů. Oblíbený 15wattový USB‑C konektor na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka je standardem od výbavového stupně Selection výše. Integrace chatbota ChatGPT založeného na umělé inteligenci do hlasové asistentky Laury přinese řadu nových možností, které dalece přesahují dosavadní úroveň hlasových povelů.
Premiéru ve voze Octavia budou mít také novinky v podobě uloženého parkovacího manévru a parkování na dálku. Nabídku motorů tvoří dva benzinové motory 1,5 TSI, z nichž každý je k dispozici také s mild‑hybridní technologií, dva benzinové motory 2,0 TSI se zvýšeným výkonem a dva naftové motory 2,0 TDI. Výkonové spektrum tak sahá od 85 kW (115 k) do 195 kW (265 k). Kromě toho Škoda Auto dále rozšířila své rozsáhlé portfolio prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. Nové rozpoznání únavy a pozornosti řidiče nyní využívá širokou škálu informací a parametrů k vyhodnocení chování řidiče. Modernizovaná Octavia také nabízí až 10 airbagů.
Novodobá Škoda Octavia je od zahájení výroby před 28 lety v roce 1996 základním modelem české automobilky. Její čtyři dosavadní generace si díky své prostornosti, nejmodernějším technologiím, vynikající úrovni bezpečnosti a skvělému poměru ceny a užitné hodnoty získaly na více než 60 trzích přes sedm milionů zákazníků. Nejoblíbenějším modelem zákazníků je Octavia Combi, která se od roku 2020 podílí na celkovém prodeji 67,1 %. Nejoblíbenějšími barvami jsou černá Magic, stříbrná Brilliant a šedá Graphite. Octavia je vysoce ceněna i mezinárodními automobilovými médii. Čtvrtá generace se například stala finalistou ankety Evropské auto roku 2021. V roce 2024 vyhrála titul nejlepší importovaný vůz čtenářské ankety Best Cars, kterou pořádá německý automobilový časopis auto motor und sport.
Verze liftback a kombi jsou k dispozici ve výbavových stupních Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS. Octavia má nyní nový přední a zadní nárazník, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm. Spodní otvor pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku v novém designu, vzduchové kanály a přechody do podběhů předních kol na předním nárazníku propůjčují vozu dynamičtější vzhled. Designéři navíc upravili boční strany masky chladiče tak, aby odpovídaly výšce nových světlometů.
Základní přední světlomety nyní standardně využívají LED technologii pro všechny světelné funkce. Matrix‑LED přední světlomety druhé generace mají výkonnější Bi‑LED modul, který slouží pro potkávací a dálková světla. Vnitřní Matrix modul má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách. Prostor před vozem je díky tomu lépe osvětlen a řidiči protijedoucích vozidel jsou při zapnutých dálkových světlech ještě lépe chráněni před oslněním. Mlhová světla byla nahrazena funkcí světla do špatného počasí, které automaticky přizpůsobuje světelný výkon aktuálním světelným podmínkám. LED zadní světla, která jsou součástí standardní výbavy, jsou k dispozici ve dvou verzích. Top LED zadní světla mají navíc animovanou funkci Coming/Leaving Home a animované ukazatele směru, které spolu s horním segmentem zadních světel ve tvaru písmene C zasahují do pátých dveří.
Novinkou v nabídce kol, která jsou standardně vyrobena z lehké slitiny (s výjimkou kol základního výbavového stupně Essence), jsou aerodynamická 16″ stříbrná kola Matar, která jsou součástí standardní výbavy výbavového stupně Selection. Dalšími novými koly jsou 18″ kola Lerna a 19″ kola Elias verze RS v leskle stříbrném nebo antracitovém provedení. Nabídka barev karoserie modelu Octavia zahrnuje tři základní nemetalické odstíny a sedm metalických barev. Zelená Mamba je exkluzivně k dispozici pro modely Octavia Sportline a Octavia RS. Oranžová Phoenix je k dispozici pouze pro model Octavia Combi. Tuto nabídku rozšiřuje několik desítek dalších odstínů z nabídky prémiového lakování.
