První jízda s novou Škoda Kamiq a Scala: Dokonalý univerzál
Škoda Auto aktualizovala své oblíbené kompaktní vozy Kamiq a Scala. Nový vzhled předního a zadního nárazníku a ostřejší přední světlomety dodávají modelu Scala sportovnější vzhled, zatímco Kamiq připomíná robustní SUV. Obě vozidla mají nový interiér s různými variantami a udržitelnými materiály. Modernizace zahrnuje také tři motory nové generace evo2 s výkony od 70 kW do 110 kW a širokou škálu bezpečnostních prvků a asistenčních systémů.
Scala nyní působí ještě dynamičtěji díky upravenému designu s novými nárazníky. Kamiq přináší dojem robustního SUV s vizuálními detaily jako stříbrný difuzor nárazníku. Oba vozy mají přepracovanou masku chladiče a možnost Matrix-LED předních světlometů. Nově je k dispozici Virtuální pedál pro ovládání pátých dveří a obě vozidla nabízejí nové funkce Simply Clever. Standardní virtuální kokpit a infotainment s 8″ displejem přináší plně digitální přístrojovou desku. Top Selection verze obsahují čtyři USB-C konektory a 15W bezdrátové nabíjení telefonu s integrovaným chlazením. Nová nabídková struktura zahrnuje výbavové stupně Selection, Top Selection a Monte Carlo a čtyřmi variantami interiéru. V interiéru jsou použity recyklované tkaniny, konopí a kenaf.
Nové tříválcové motory 1,0 TSI řady EA211 generace evo2 jsou ještě úspornější díky dalším vylepšením. Zahrnují variabilní časování ventilů, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a vstřikovače paliva s deseti otvory. Motor 1,5 TSI má vylepšený systém automatického odpojování válců ACT+. Tři pohonné jednotky nabízejí výkony od 70 kW do 110 kW.
Scala a Kamiq patří mezi nejbezpečnější vozy ve své třídě díky odolné karoserii a bohaté výbavě asistenčních systémů. Patří sem kamerové systémy Front Assist, asistent udržování jízdního pruhu a rozpoznávání dopravních značek. Modely mají standardně tempomat, systém sledování tlaku v pneumatikách a LED mlhová světla.
Monte Carlo zastupuje sportovní lifestylové modely s černými designovými prvky a sportovním interiérem. Černé detaily a ozdoby dávají vozidlům dynamický vzhled. Modely mají zatmavenou panoramatickou střechu a Matrix-LED světlomety. Interiér je laděn do sportovní černé barvy s červenými akcenty a LED ambientním osvětlením.
Za volantem Scaly
Scala na živo prokoukla opravdu hodně a vypadá mnohem lépe a hodnotněji, než kdy dříve. Líbí se mi přední nárazník, který jasně odkazuje na koncepční vůz Vision RS. Nejprve jsem si vybral k prvnímu jízdnímu seznámení verzi Monte Carlo s 1,5 TSI, tedy vůbec to nejostřejší, co si u tohoto modelu můžete dopřát. Auto má výkonu dostatek, motor krásně táhne a nabídne i zajímavou zvukovou kulisu. Odezva na plynový pedál je také příkladná.
Dynamicky se rozhodně jedná o velmi sympatické auto a to platí i pro podvozek. Ten u této verze disponuje aktivním tlumením, takže i na větších kolech zvládá příkladně žehlit nerovnosti a zároveň potlačit náklony karoserie v zatáčkách. Spotřeba se klidnou kombinovanou jízdou držela pod sedmi litry, při častějších dynamických nárocích stoupla lehce přes 8 litrů. Pochválit musím naprosto výborná sedadla, které jsou součástí tohoto paketu. Jsou pohodlná a zároveň nabízí dostatek podpory ve všech směrech. Sportovní sedačky v autech Škoda všeobecně patří mezi ty vůbec nejlepší na trhu. Také řízení je příjemné a auto na něj ochotně reaguje. Převodovka DSG řadí ukázkově a nemám jí, co vytknout.
Ihned zkouším také silnější tříválcový litr, jehož údaje na papíře neoslní, ale nenechte se zmást. Jednak je lehčí, což pomáhá celkové agilitě vozidla a přední náprava ještě ochotněji mění směr. Scala je v této motorizaci krásně lehkonohá. Mezi tříválcovými motory je tento na špičce a platí to i pro dynamiku. Pocitově vám nepřijde o příliš pomalejší než jednapětka. Do interiéru nepronikají žádné vibrace a je od motoru dobře odhlučněn. Pod zátěží navíc jednotka vydává uchu lahodící “nakřáplý” zvukový doprovod. Spotřeba je zhruba o litr menší než u většího motoru. Osobně mi právě tato jednotka přijde jako lepší volba.
Za volantem Kamiqu
Jako první jsem si k jízdě vzal 1.0 TSI v silnější specifikaci a vyrazil na přilehlé okresky. Auto obouvalo osmnáctky a kvalita povrchu silnice byla velmi střídavá. Kamiq potěšil filtrací nerovností a udržováním kontaktu kol s vozovkou. Absolutně neodskakuje. Také odhlučnění valivého a aerodynamického hluku je vynikající.
V esíčkách a vracečkách mě překvapila ochota stáčet se do oblouku, čemuž já říkám “jít za volantem”. To Kamiq, na obyčejný crossover, plní, až překvapivě dobře. Vůz je navíc dlouho neutrální a nedotáčivost přijde opravdu pozdě. Pokud zpomalíte a budete se kochat krajinou nebo proplouvat městy, Kamiq potěší kultivovaností, odhlučněním a velmi nízkou spotřebou kolem 5 litrů. Pobyt v moderním a kvalitním interiéru si budete užívat, stejně jako sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Vypadají perfektně a jsou pohodlná. Výkon tříválce je dostačující, žádný trhač asfaltu to není, ale rozhodně ničím neurazí.
Větší čtyřválec sice s autem cvičí o poznání lépe, ale přidává váhu nad přední nápravu. Je tedy na vás, co budete preferovat. Obě motorizace jsou pro toto auto skvěle padnoucí. Kamiq je takový ideální univerzál. Nabízí dostatek prostoru, vyšší posed, lepší přístupnost a průchodnost, přičemž vám ponechá pocit, že řídíte přizvednutý hatchback. Jízdní vlastnosti totiž ponechává stále velmi agilní a přitom komfortní. Když nad tím tak přemýšlím, neznám lepší malý mainstreamový crossover.
Zmíním ještě jednu zajímavost – rozvor je delší než u modelu Karoq a uvnitř má tedy více místa. Za to vděčí modernější platformě.
« Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice První auto bez zadního okna jde do výroby: Polestar 4 »