První jízda s modelem nové automobilky. DS7 Crossback klade nevídaný důraz na detail a kvalitu
Dobře, DS už tu nějakou chvíli je, ale byly to stále modely spadající pod mateřský Citroen. Nyní se automobilka DS Automobiles osamostatnila a v rámci koncernu PSA stojí na svých nohách. Zapomeňte na pseudoluxusní Citroeny, tohle je opravdová prémie a výrobce si na ní dal pořádně záležet. Některé detaily a řešení se nevidí ani u zaběhlých známých značek. Pojďme ale hezky popořadě.
Charismatický, propracovaný a smyslný model DS 7 CROSSBACK odhaluje své ladně kontrastní linie a svou osobnost již na první pohled. Z přední vertikální a reprezentativní masky DS WINGS vyzařuje noblesa a charisma vozu. Šestiúhelníkový tvar masky chladiče lemuje nový design mřížky s diamantovým efektem, uprostřed níž je umístěno logo. Osu kapoty strukturují dvě hliníková žebra a ostré hrany předního a zadního blatníku vytvářející poměrně agresivní vzezření celého auta. Nutno podotknout, že fakt vypadá dobře a jinak, zejména pak originálně. Vím, že design je subjektivní, ale myslím, že se to jednoduše povedlo.
Zajímavý a určitě dost drahý je detail v předních světlometech – moduly LED, které mají tvar klenoty, se po odemčení purpurově rozsvítí a otočí o 180°. velmi efektní. K originalitě světleného podpisu vozu přispívají i zadní světla, která využívají technologii 3D Full LED a vytvářejí trojrozměrný motiv šupin, přímo inspirovaný avantgardním stylem posledního koncepčního vozu značky DS E-Tense. Designéři využili při vytváření tohoto podpisu nejnovější špičkové technologie: laserového vypalování.
Brada vám spadne ale až vevnitř. Tolik pozornosti věnované každému tlačítku a zpracování jsem dlouho neviděl. Upřímně si ani nevybavuji jiný vůz s takto “vypiplaným” interiérem a to ani z výrazně dražších a značkovějších zástupců. Interiér nabízí dva 12palcové displeje, což je v tomto segmentu unikum. První HD displej usnadňuje navigaci, používá se jako multimediální rozhraní, ovládá se přes něj celá nabídka DS Connect i Mirror Screen. Druhý, s možností osobního nastavení, slouží jako digitální sdružený přístroj.
Interiér si můžete vyšperkovat designovými liniemi, které u DS nazývají jako inspirace a jmenují se Bastila, Rivoli, Faubourg, Opera a Performance Line. Každý detail, každý materiál (pravé dřevo, Alcantara, tlačená kůže, kůže Nappa) těchto inspirací, které ctí řemeslnou tradici, byly důkladně vybrány a zpracovány. Tyto materiály se objevují na velkých obepínajících plochách, od palubní desky přes konzoly a sedadla po dveřní panely, takže posádka i řidič jsou obklopeni velmi příjemnou atmosférou. Důkazem neustálé snahy věnovat se každému detailu jsou držadla a střed volantu (kryt airbagu), která mohou být také potažena kůží, což je vzácný prvek. Podle zvoleného typu Inspirations může být navíc kolečko na středovém displeji celé poseté krystaly! Ovládá se jim hlasitost audia.
Pro další představu zmíním ještě středové hodinky B.R.M. R180 na vrchu palubní desky. Ty jsou však pohledům při deaktivovaném motoru skryty, ukážou se až po nastartování. Je tu podobný systém, kterým třeba Jaguary otevírají své výdechy klimatizace.
Co je pod kapotou? Na vrcholu se objeví hybridní verze s výkonem 300 koní a pohonem všech kol. Ten dokáže ujet až 60 kilometrů v režimu s nulovými emisemi, a přitom nabízí velkou prostornost kabiny i objemný zavazadlový prostor. Vedle hybridu E-Tense nabídne vůz pět výkonných a účinných benzínových motorů (Euro 6.2) a novou automatickou osmistupňovou převodovku poslední generace (EAT8): tři benzínové motory (THP 225 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8, THP 180 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8 nebo PureTech 130 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou) a dva dieselové motory (BlueHDi 130 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou, později s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8 nebo BlueHDi 180 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8).
Vozy DS vyvolávaly v roce 1955 údiv a obdiv nejen vizionářským propracovaným stylem, ale také avantgardní technologií. Hydropneumatické odpružení, na které si všichni velmi dobře pamatují, zajišťovalo vozu zcela nevídanou stabilitu a komfort, jakých konkurenční vozy zdaleka nedosahovaly. O několik desetiletí později se inženýři DS u této věhlasné inovace inspirovali a přišli s aktivním odpružením s kamerou, systémem DS Active Scan Suspension. Tento systém odhaluje nedokonalosti vozovky před vozem (5 m) a nepřetržitě působí jednotlivě na všechny 4 tlumiče.
Jak tedy jezdí? Na to jsem za volantem nejsilnější naftové varianty a v provedení Performance ujel příliš málo kilometrů, ale první dojmy jsou veskrze pozitivní. 180koňový vznětový čtyřválec je příjemně kultivovaný a podařilo se ho uvnitř velmi dobře odhlučnit. Překvapivé jsou jeho reakce na plynový pedál a chuť po otáčkách. Koncern PSA dieselové jednotky vždy uměl a dle mého patří mezi nejlepší obdobné motory na trhu vůbec. Výkon je plně dostačující a auto je s tímto motorem velmi svižné. Nechybí hutný zátah a pochválit musím i jemnou práci automatické převodovky, která řadí velmi plynule a rychle zároveň. Ani jednou mi ve městě necukla a to jsem i couval do kopce.
Samotná jízda je poměrně komfortní i přes velká kola. Nutno podotknout, že každá verze DS7 má víceprvkovou zadní nápravu (na rozdíl od příbuzného Peugeotu 3008). Pomáhají i aktivní tlumiče napojené na kameru snímající kvalitu vozovky před vámi. Jízda je plavná, tichá a příjemná. V zatáčkách auto působí sebejistě a drží se vozovky i na opravdu nekvalitním povrchu. Daleko důležitější ale je celkový klid a pohoda na palubě jakou od prémiového vozu čekáte. Na obsáhlejší dojmy si však musíte počkat na regulérní test. S předstihem jde říci, že DS7 se povedlo nad očekávání.
« Ojetých vozů na českém trhu během října výrazně přibylo, roste i nabídka alternativních paliv Kocovina za volantem se nevyplácí. Může být stejně záludná jako zbytkový alkohol »