Výbavový stupeň Sportline je k dispozici ve spojení s benzinovým motorem 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k), motorem 2,0 TSI s výkonem 150 kW (204 k) s pohonem všech kol a naftovým motorem 2,0 TDI s výkonem 110 kW (150 k). Součástí standardní výbavy Sportline je sportovní podvozek snížený o 15 mm a progresivní řízení. Rámeček masky chladiče a kryty vnějších zpětných zrcátek jsou černě lakované. Zadní boční okna a sklo pátých dveří mají vyšší stupeň zatmavení. Lišty kolem bočních oken a podélné střešní ližiny modelu Octavia Combi jsou v černé lesklé barvě. Přídavné prvky na předním nárazníku a spoiler na pátých dveřích u karosářské verze liftback jsou taktéž černě lakovány, stejně jako difuzor zadního nárazníku. Střešní spoiler verze kombi je lakován v barvě karoserie. Součástí standardní výbavy modelu Octavia Sportline jsou také černá leštěná 17″ aerodynamická kola Slagard. Případně jsou k dispozici 18″ aerodynamická kola Vega a 19″ kola Draconis určená výhradně pro Sportline. Přední blatníky zdobí plakety Sportline v novém designu. Nápis Škoda na pátých dveřích je rovněž černě lakovaný. Nápisy promítané na zem z předních dveří odrážejí novou firemní identitu značky Škoda.
Modernizovaná Octavia má ještě bohatší standardní výbavu, včetně volně stojícího 10″ infotainmentu a zcela nového 10″ virtuálního kokpitu mini, který nahrazuje analogový přístrojový panel s Maxi‑DOTem. V nabídce zůstává také vylepšený 10″ virtuální kokpit. Poprvé v této modelové řadě je k dispozici také infotainment s 13″ centrálním displejem. Digitální displeje a obrazovky infotainmentu mají přepracovanou grafiku pro ještě intuitivnější ovládání.
Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic je součástí standardní výbavy všech modelů, stejně jako nová funkce „Výhřevy (Heaters)“. Ta dokáže stiskem jediného tlačítka v menu zapnout všechny funkce vyhřívání ve voze, včetně vyhřívání předního a zadního skla, volantu a sedadel. Od výbavového stupně Selection je v interiéru k dispozici také rychlé bezdrátové nabíjení chytrých telefonů s výkonem 15 wattů s aktivním odvětráváním. USB‑C konektory mají nyní výkon 45 wattů a nabízí tak třikrát vyšší nabíjecí výkon než dříve. Nová funkce bezklíčového systému KESSY automaticky odemkne nebo zamkne vozidlo, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od vozu.
Modernizovaná Škoda Octavia přichází s novým čalouněním, dekoračními lištami a výplněmi dveří. Nabídková struktura zahrnuje výbavové stupně Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS a devět variant interiéru. V některých z nich jsou použity recyklované materiály. Příkladem jsou látky v interiérech Lodge a Sportline nebo ekologicky zpracovaná kůže v interiéru Suite. K jejímu vyčinění se používají udržitelné materiály, včetně slupek z kávových zrn. Top ergonomická přední sedadla tohoto interiéru mají navíc certifikaci AGR (Kampaň pro zdravá záda), ventilační a masážní funkci. Další premiérou pro model Octavia jsou v interiéru a na volantu použité ozdobné lišty v odstínu Dark Chrome. Volant má nové 2D logo Škoda.
Odrazem závazku společnosti Škoda Auto k udržitelnosti jsou slupky z kávových třešní, tradičně odpadní produkt, které se používají k ekologickému vyčinění kůže sedadel v interiéru Suite a nahrazují běžně používané chemické látky. Kávová zrna pocházejí z pečlivě vybraných rodinných farem v Indii a Tanzanii, které získaly certifikaci Rainforest Alliance. Po importu do České republiky se kávová zrna zpracovávají v rodinné pražírně Jablum v Bezděčíně na Mladoboleslavsku.
Modernizovaná Octavia přináší také nové Simply Clever prvky. Octavia Combi může být vybavena poloautomatickým odjištěním roletového krytu, který se po otevření pátých dveří zasune zpět a zajistí tak snadný přístup do zavazadlového prostoru. Svou premiéru má také speciální odkládací schránka na středovém tunelu vzadu, kam si mohou cestující na zadních sedadlech odložit tašku, kelímek nebo lahev. Držák tabletu na zadní straně předních sedadel je nyní k dispozici také pro sportovní sedadla. Škrabka na led ve víku palivové nádrže a deštník v odkládací přihrádce předních dveřích jsou nyní vyrobeny z recyklovaných materiálů.
Nabídka pohonných jednotek modernizovaného modelu Octavia začíná benzinovým motorem 1,5 TSI s výkonem 85 kW (115 k) a naftovým motorem 2,0 TDI s výkonem 85 kW (115 k). Oba motory se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Předchozí tříválcový benzinový agregát o výkonu 81 kW byl nahrazen novým čtyřválcovým motorem. Základní benzinový motor je stejně jako verze 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) k dispozici s mild‑hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Mild‑hybridní technologie využívá k ukládání energie do 48V lithium‑iontové baterie kapalinou chlazený 48V startér‑generátor poháněný řemenem. Tato energie získaná při rekuperaci může pomoci spalovacímu motoru elektrickým boostem nebo umožnit modelu Octavia plachtit se zcela vypnutým motorem. Oba motory 1,5 TSI jsou vybaveny systémem automatického odpojování válců ACT+, který při nízké zátěži automaticky odpojuje přívod paliva do dvou válců a tím dále snižuje spotřebu. Turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek.
U obou motorů 2,0 TSI dosahuje tlak vstřikování paliva 350 barů a čtyřválce disponují proměnným zdvihem ventilů. Ke zvýšení výkonu přispívá vylepšené sání vzduchu a optimalizace tření. Varianta o výkonu 150 kW (204 k) se standardním pohonem všech kol pracuje se zvýšeným kompresním poměrem 12,2:1 a je o 10 kW (14 k) výkonnější než její předchůdce. Motor 2,0 TSI s výkonem 195 kW (265 k) je dokonce o 15 kW (20 k) výkonnější než předchůdce. Oba motory jsou také úspornější než dříve.
U obou motorů 2,0 TDI kliková hřídel s ocelovými písty účinně snižuje tepelné ztráty a zároveň zvyšuje rychlost spalování. Vstřikovací tlak činí 2 200 barů, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.
Za volantem
Během našeho prvního seznámení jsme si po otevření dveří sedli za volant silnější verze s naftovým motorem. V testované výbavě nás překvapil velký displej infotainmentu, který má novou grafiku a umožňuje uložení oblíbených funkcí do lišty nahoře i dole. To je užitečné například pro rychlé zapnutí/vypnutí systému Start/stop, spuštění jízdních asistentů (například pro rychlé vypnutí varování při překročení maximální povolené rychlosti), oblíbené rádiové stanice nebo mnoho dalších funkcí.
I když jsou tvary interiéru jinak stejné, nové dekory palubní desky a čalounění přitahují pozornost. Čalounění může být převážně vyrobeno z recyklovaných materiálů s důrazem na udržitelnost. Recyklované materiály jsou však k dispozici pouze ve vybraných verzích, jako je Top Selection s interiérem Lodge (kombinace recyklované látky a umělé kůže) nebo Sportline (kombinace recyklované šedé látky a umělé kůže). Dokonce i „kožený“ interiér nemusí být skutečná kůže, ale může být vyroben z umělé kůže.
Po nastartování je motor velmi dobře utlumený, což se při normální jízdě nezmění. Auto až překvapivě velmi dobře maskuje rychlost, zejména na dálnici. Aerodynamický hluk je velmi nízký a s rostoucí rychlostí mimo město i na dálnici se téměř nezvyšuje. Pokud však plynový pedál stisknete k podlaze, motor se při 3500-4000 otáčkách stane poměrně hlučným, zejména pokud pak zpomalíte a motor zůstane ve vyšším spektru otáček. V jiném rozsahu otáček se toto nestávalo.
Dynamika vozu je velmi dobrá a převodovka spolupracuje s motorem skvěle. Auto je vhodné pro každodenní jízdu, díky pohodlnému podvozku, nízké spotřebě a dobrému odhlučnění. Při plném zrychlení motor nabízí lineární odezvu, s postupně se zvyšujícími otáčkami nepřetržitě zrychluje. Jakmile se blíží k červenému poli otáčkoměru, převodovka přeřadí do vyššího stupně a tento proces se opakuje. Při klidné jízdě naopak převodovka DSG udržuje motor v nízkých otáčkách, což zabraňuje nadměrnému hluku a vibracím v kabině. Spolupráce motoru a převodovky je skvěle naladěna.
Vozidlo je vybaveno adaptivním podvozkem DCC (Dynamic Chassis Control), nikoliv však verzí DCC+, kterou mají novější modely Superb a Kodiaq. Tento podvozek automaticky upravuje tuhost v závislosti na zvoleném jízdním režimu nebo individuálním profilu. Existuje přibližně 15 možných nastavení, takže si každý může vybrat to nejvhodnější pro sebe. V měkčích režimech se vozidlo mírně houpe, přičemž přední část se zdá být o něco více citlivá než zadní. Tuto charakteristiku způsobuje zejména hmotnost těžkého dvoulitrového naftového motoru, který je umístěn téměř celý vpředu. Mnoho řidičů však tento efekt při běžné jízdě možná ani nezaznamená.
Jako další jsme vyzkoušeli základní benzinovou verzi 1,5 TSI s výkonem 85 kW, která je vybavena mild-hybridní technologií a převodovkou DSG. Ano, tato jednotka nahrazuje dřívější tříválec 1.0 TSI, který z nabídky zmizel. Auto bylo ve srovnání s ostatními verzemi vybaveno jednoduššími předními světlomety a skromnějším interiérem. Nicméně ve standardní výbavě všech verzí najdete například automatickou dvouzónovou klimatizaci a některé jízdní asistenční systémy.
Jednapětka je samozřejmě mnohem tišší než naftový motor a během jízdy působí lehčím dojmem a lépe se skládá do zatáček. Jednoduše řečeno, oproti dieselu je auto agilnější. Zvuk čtyřválcového motoru je docela tlumený, až bez výrazu. Naopak původní tříválec měl svůj radostnější projev. Dynamika je dostatečná, předjíždění na okreskách není vůbec problematické, stejně jako udržování vyšší rychlosti na dálnici nad českými povolenými limity. Převodovka DSG spolupracuje s motorem dobře a při potřebě bez problémů podřadí.
Benzínový motor potěší svou spotřebou, která se při běžné jízdě pohybuje kolem šesti litrů, tedy jen o půl litru více než u naftového motoru. S 50litrovou palivovou nádrží tak nebudete muset často tankovat.
Tato verze měla také standardní podvozek bez adaptivní funkce, který byl naladěn velmi dobře. Takový ideální kompromis na české silnice. Auto bylo pohodlné, tlumilo nerovnosti a zároveň s radostí zatáčelo a následovalo volant. Také přední náprava se zde méně houpala, za což může lehčí motor nad ní.
Ve výsledku je nová Octavia skvělé auto pro každodenní soužití. Interiér je krásný, pohodlný a kvalitně zpracovaný. Nechybí armáda moderní technologie a asistentů, což zpříjemňuje pobyt na palubě. Tradiční silnou stránkou je prostornost a praktičnost celého vozidla, zejména pak verze kombi. Jízdní vlastnosti obou podvozkových verzí jsou do našich končin nastaveny výborně a auto potěší filtrací nerovností a komfortním jízdním projevem, což ještě umocňuje i lepší odhlučnění oproti starší verzi.
« Rozhodnuto, nabíječky elektromobilů budou muset přijímat platby kartou Vybrali jsme nejvíce přehlížená auta minulé dekády »